2020-11-06, 01:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det hoppas jag och tror, med tanke på läget. Men regeringen brukar förlänga nära slutdatumet är min känsla. Fast man planerar ju inte proaktivt när man blir sjuk så det gör nog inte så mycket 🙃

Det är bättre att visa folket att vi har styr på det här, är du sjuk så är du sjuk. Men samtidigt, ljug inte för oss, ta ditt jävla ansvar "or else" we will fuck You up! Det är inget jävla självspelande piano, this is it! Do your share!

Min åsikt: Man bör skjutas om man bryter mot restriktionerna. Det handlar inte om dig, utan alla andra. Vi sitter i samma båt, varför ska du ha fördelar?
Citera
2020-11-06, 01:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
"en Wuhan lockdown style"

De är inte i närheten av en lockdown de körde i Wuhan.

I Wuhan fick en person i hushållet lämna hemmet varannan dag för att köpa/hämta proviant.
ALLT var nedstängt, INGEN fick lämna hemmet. För att säkerställa detta så patrullerade militär och polis och dörrar tom. svetsades igen.

Den "lockdown" de nu kommer köra i de regionerna i Danmark är inte i närheten av vad de gjorde i Wuhan

Fast det är närmare än vad någon gjort hittills. Jag lägger min tilltro till danskarna. Om man kommer från Tyskland och åker in i Danmark så är det stenhårda kontroller. När man kommer till Öresundsbron så räcker det att du visar upp passet så vinkar de igenom dig, covid-19 eller ej.
Citera
2020-11-06, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det går, om man vill dvs. Då sätter man in militären och ger ordern: "Shoot on site", dvs totalt utegångsförbud. Det är jävligt allvarligt, faktum är att det är allvarligt så in i helvete. Jag tror till och med att Danskarna hade klarat av det. Men då återstår ju frågan, som även danskarna ställer sig, har Sverige terminerat sina minkfarmer?

Det är är vi skiljer oss. Du tror att det går att stoppa smittan, det tror inte jag, inte med ett virus med så lång inkubationstid, och där man smittar innan man får symptom, kanske till och med utan att någonsin utveckla symptom. I värsta fall har mutationen redan lämnat Europa.
Citera
2020-11-06, 01:54
Medlem
Citat:
Det går, om man vill dvs. Då sätter man in militären och ger ordern: "Shoot on site", dvs totalt utegångsförbud. Det är jävligt allvarligt, faktum är att det är allvarligt så in i helvete. Jag tror till och med att Danskarna hade klarat av det. Men då återstår ju frågan, som även danskarna ställer sig, har Sverige terminerat sina minkfarmer?

Och förresten, om din bror eller syster sätter en köttbit i halsen och i panik rusar ut på gatan för att få hjälp, ska militären skjuta honom/henne då?
Citera
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Det är bättre att visa folket att vi har styr på det här, är du sjuk så är du sjuk. Men samtidigt, ljug inte för oss, ta ditt jävla ansvar "or else" we will fuck You up! Det är inget jävla självspelande piano, this is it! Do your share!

Min åsikt: Man bör skjutas om man bryter mot restriktionerna. Det handlar inte om dig, utan alla andra. Vi sitter i samma båt, varför ska du ha fördelar?

Ok det är tur det bara är en minoritet som vill skjuta ihjäl folk för ett virus med en beräknad mortalitet på 0,6 %. Men det är min åsikt och vi får ju tycka olika i detta land.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Du är fan en otäck en, placera ut militärer som ska skjuta sina egna medborgare? Inte ens Kina är så råa.
Jag tror inte en öppen demokrati som vi har här i väst är rätt plats för dig. Nord Korea, Ryssland, Turkmenistan eller Kina hade nog passat din världsbild bättre

Jo Kina gjorde just det i Wuhan.

Nä jag trivs bra här, men jag kan peka ut ett fel när jag ser det. Jag antar att du inte ens övervägt alternativet då dina barn är i fara?
Citera
2020-11-06, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Att leva med viruset, är det samma sak som att låta viruset härja, och låta viruset ta dom offer som viruset vill ha?

Nej, det är inte samma sak som det du beskriver. Det betyder att man gör allt för att skydda äldre människor och de som är i riskgrupp samtidigt som livet i relation till det fortsätter.

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Problemet är inte oberoende av strategi. Ifall man har en strategi som medför minimal smittspridning, så kommer man att ha minimala problem med bestående skador.

Det vore ju jättebra om det gick att hitta en strategi som medför minimal smittspridning och inte påverkar folkhälsan negativt i övrigt, en perfekt balans!
Citera
Medlem
Citat:
Det är också ren och skär idioti! Men Tegnell har bestämt sig och ska ha sin flockimmunitet till varje pris. Det du kan göra som medborgare är att skydda dig. Ta på dig en mask, FFP2 eller ännu bättre FFP3, ha handsprit med dig, var noga, undvik människor så gott du kan. Det är civil olydnad i Sverige idag. Om de tagit bort karensdagen så är Löfven med på tåget, glöm inte det när det är val nästa gång! Snart kanske det kommer ett maskförbud i Sverige, då vet du att jag har rätt. Kommer det en lockdown då vet du också att jag har rätt. Skiter du i vilket, så kanske du blir smittad. Förhoppningsvis blir det som en snuva, om inte så vet du att jag har rätt, det blir IVA för dig! Var rädd om dig!

Det här är ett IQ-test, antingen skyddar du dig och dina eller så vinner du Darwin awards.

Det är bisarrt vad Tegnell gör med människoliv, folk dör som flugor pga honom och han pratar bara skit om sin jävla flock-immunitet...vad gör du under helgerna träffar du vänner har du begränsat dig,
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det är är vi skiljer oss. Du tror att det går att stoppa smittan, det tror inte jag, inte med ett virus med så lång inkubationstid, och där man smittar innan man får symptom, kanske till och med utan att någonsin utveckla symptom. I värsta fall har mutationen redan lämnat Europa.

Ja men om du testar så ser du att de har infektionen. Vi bör göra som Wuhan och Tjeckien, testa hela befolkningen, smittade - isolera!!!!!
Citera
2020-11-06, 01:58
Medlem
Citat:
Tyvärr så sköter sig långt ifrån alla önskvärt , håller med där. Men det är inte heller svart eller vitt i samhället som tur är.

” I de nya hårda restriktionerna som infördes för en vecka sedan så uppmanas personer i Västra Götaland att undvika bland annat köpcentrum i ett försök att hindra den skenande smittspridningen.
Och de verkar ha fått gehör, på tisdagseftermiddagen och kvällen ekade det tomt inne på Kongahälla Center, Frölunda Torg och Mölndal Galleria.
– Vi uppmanar folk att verkligen vara försiktiga och undvika att utsätta sig för smitta. Det är klart att det är positivt om det följs, säger smittskyddsläkaren Thomas Wahlberg.”

Jag hoppas folk vaknar och inser allvaret! Annars kommer detta få värre och förödande konsekvenser fram tills December ser att Blekinge är slappa med sina restriktioner samt Norrbotten varför det? Borde införas i alla LÄN
Citera
2020-11-06, 01:58
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Fast det är närmare än vad någon gjort hittills. Jag lägger min tilltro till danskarna. Om man kommer från Tyskland och åker in i Danmark så är det stenhårda kontroller. När man kommer till Öresundsbron så räcker det att du visar upp passet så vinkar de igenom dig, covid-19 eller ej.

Får två veckor sedan då jag åkte över bron med Öresundståg så var det munskyddstvång på danska sidan. Men köper du en kaffe fick du ta av det. Så mer än halva vagnen satt med kaffe i handen för att få ta av munskyddet. Så danske är inte alltid konsekvent ...
Citera
2020-11-06, 02:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Får två veckor sedan då jag åkte över bron med Öresundståg så var det munskyddstvång på danska sidan. Men köper du en kaffe fick du ta av det. Så mer än halva vagnen satt med kaffe i handen för att få ta av munskyddet. Så danske är inte alltid konsekvent ...

Men vadå, fattar inte danskarna att munskyddspåbudet är för deras egen skull? Folk är som trotsiga små barn, som måste vägra ta på sig jackan fast de fryser...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in