2020-11-06, 01:27
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är också ren och skär idioti! Men Tegnell har bestämt sig och ska ha sin flockimmunitet till varje pris. Det du kan göra som medborgare är att skydda dig. Ta på dig en mask, FFP2 eller ännu bättre FFP3, ha handsprit med dig, var noga, undvik människor så gott du kan. Det är civil olydnad i Sverige idag. Om de tagit bort karensdagen så är Löfven med på tåget, glöm inte det när det är val nästa gång! Snart kanske det kommer ett maskförbud i Sverige, då vet du att jag har rätt. Kommer det en lockdown då vet du också att jag har rätt. Skiter du i vilket, så kanske du blir smittad. Förhoppningsvis blir det som en snuva, om inte så vet du att jag har rätt, det blir IVA för dig! Var rädd om dig!

Det här är ett IQ-test, antingen skyddar du dig och dina eller så vinner du Darwin awards.

Ersättning för karensdag är inte borttagen !

” Regeringen har beslutat om tillfällig ersättning för karens från och med 11 mars till och med 31 december 2020. Det innebär att du kan ansöka retroaktivt om ersättning för karens för tid från 11 mars.”
Citera
2020-11-06, 01:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så inte ens epidemiologen deras trodde på de föreskrifter han påbjöd. Det var ju förtroendeingivande!

Nä tyvärr var det ett riktigt stolpskott. Den mänskliga naturen hade säkert varit oerhört intressant för en rymdvarelse att studera i all oändlighet. Så akta er för rymdvarelser!
Citera
2020-11-06, 01:31
Medlem
Citat:
Oj där försökte du tänka. Ja jag vet faktiskt inte, önskar jag visste såklart. Men om det fuckar vaccinet så är vi riktigt illa på det. Jag har förtroende för Danmarks hantering, en Wuhan lockdown style i nprra Jylland lär fungera. Det blir inte kul, jävligt jobbigt och tråkigt för de inblandade, men kanske nödvändigt. Personligen tar jag för det mesta worst case scenarion för troliga och planerar för det, det känns som både hängslen och livrem. Better safe than sorry.

Givetvis är det ingen som vet. Och Danmark löser det bättre än Kina, varnar världen direkt. Men går det att utradera mutationen? Tror tyvärr inte det, med så många redan bekräftade fall, så lär det redan finnas utanför de sju aktuella kommunerna. Och då är frågan hur allvarliga är följderna? Huvudscenariet får än så vara att de är måttliga, eller i allra bästa fall inga alls.
Citera
2020-11-06, 01:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ersättning för karensdag är inte borttagen !

” Regeringen har beslutat om tillfällig ersättning för karens från och med 11 mars till och med 31 december 2020. Det innebär att du kan ansöka retroaktivt om ersättning för karens för tid från 11 mars.”

Det var ju positivt, jag tog skribentens ord för en sanning. Det uppdaterades den 3 nov, det är möjligt att skribenten inte visste det. De kan lika gärna förlänga det fram till den 1 Juni 2021 så vi slipper vara oroliga för det. Proaktiv is the thing.
Citera
2020-11-06, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Då är vi överens om de 2 valen :

Val 1. Sköta nya full-retard-allvar, +100 för många *nya* smittskyddåtgärder "andra/"de i riskgrupper" -tog. Inte köra "spinning" på friskis&svettis. Inte ta en sväng och COVID-hosta med fladdrande munskydd i affären.

Jobbigt? Inte så "sugen"? Då kommer vi till alternativ 2.

Alternativt

Val 2. Klagande, gnällande, Kaos, Triagering > Nedstängning.

Finns inget utrymme att gnälla om det ena eller det andra om det är ett resultat av att man inte gjorde det andra ordentligt. lol

vad jag förstår är det 1-2% av folket som "tagit detta på riktigt-allvar, meaning :

Tagit/intill (överdrivit) iom FHM´s åtgärder är undermåliga-alla åtgärder.

Frågar du mig är det FHM som i sann självuppfyllande anda orkestrerat en nedstängning genom all röra vilken i sin tur snurrat till det i huvudet på folk.

Hade en general stått i TV och haft militärkläder och sagt att tusentals kommer avlida - att smittan är luftburen -då hade du sett på fan i smittskyddsåtgärd-allvar hos svensken.

Istället står en aspergerbeväpnad skrot-nisse karaktär och mumlar och ser osäker ut.

Samma med invandringen som fylls på någon stans där muppar inte bor- till den gräns att invandrarna är nazister mot varandra -fortsätt tills det blir fullt och börjar spåra ur sen ojda allvar.

Shit-builds-shit.

Take shit på allvar, ta fram folk som talar sanning -ingjuter allvar.

Folk är lite lagom = folks reaktion = lagom.

Math my nigga.

Problemet i era ekvationer som ni helt förbiser är att ni har med människor i fria demokratier att göra.

Ingen lock-down i den fria världen kan hindra smittspridningen. (Förutsatt att du inte svetsar igen dörrar och kör ut militärer, men det kommer inte att hända)

Det enda sättet du kan få ner smittspridningen på är att få människori stort att ändra sina beteenden, och det lyckas du inte med genom förbud/lockdowns (endast marginellt).
Det är information och råd som ger bäst resultat, som leder till att människor i stor grad tar egna beslut.

Nu har spridningen blommat upp igen, för alla började slappna av under sommaren, vilket är fullt naturligt. Nu har alla börjat se allvaret igen, och det kommer vi snart att märka på siffrorna igen (likt vi gjorde i våras).

Vissa ser det som en stor nackdel att vi i fria demokratier är så svåra att tygla. Men betänkt då istället fördelarna vi har att leva i fria demokratier, när det inte råder en pandemi.
Vi i väst kan inte ställa om till att bli en totalitär diktatur över natten, likt Kina är, bara för att vi har en pandemi. Att arbeta upp ett sådant statsskick tar generationer...
Citera
2020-11-06, 01:33
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Nu avlivar man minken i Danmark. Men även minkodlarna borde avlivas. Helt jävla absurt att man ska hålla på och farma mink år 2020.

Men inte år 2021 i Danmark. Det ser ut som att hela pälsindustrin är på väg att läggas ner i Danmark.

Citat från Danmarks Radio:
Venstres leder Jakob Ellemann-Jensen bakker op om beslutningen om at aflive alle mink i Danmark. Men han forlanger, at de berørte minkavlere bliver kompenseret økonomisk:

- Når sundhedsmyndighederne og regeringen klart siger, at coronavirus kan mutere i mink og i værste fald betyde, at en vaccine mod corona ikke vil virke, så skal vi selvfølgelig tage det alvorligt og handle på det, så vi sikrer folkesundheden, siger Ellemann-Jensen, der nu forventer, at Folketingets partier bliver indkaldt til forhandlinger om den økonomiske kompensation til de berørte minkavlere.

- Samtidig er det vigtigt at slå fast, at det er rigtig mange danske arbejdspladser og familier, som vil blive dybt berørt af, at regeringen reelt set lukker et helt erhverv.
...
Tage Pedersen mener, at regeringens beslutning om at aflive alle mink i Danmark reelt betyder, at man i virkeligheden sætter en stopper for al minkavl herhjemme fremover.

- Det er en de facto varig nedlukning og afvikling af pelsdyrerhvervet, og vi må umiddelbart se det som en ekspropriation af alle de berørte bedrifter og virksomheder.

- Det er alle disse menneskers livsværk, deres hverdag, deres arbejde, ja hele deres fundament, som fjernes. Det er en sort dag for os alle og for Danmark, siger Tage Pedersen.
Så snabbt gick det att avskaffa en hel industri.

Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Ställ upp militären på Öresundsbron och skjut varenda danskjävel som försöker ta sig över gränsen.

Jag är mer bekymrad med riskerna med minkuppfödning i Sverige. Jag litar inte på att svenska myndigheter har beredskap att hantera smittspridning på minkfarmer.

Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Alla modeller där man lär sig att leva med denna smitta över tid och inte tvingas stänga ner.

Att leva med viruset, är det samma sak som att låta viruset härja, och låta viruset ta dom offer som viruset vill ha?

Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Det är inget nytt att man kan få långtidseffekter av en sjukdom. Det är ett problem alla länder delar oavsett strategi.

Problemet är inte oberoende av strategi. Ifall man har en strategi som medför minimal smittspridning, så kommer man att ha minimala problem med bestående skador.
Citera
2020-11-06, 01:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Givetvis är det ingen som vet. Och Danmark löser det bättre än Kina, varnar världen direkt. Men går det att utradera mutationen? Tror tyvärr inte det, med så många redan bekräftade fall, så lär det redan finnas utanför de sju aktuella kommunerna. Och då är frågan hur allvarliga är följderna? Huvudscenariet får än så vara att de är måttliga, eller i allra bästa fall inga alls.

Det går, om man vill dvs. Då sätter man in militären och ger ordern: "Shoot on site", dvs totalt utegångsförbud. Det är jävligt allvarligt, faktum är att det är allvarligt så in i helvete. Jag tror till och med att Danskarna hade klarat av det. Men då återstår ju frågan, som även danskarna ställer sig, har Sverige terminerat sina minkfarmer?
Citera
2020-11-06, 01:38
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Nä tyvärr var det ett riktigt stolpskott. Den mänskliga naturen hade säkert varit oerhört intressant för en rymdvarelse att studera i all oändlighet. Så akta er för rymdvarelser!
Så du ser att även om man inför strikta regler så skiter folk i dem ändå och hoppas på att undgå upptäckt. Något liknande hände i Skottland, regeringens coronarådgivare som tog familjen till fritidshuset eller nåt sånt, trots att det var förbjudet. Och i London fick man problem med skurkar som klädde ut sig till poliser och stoppade folk på gatan i syfte att lura av dem ett och annat. Det är väl bra att vi slipper det? Nedstängning = kaos.
Citera
2020-11-06, 01:38
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Det var ju positivt, jag tog skribentens ord för en sanning. Det uppdaterades den 3 nov, det är möjligt att skribenten inte visste det. De kan lika gärna förlänga det fram till den 1 Juni 2021 så vi slipper vara oroliga för det. Proaktiv is the thing.

Det hoppas jag och tror, med tanke på läget. Men regeringen brukar förlänga nära slutdatumet är min känsla. Fast man planerar ju inte proaktivt när man blir sjuk så det gör nog inte så mycket 🙃
Citera
2020-11-06, 01:41
Medlem
Citat:
Oj där försökte du tänka. Ja jag vet faktiskt inte, önskar jag visste såklart. Men om det fuckar vaccinet så är vi riktigt illa på det. Jag har förtroende för Danmarks hantering, en Wuhan lockdown style i nprra Jylland lär fungera. Det blir inte kul, jävligt jobbigt och tråkigt för de inblandade, men kanske nödvändigt. Personligen tar jag för det mesta worst case scenarion för troliga och planerar för det, det känns som både hängslen och livrem. Better safe than sorry.

"en Wuhan lockdown style"

De är inte i närheten av en lockdown de körde i Wuhan.

I Wuhan fick en person i hushållet lämna hemmet varannan dag för att köpa/hämta proviant.
ALLT var nedstängt, INGEN fick lämna hemmet. För att säkerställa detta så patrullerade militär och polis och dörrar tom. svetsades igen.

Den "lockdown" de nu kommer köra i de regionerna i Danmark är inte i närheten av vad de gjorde i Wuhan
Citera
2020-11-06, 01:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så du ser att även om man inför strikta regler så skiter folk i dem ändå och hoppas på att undgå upptäckt. Något liknande hände i Skottland, regeringens coronarådgivare som tog familjen till fritidshuset eller nåt sånt, trots att det var förbjudet. Och i London fick man problem med skurkar som klädde ut sig till poliser och stoppade folk på gatan i syfte att lura av dem ett och annat. Det är väl bra att vi slipper det? Nedstängning = kaos.

Ja men nu har ju Sverige inga strikta regler?

Det blir fint när Sverige inför lockdown, jag kommer att smyga ut på natten och knulla satan med min flickvän, precis som ni vill ha det.
Citera
2020-11-06, 01:44
Medlem
Citat:
Det går, om man vill dvs. Då sätter man in militären och ger ordern: "Shoot on site", dvs totalt utegångsförbud. Det är jävligt allvarligt, faktum är att det är allvarligt så in i helvete. Jag tror till och med att Danskarna hade klarat av det. Men då återstår ju frågan, som även danskarna ställer sig, har Sverige terminerat sina minkfarmer?

Du är fan en otäck en, placera ut militärer som ska skjuta sina egna medborgare? Inte ens Kina är så råa.
Jag tror inte en öppen demokrati som vi har här i väst är rätt plats för dig. Nord Korea, Ryssland, Turkmenistan eller Kina hade nog passat din världsbild bättre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in