2020-11-06, 00:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Försämrade levnadsvanor kan göra att man får cancer av en finanskris, men den främsta orsaken är ett färre överlevt, då finanskrisen innebar mindre pengar till cancervård:
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/05/26/finanskrisen-kan-ha-orsakat-en-halv-miljon-dodsfall-i-cancer

Hur många i Sverige, tja, 160 000 i EU enligt rapporten. Kanske innebär 5000 av dem i Sverige.

Ja så kan det ju vara, jag har ju inte läst rapporten. Men det handlar fortfarande många gånger om egna livsval, för det är ju ff inte finanskrisen per se som orsakar cancern. Om man röker exempelvis så utsätter man sig för en risk för cancer, får man det och vården saknar resurser så är det ju illa, absolut. Men du kanske inte skulle rökt från början? Ett annat exempel, du knullar runt hejvilt, utan kondom. Du åker på cervixcancer, alternativt prostatacancer. Du kanske borde använt den där kondomen, eller varför inte ännu bättre, avstått från promiskuitet? Jag har faktiskt inte sett eller så har jag inte varit uppmärksam nog, att de dragit ner på cancervården nämnvärt i Sverige i sådana tider. Men det har de kanske?

Men när det gäller Covid-19 så är det inte ett personligt val. Pga strategin att inte göra något som helst motstånd mot viruset så står jag och resten av folket nu inför det faktum att den nästa du möter och interagerar med kan resultera i din eller någon annans död. Det var FHM som släppte in och lös viruset, nu vill de lägga ansvaret på medborgarna. Jag säger sparka dem hela högen!
Citera
2020-11-06, 00:37
Medlem
Christopher.s avatar
Beror de nya fallen på mer testning? 30 oktober hade vi drygt 4000 nya konstaterade fall och dödligheten av konstaterade fall ligger på 4.4% https://ourworldindata.org/mortality-risk-covid?country=~SWE#the-case-fatality-rate Med den statistiken kan vi mycket väl ligga på upp mot 100 nya dödsfall dagligen snart. Blir dock förhoppningsvis så få som möjligt men det finns all anledning att vara orolig.
Citera
2020-11-06, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja så kan det ju vara, jag har ju inte läst rapporten. Men det handlar fortfarande många gånger om egna livsval, för det är ju ff inte finanskrisen per se som orsakar cancern. Om man röker exempelvis så utsätter man sig för en risk för cancer, får man det och vården saknar resurser så är det ju illa, absolut. Men du kanske inte skulle rökt från början? Ett annat exempel, du knullar runt hejvilt, utan kondom. Du åker på cervixcancer, alternativt prostatacancer. Du kanske borde använt den där kondomen, eller varför inte ännu bättre, avstått från promiskuitet? Jag har faktiskt inte sett eller så har jag inte varit uppmärksam nog, att de dragit ner på cancervården nämnvärt i Sverige i sådana tider. Men det har de kanske?

Men när det gäller Covid-19 så är det inte ett personligt val. Pga strategin att inte göra något som helst motstånd mot viruset så står jag och resten av folket nu inför det faktum att den nästa du möter och interagerar med kan resultera i din eller någon annans död. Det var FHM som släppte in och lös viruset, nu vill de lägga ansvaret på medborgarna. Jag säger sparka dem hela högen!

Finns de som inte röker som får cancer. Och huvudorsaken till de ökade dödsfallen är som sagt inte att fler får cancer, utan att överlevnaden minskar när krisen innebär mindre pengar till cancervård. För att ta ett exempel: Din bilverkstad går i konkurs, den offentliga sektorn får inte länge in skattepengar från dig, mindre pengar till cancervården, mindre avancerad cancervård, fler dör i cancer.
Citera
2020-11-06, 00:40
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Är ingen expert på området men tror att det går att barn är hemma i 2 månader utan att det leder till samhällskollaps.

” Smittspridningen ökar drastiskt. Överallt i Europa. Överallt införs också hårdare restriktioner.

Men skolorna förblir öppna.

Alla gör nu som Sverige gjorde för ett halvår sedan.”
Citera
2020-11-06, 00:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Finns de som inte röker som får cancer. Och huvudorsaken till de ökade dödsfallen är som sagt inte att fler får cancer, utan att överlevnaden minskar när krisen innebär mindre pengar till cancervård. För att ta ett exempel: Din bilverkstad går i konkurs, den offentliga sektorn får inte länge in skattepengar från dig, mindre pengar till cancervården, mindre avancerad cancervård, fler dör i cancer.

Jo det är ju en sammanhängande kedja. Men vad menar du att vi ska göra då, bara låta viruset bränna igenom befolkningen? Det finns ju beräkningar på 50K döda i ett sådant scenario, det skulle betyda att vi alla drabbas av att någon dör i covid-19, är det värt det för dig, om det är din mamma, din syster eller någon annan familjemedlem, din hund?
Citera
2020-11-06, 00:46
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Jag är tacksam för mitt danska broderfolk, är ofta där och hygger, ja fast inte nu då bron är stängd.

Jag vill också åka till Danmark. Men jag vill inte ta risken att sprida virus till danskarna.

Citat:
Japp så är det. Det närmaste jag kan komma en liknelse med Tegnell är när Smeagol (Sagan om ringen) vässkriker ut: "My precioussss":
https://www.youtube.com/watch?v=Iz-8CSa9xj8

Eller håller sina monologer. Det är något seriöst fel med den mannen.

Anders Tegnell har älskat att vara kaxig mot grannländerna, i synnerhet Norge av någon anledning. Anders Tegnell är genant för Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Nu är det ju många länder i EU som infört lockdown i någon utsträckning. En fråga på din, om människor inte efterföljer en andra lockdown som man gjorde med den första när allt var strikt, nytt och läskigt, kommer de göra det när en tredje införs? Det är lång tid till nästa sommar. Då kanske det var bra att ta tjuren vid hornen och applicera modeller som fungerar i längden istället för att gömma sig under täcket samtidigt som man bajsar ner sig.

Vilka modeller är det som "fungerar i längden"?

Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Och en liten brasklapp till alla alarmister i tråden som bor här, covid-19 är inte nytt och läskigt längre. Det räcker nu, i början fanns det fog att oroa sig över det oförutsägbara, det gör det inte längre. Ni kan lätta på axlarna nu, även om det tar emot och även om siffror stiger. Ta ert ansvar bara.

Covid-19 är fortfarande okänt och läskigt beträffande långtidseffekterna.
Citera
2020-11-06, 00:46
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Hade alla som varit sjuka eller haft symtom stannat hemma så hade denna epidemi självdött rätt omgående. Om folk inte lyder det enkla rådet varför skulle dom lyda om det ringer upp någon okänd människa och säger "personen du gick förbi på andra sidan gatan för en vecka sen hade corona, nu skall du stanna i lägenheten i två veckor".

Givetvis hade det inte funkat. Bara i fantasivärden för flashbacks intellektuella corona-elit så är det ett rimligt antagande.

Det var ett idiotiskt exempel. Men att folk inte lyder och gör som de blir rekommenderade, det är ett faktum!
Citera
2020-11-06, 00:49
Medlem
Citat:
Jo det är ju en sammanhängande kedja. Men vad menar du att vi ska göra då, bara låta viruset bränna igenom befolkningen? Det finns ju beräkningar på 50K döda i ett sådant scenario, det skulle betyda att vi alla drabbas av att någon dör i covid-19, är det värt det för dig, om det är din mamma, din syster eller någon annan familjemedlem, din hund?

Inte bränna igenom helt utan restriktioner, det är inte möjligt. Men att dra ut på det genom en massa nedstängningar tror jag inte heller på, och det är ju flera länder med dubbla lockdowns som har fler döda/capita än Sverige.
Citera
2020-11-06, 00:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag vill också åka till Danmark. Men jag vill inte ta risken att sprida virus till danskarna.

Det kommer, du får hålla ut. Jag har ju varit i karantän sen mars så jag är ren, men inte fan interagerade jag med några danskar för det. Det var bara en drive by sist. Eller jag stannade på Netto och köpte La Goudale, Fransk klosteröl, men jag hade mask. Jo jag köpte en flaeskesteg sandwich på pölsemanden, det var pricesell. Har alltid ätit pölsor innan, men det var en härlig upplevelse. Han var frenetisk med att sprita och torka runt hela anläggningen.
Citera
2020-11-06, 00:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
” Smittspridningen ökar drastiskt. Överallt i Europa. Överallt införs också hårdare restriktioner.

Men skolorna förblir öppna.

Alla gör nu som Sverige gjorde för ett halvår sedan.”

Oavsett hur man diskuterar detta leder ökad smittspridning oundvikligen till nedstängning.
Senast redigerad av snuttis 2020-11-06 kl. 01:38.
Citera
2020-11-06, 00:58
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Inte bränna igenom helt utan restriktioner, det är inte möjligt. Men att dra ut på det genom en massa nedstängningar tror jag inte heller på, och det är ju flera länder med dubbla lockdowns som har fler döda/capita än Sverige.

Har vi några restriktioner förutom 50 personersgränsen?

Du tror på flockimmunitet, det gör inte jag. Möjligtvis genom ett vaccin, som vi nu kanske fuckat upp pga minkfarmerna. Det är lite ironiskt faktiskt, vi skäller på kina om deras wetmarkets samtidigt som vi har precis samma förutsättningar i våra minkfarmer.
Citera
2020-11-06, 01:04
Medlem
Citat:
Vilka modeller är det som "fungerar i längden"?

Alla modeller där man lär sig att leva med denna smitta över tid och inte tvingas stänga ner.

Citat:
Covid-19 är fortfarande okänt och läskigt beträffande långtidseffekterna.

Det är inget nytt att man kan få långtidseffekter av en sjukdom. Det är ett problem alla länder delar oavsett strategi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in