2020-11-06, 00:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
Den här typen av uttalanden hörde man i våras från flera läkare som talade i egenintresse. Däribland Disgraced Björn Olsen. Omedelbar kollaps förestående om det inte stängs ner direkt. Det visade sig överdrivet.

Sund riskerar inte något med detta krav. Han talar i egenintresse. Förmodligen förstår han inte konsekvenserna utanför vården.

Du kan inte tänka dig att han talar i egenintresse ur det perspektivet att han inte vill stå bland hundratals inlagda och behöva peka med handen, nej, nej, nej, nej, varefter de får självdö och rullas in på bårhuset? Att få se sina kollegor gråta dagligen, se sorgen och rädslan i patienternas ögon. Att få sitta varje kväll och fylla i dödsintyg, "dödsorsak: covid-19", på väg till jobbet fundera på om det finns skyddsutrustning idag, kanske se sin egen släkting rullas in? Vad är det för konsekvenser du ser utanför vården? Det känns som du saknar perspektiv på tillvaron.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Råd och restriktioner måste lagföras om vi ska vända detta.

Simpel jämförelse:

På en 70-väg står en skylt:
Vi råder dig till att sänka farten 30km/h, lekande barn.

På en 70-väg står en skylt:
FARTKAMERA 30km/h
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Det är ju d vaccin bolagen vill testa.

Du borde nog försöka klara gymnasiet.

Vet du inte vad ett vaccin är och hur det fungerar så kan du googla det.
Citera
2020-11-06, 00:22
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Du menar att ni har "en gräns"

MEn samtidigt att den gärnsen kommer #försent vid en "absolut kris".

Jeez, säger mkt om The "nationell beredskapsplan".

Exempel.

smitta kommer till skolor över hela landet

1000 tals infekteras

skolor stängs.

Var i ovanstående, kan man -inte bara stänga igen alla skolor

för det händer rite now, över hela landet, skolor stängs "regionalt".

Nåstans brister dina chefers chefer i samordnandet och "the beredskapsplan" när de under sig sprider falsenews att "man inte bara kan". Inte kan betyder att ni inte "tillåts att kunna"

Detta för att hela deras konstellation baseras på :

Man kan, men i nuläget är vår maskin/system byggd att göra det -"i efterhand".

rephrase.

chefen har sagt att "det går inte" är inte samma sak som det går "om" eller

"DET GÅR VERKLIGEN inte universum tillåter böjande av skedar med tanken.

Vid ett extremt läge finns barnpassning till samhällskritiska tjänster ja. Men övriga samhället skulle helt stanna av. Och rådande vetenskap bedömer att det skulle bidra till mer lidande och död.
Citera
2020-11-06, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Hur många i Sverige dog i cancer av finanskrisen enligt dina beräkningar 2008? Du får gärna också elaborera i hur man får cancer av en finanskris, är det smittsamt? Jag har varit med om flera som sagt, har inte fått cancer än av det, vad jag vet.

Försämrade levnadsvanor kan göra att man får cancer av en finanskris, men den främsta orsaken är ett färre överlevt, då finanskrisen innebar mindre pengar till cancervård:
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/05/26/finanskrisen-kan-ha-orsakat-en-halv-miljon-dodsfall-i-cancer

Hur många i Sverige, tja, 160 000 i EU enligt rapporten. Kanske innebär 5000 av dem i Sverige.
Citera
2020-11-06, 00:24
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
12 som jobbar på minkfarmar och sen ytterligare 400 om jag uppfattade det rätt på RAIs nyheter.
Man nämnde också nåt om ”spike” (”piggarna” på viruset?) och att det var typ en ny variant där.

Kan det ha varit detta du hört?

Citat:
"Denmark, one of the largest fur producers in the world, plans to kill every mink in the country to contain a coronavirus mutation that had begun spreading back to humans.

Although the virus mutates constantly, this variation prompted particular concern, according to scientists at Denmark’s Statens Serum Institut, because 12 of the people infected showed less ability to produce antibodies, which could reduce the potential effectiveness of a vaccine."
Citat:
"Health Minister Magnus Heunicke said genomic analysis suggested nearly 400 human coronavirus cases in northern Denmark were related to mink farms, about half of all cases. About 5 percent of all human infections in the region involve the new mutation, the Serum Institut estimated."

https://www.washingtonpost.com/world/mutant-mink-coronavirus-in-denmark-sparks-plan-to-put-down-15-million-animals/2020/11/05/d8fd8c56-1f58-11eb-ad53-4c1fda49907d_story.html
Citera
2020-11-06, 00:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, du har turen att danskarna bryr sig om dig. Jag bor på Ostkusten, så jag har inte samma tur.

Anders Tegnell värnar varken om Sveriges eller grannländernas invånare. Anders Tegnell värnar om sitt älskade virus

Jag är tacksam för mitt danska broderfolk, är ofta där och hygger, ja fast inte nu då bron är stängd.

Japp så är det. Det närmaste jag kan komma en liknelse med Tegnell är när Smeagol (Sagan om ringen) vässkriker ut: "My precioussss":
https://www.youtube.com/watch?v=Iz-8CSa9xj8

Eller håller sina monologer. Det är något seriöst fel med den mannen.
Citera
2020-11-06, 00:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Men övriga samhället skulle helt stanna av.

Är ingen expert på området men tror att det går att barn är hemma i 2 månader utan att det leder till samhällskollaps.
Senast redigerad av snuttis 2020-11-06 kl. 00:33.
Citera
2020-11-06, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det verkar som att en annan viktig förbindelse med Danmark har stängts, på danskt initiativ. Se svaret jag fick av skribenten "Tveskaeg":

Anders Tegnell är knappast intresserad av att skydda Sverige från smitta från Danmark. Lyckligtvis är danskarna desto mer angelägna att skydda omvärlden från virus.

Jeg tog måske fejl og godstransporter via færgerne kan fortsætte. Fra BT:

"Godstransport er fortsat tilladt af hensyn til forsyningssikkerheden, men er man chauffør fra en af de berørte kommuner anbefales det ikke, at man kører ud i andre kommuner og spreder smitte, men man kan godt køre mellem dem.

For chauffører og transportarbejdere udefra, der bringer gods ind i de berørte kommuner, opfordrer regeringen til, at man ikke opholder sig i kommunerne i længere tid."
Citera
2020-11-06, 00:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Går säkert i vissa fall, men räcker att det blir kaos för 20%, vilket jag definitivt tror att det skulle bli, lågt räknat så har vi en situation som får corona-pandemin att framstå som paradiset.

Inte en chans. De elever det skulle bli kaos för med hemundervisning är det garanterat redan kaos för idag också.
Citera
2020-11-06, 00:33
Medlem
Läkare rekommenderar nedstängning

Fredrik Sund, infektionsläkare i Uppsala, varnar för att Sverige nästan är ”i fritt fall” med den ökande smittan.

I SVT:s ”Aktuellt” säger han att det krävs hårdare restriktioner – eventuellt utegångsförbud.

Det är nu man har chansen, om några veckor eller månader tror jag att det är verkningslöst, för då tror jag vi har fått en större spridning.
(Expressen ikväll).

Jag tror nån eller flera kanske har postat om detta redan, hinner inte alltid läsa exakt alla inlägg.

Men man blir så himla rörd, stolt och glad, av att se såna här människor! Som vågar stå upp för humanitet, empati, att rädda människors liv, att gå emot den märkliga tystnadskulturen i Sverige. Ta bladet från munnen. Dagens mest uppmuntrande artikel. Om ännu fler läkare och vårdpersonal vågar ryta ifrån, kanske det händer något. En strimma av hopp! 😍
Citera
2020-11-06, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Hmm. Intressant att Fredrik Sund vill ha en större nerstängning av samhället. En lockdown hade nog kunnat fungera i det avseendet att svenskar inte är trötta på corona-restriktionerna sedan våren på samma sätt som i te.x U.K,Frankrike eller Spanien. Vi har haft det väldigt bra här uppe i Sverige. Den stora frågan är dock om lockdowns ens hjälper nämnvärt. Det är ju virus-säsong ett bra tag framöver.

Nu är det ju många länder i EU som infört lockdown i någon utsträckning. En fråga på din, om människor inte efterföljer en andra lockdown som man gjorde med den första när allt var strikt, nytt och läskigt, kommer de göra det när en tredje införs? Det är lång tid till nästa sommar. Då kanske det var bra att ta tjuren vid hornen och applicera modeller som fungerar i längden istället för att gömma sig under täcket samtidigt som man bajsar ner sig.

Och en liten brasklapp till alla alarmister i tråden som bor här, covid-19 är inte nytt och läskigt längre. Det räcker nu, i början fanns det fog att oroa sig över det oförutsägbara, det gör det inte längre. Ni kan lätta på axlarna nu, även om det tar emot och även om siffror stiger. Ta ert ansvar bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in