2020-11-05, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
En stor tankevurpa många gör är att tro att Samhällsviktig verksamhet endast innefattar sjukvård/polis/räddningstjänst.

Hur skulle du klara dig utan ex. Sophämtning, matbutiker, apotek, el, vatten, avlopp, kommunal service, post, fraktbolag, internet, telefoni, leverantörer till livsmedelsbutiker, snöröjning, osv osv?

Gruppen samhällsviktiga yrken är så otroligt mycket större än man kan tro vid första anblick.
Att just du kan hitta någon av dessa som du inte behöver är en sak, medför att samhället skall fungera i stort, så är det många inblandade.

Antal samhällsviktiga föräldrar varierar dessutom små/stora städer.
Senast redigerad av snuttis 2020-11-05 kl. 23:36.
Citera
2020-11-05, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Förstår ni om detta är vissa yrkesgrupper som har haft dessa fall ( räknat per tusen ivånare)?

Slutsatsen som kan dras av undersökningen är att de som varit på jobbet och träffat andra människor har högre risk att bli smittade.

Frågor på det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
Förstår inte varför vårt land är så speciellt? Vadå Sverige måste väl kunna ha lockdown om dödstalen ökar? Ska dom låta det fortsätta sprida sig

Jag är egentligen helt emot lockdown. Tyvärr verkar det som om befolkningen VILL ha det.
Som det är nu, så följer ju inte folk ens de enklaste råd för att bromsa detta.
Precis som sagts, så är vi på väg mot ett läge där det inte finns någon annan utväg.
Detta kan lätt undvikas genom att folk tar ansvar, men snart är det faktiskt för sent..
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Mycket bra intervju just nu på tv2 aktuellt! En läkare (? Hörde bara sista minutrarna) menar att vi måste stänga ner ( lokalt där det krävs) nu för att sjukvården ska klara detta. Vi är i fritt fall just nu.

Här kan man läsa om det han sa och se inslaget.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppsalalakaren-tuffa-krav-sverige-bor-overvaga-nedstangning
Citera
2020-11-05, 23:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Den aggresiva debatten kring skolor är direkt otäck, faktiskt mer otäck en själva pandemin, nästan mer otäck än om worst case scenario kring danska minkmutationen skulle slå in. Det för mig att gå från att kunna respektera personer man har olika åsikter än, till att känna direkt äckel, särskilt när inläggen är så aggresiva. Man kan tycka att det är rätt eller fel med nattliga utegångsförbud, stängda restauranger, stängda barer, frisörer etc. Jag tycker inte det ska stängas, mer än möjligen i direkt extrema situationer, men kan förstå óm det finns de som tycker annorlunda, åtminstone i perioder med hög smittspridning. Man kan även ha olika uppfattningar om reserestriktioner etc. Men tråden handlar väldigt lite om något av ovan.

Att stänga skolor däremot, så länge som detta pågår, från pandemins start i säkert 1,5 år, kanske 2 år, innebär att många barn kommer gå 2 år utan att lära sig något, tvärtom glömma mycket av det som de lärt sig. Hemundervisning i all ära, det kommer funka OK i vissa fall, katastrof i andra. När de slutligen är tillbaka i skolan efter 2 år kommer vi ha 10-11 åringar som inte kan läsa och skriva. Alltså inte som är dåliga på det, utan som verkligen inte kan. Det kommer även inte var helt ovanligt med tonåringar som inte kan multiplikationstabellen, i enstaka fall inte ens plus och minus. Detta är vad ett antal användare aggresivrt argumenterar för. Fast det är klart, det är ju lättare att värva ungarna till Hitlerjugend om de fått sin skolgång totalt förstörd.

Jag tror seriöst att du underskattar förmågan att lära sig via hemundervisning och onlineundervisning. Samtidigt tror jag du överskattar skolans förmåga att lära ut och ge stöd till de elever som behöver det. Säg att en normal skoldag innehåller maximalt 4-5 timmars aktiv undervisningstid per dag, samt att det går 30 elever i varje klass. Då har vi mellan 240-300 minuters undervisningstid per dag. Hur mycket individuell hjälp får då varje elever? Om all denna tid åtgick till individuell hjälp handlar det om 8-10 minuters tid per skoldag utfördelat på 30 elever. Men så mycket blir det i praktiken aldrig, då mycket av denna tid ägnas åt storföreläsningar. Något som mycket väl skulle gå att skötas online. Faktum är att jag tror att de allra flesta elever skulle få betydligt bättre hjälp om de fick handledning av sina föräldrar.

Många föräldrar som höll sina barn hemma under våren har vittnat om att barnen lärt sig mer på att vara hemma, än vad de lärt sig i skolan. Snittbetygen var också signifikant högre i gymnasieskolan än tidigare år.
Citera
2020-11-05, 23:11
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
Förstår inte varför vårt land är så speciellt? Vadå Sverige måste väl kunna ha lockdown om dödstalen ökar? Ska dom låta det fortsätta sprida sig

Sveriges strategi är ju en kontrollerad spridning som sjukvården kan hantera utan lockdowns, men naturligtvis så kommer det omprövas om läget spårar ur. Det har både Tegnell och regeringen också sagt.

Att lockdowns skulle vara en strategi är en ren missuppfattning. De lockdowns som nu görs i flera länder är i princip framtvingade av att situationen håller på att spåra ur. För bara nån månad sen sa britterna att man skulle göra allt för att undvika en lockdown, men den eskalerande smittspridningen fick dem att snabbt ändra sig. Nu dör flera hundra om dan igen i UK.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
” 39 procent. Så stor andel av hälso- och sjukvårdspersonalen antogs stanna hemma om skolorna slutade fungera.”

Sedan har du resten av samhällsapparaten så tänk ett steg till !
Undrar hur många som är hemma för covid-19 och sjukskrivna för utbrändhet efter i våras?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppsalalakaren-tuffa-krav-sverige-bor-overvaga-nedstangning

"Fritt fall"

"Restriktionerna för tandlösa"

"Ingen efterlevnad."

Hoppsan.

Hur hamnade vi här?
Citera
2020-11-05, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin

Jag förstår att det finns olika syn på om det skall införas lockdown nu eller inte.
Men kärringjäveln i aktuellt försökte bara släta över precis allt han sa. Det kändes faktiskt riktigt oseriöst, och jag såg inte vitsen med det. Låt snubben berätta vad han tycker och håll käft..
Citera
2020-11-05, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det har inte bedrivits någon signifikant vetenskaplig forskning på området i Sverige.

Hur det ser ut i Skottland och Norge lämnar jag åt dem själva att spekulera i.

Bevisbördan ligger för övrigt på herrn själv eftersom det är du som påstår saker.

Några bevis bortom rimligt tvivel har jag dock inte sett röken av hittills.

Men det är bara att jobba på.

När du samlat ihop 25-30 studier till en fräsig metastudie så kanske det börjar likna något.

Som sagt, induktiva ansatser är välkomna.
Citera
2020-11-05, 23:15
Medlem
AT:

"Vi är väldigt långt från den situation vi hade i våras."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anders-tegnell-privata-sammankomsterna-som-driver-smittan

Långt ifrån?

Snarare bara några veckor om man tittar på trenden.
Citera
2020-11-05, 23:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det enda man kan göra fel med lockdown är att tillämpa den för sent - vilket nästan alla länder som tagit till lockdown tyvärr har gjort.

En lockdown skall vara proaktiv - inte reaktiv. Dock hjälper den alltid ändå, även om man tillsätter den sent, men den hjälper då först efter en viss tid. Precis som vi såg smittkurvorna i våras vända neråt efter några få veckor med lockdown i Italien m.fl. länder.

Italien varnade andra länder för att inte reagera för sent. Även den varningen ignorerade Sverige.

Att Sverige i våg 2, precis som i våg 1, har en senare utveckling, innebär inte att vi kommer på något sätt lyckas bättre i denna våg. Vi kommer fortfarande vara i topp bland världens skamfläckar. Precis som i våras.

Att jämföra oss med extremt tätbefolkade länder rakt av, är också missvisande. Vi borde ligga långt långt under dem i antal döda/capita - inte alls i närheten av samma klass som dem.

Den här artikeln tyder ju på att Tegnell alltså medvetet valde en strategi som innebär många döda - istället för att försöka förhindra det. Och sen körde ända in i kaklet. Det kan man inte säga om många andra länder. De flesta vaknar ju till - om än något sent.

Både avsikt räknas - och slutligt resultat.

Vad säger det om ett land vards statsepidemiolog medvetet väljer en strategi som leder till fler döda... Och ingen gör något åt det. Medan resten av världen gör allt de kan för att krossa smittan. Vad har man för avsikt då? Att spara in pengar? Troligen. Knappast att rädda liv, i varje fall. Föga vackra avsikter. Om man nu har en grundsyn som innebär humana värderingar, alltså.

Resultat då?
Du behöver bara vänta ett litet tag till så kommer du att se att vi kommer vara bland bottenskrapet av världens länder. Igen. Med topp fem eller topp tio av antal döda/capita totalt sett. Precis som i våras. Det är en mardröm.

Hoppas mer sånt här kommer fram, som i denna artikel. Folk behöver höra hur otroligt smutsigt det är, bakom kulisserna. Jag hoppas att journalister begär ut alla handlingar från FHM sedan pandemins början.

Dagens GP-debatt som nån länkade var bra också - svidande kritik mot FHM. Sånt behövs nu när vi går in i våg 2, med en alltmer skenande situation.

Bra skrivet. Man ska inte heller förglömma att Tegnell är läkare i grund och botten och har då skrivit på läkareden:

https://www.sls.se/etik/etiska-koder/den-hippokratiska-eden/

Citat:
Efter förmåga och omdöme skall jag följa den behandling jag anser gagnerikast för mina patienter och det som kan skada eller irritera dem skall jag undvika. Jag skall icke ge någon gift, även om jag blir ombedd, ej heller ordinera något sådant; ej heller skall jag ge någon kvinna fosterfördrivande medel.

Jag skulle vilja se Tegnell lägga fram sitt lilla flockimmunitetsexperiment för https://etikprovningsmyndigheten.se/
Tror han hade fått avslag direkt och kanske blivit av med legitimationen på kuppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in