2020-11-05, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Naturligtvis har man inget val om man tappar kontrollen över smittspridningen och sjukvården inte kan hantera alla svårt sjuka. Tror du på allvar att nuvarande rekommendationer kommer att ligga kvar om flera hundra om dan skulle dö och tusen om dan måste läggas in? Vad har du själv för utbildning? Klarar du inte av att följa nyhetsrapporteringen? Är du inte läskunnig? Har du ens tagit tagit till dig vad som nu sker i tex Belgien och Frankrike? Länder som hoppades undvika en nedstängning igen? Skärp dig!

Du svarade inte på min fråga. Vad är din utbildning och vad är ditt yrke? Jag är ekonom och har ytterligare en utbildning som ger mig en nisch. Jag jobbar bland annat med analys av pandemins konsekvenser. Får jag ett svar nu?

Nyheter är inte en bra grund för analys i något sammanhang överhuvudtaget. Proffs läser forskning, diskuterar med sakkunniga kollegor och intervjuar/konsulterar sakexperter på andra områden. Sen gör de analys. Medierna har en annan logik än proffs. De ska sälja så många klick som möjligt och det gör de genom att slå an på din rädsla. De producerar en rundgång av samma alarmistiska mög. Rent skit i många fall.

Belgien och Frankrike hade lockdown i våras. Sverige hade inte det. Belgien och Frankrike är andra slags länder och de har också en mer ineffektiv offentlig sektor än Sverige. Vad som sker där, är knappast ett bud om vad som ska ske i Sverige.
Citera
2020-11-05, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Först tar han upp att de 26 använder fulmetodik och plockar russinen ur kakan. Sen gör han det själv och selekterar ut 2 veckor nu på hösten. Han måste vara en komplett idiot om han tror att folk ska gå på det eller så skrattar han hela vägen till banken med FHM:s artikelbeställningspengar.
Det han för fram är vikten av en allsidig analys, något som är nästan helt frånvarande i den offentliga debatten. Det är något som oroar mig. Att du tycker en allsidig debatt är idioti är talande.
Citera
2020-11-05, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
https://www.jpost.com/health-science/coronavirus-once-caught-never-really-goes-away-doctors-say-648180

I Jerusalem Post idag. Läkare larmar: Viruset försvinner inte ur kroppen. Flera som varit sjuka och tillfrisknat får problem flera månader senare. Stroke, hjärndimma, koncentrationsproblem, inflammation i olika organ, trötthet, muskelvärk...you name it.
Herregud. Svenskar är så jävla korkade att de tror att man blir lite sjuk och sedan är det över. Ja, inte farligare än att korsa en gata.
Jo viruset försvinner men patienterna upplever ändå besvär efter en viss tid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror seriöst att du underskattar förmågan att lära sig via hemundervisning och onlineundervisning. Samtidigt tror jag du överskattar skolans förmåga att lära ut och ge stöd till de elever som behöver det. Säg att en normal skoldag innehåller maximalt 4-5 timmars aktiv undervisningstid per dag, samt att det går 30 elever i varje klass. Då har vi mellan 240-300 minuters undervisningstid per dag. Hur mycket individuell hjälp får då varje elever? Om all denna tid åtgick till individuell hjälp handlar det om 8-10 minuters tid per skoldag utfördelat på 30 elever. Men så mycket blir det i praktiken aldrig, då mycket av denna tid ägnas åt storföreläsningar. Något som mycket väl skulle gå att skötas online. Faktum är att jag tror att de allra flesta elever skulle få betydligt bättre hjälp om de fick handledning av sina föräldrar.

Många föräldrar som höll sina barn hemma under våren har vittnat om att barnen lärt sig mer på att vara hemma, än vad de lärt sig i skolan. Snittbetygen var också signifikant högre i gymnasieskolan än tidigare år.

Herregud nu börjar lögnerna igen. Källa på det sista påståendet, tack.

Ja eller nej: är du lärare?

Två högstadielärare jag känner berättade att det var en mycket liten klick Som höll sina barn hemma i våras. Det var lågutbildade föräldrar till barn som hade problem sedan tidigare. Problemen förvärrades.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag förstår att det finns olika syn på om det skall införas lockdown nu eller inte.
Men kärringjäveln i aktuellt försökte bara släta över precis allt han sa. Det kändes faktiskt riktigt oseriöst, och jag såg inte vitsen med det. Låt snubben berätta vad han tycker och håll käft..

Klassikt DDR-beteende. Så fort någon inte tycker som våra myndigheter så skall det poängteras och förminskas.
Citera
2020-11-05, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Slutsatsen som kan dras av undersökningen är att de som varit på jobbet och träffat andra människor har högre risk att bli smittade.

Frågor på det?

ja men det är ju en jämförelse mellan olika yrkesgrupper -
https://www.fhi.no/nyheter/2020/mer-covid-19-i-noen-yrkesgrupper/

Och det fungerar ju inte..
Citera
2020-11-05, 23:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Det verkar ju som det är flera danskar som smittats via muterat coronavirus.

Nu vore det lämpligt med en av Tegnells "åtgärder i rätt tid", stäng Öresundsbron så inte danskarna kommer hit! Det är ett gratis tips Anders!
Citera
2020-11-05, 23:20
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Mer uppgifter om Tengeles val av flockimmunitetsstrategin.

"Anders Tegnell varnades för det som senare skulle bli den svenska strategin, redan vid pandemins början.

Medicinalrådet Peet Tüll skrev i ett mejl till att den ”skulle leda till tusentals döda”, enligt ett bearbetat bokutdrag publicerat i Svenska Dagbladet.

”Jo, vi har vandrat igenom detta och trots allt landat i 3”, svarade Tegnell i ett mejl."

Nr 3 var flockimmunitetsstrategin.

https://www.expressen.se/nyheter/varningen-till-tegnell-innan-valet-av-strategi

Löfvén sa också i sitt tal i våras att "vi får räkna de döda i tusental".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70OV1w/lofven-tusentals-kommer-att-do-i-corona
Citera
2020-11-05, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
ja men det är ju en jämförelse mellan olika yrkesgrupper -
https://www.fhi.no/nyheter/2020/mer-covid-19-i-noen-yrkesgrupper/

Och det fungerar ju inte..

Vissa grupper har ju inte varit speciellt aktiva eller jobbat på distans.

Inge jä-el har t ex gått till tandläkare eller fysioterapeut på bra länge...

Distansundervisning har bedrivits etc.

Det blir en skev jämförelse, utifrån hur situationen såg ut då.

Säger inte mycket om hur riskerna kan se ut nästa vecka.
Citera
2020-11-05, 23:21
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Hade alla som varit sjuka eller haft symtom stannat hemma så hade denna epidemi självdött rätt omgående. Om folk inte lyder det enkla rådet varför skulle dom lyda om det ringer upp någon okänd människa och säger "personen du gick förbi på andra sidan gatan för en vecka sen hade corona, nu skall du stanna i lägenheten i två veckor".

Är det många som har struntat i rådet att stanna hemma vid sjukdom?

Citat:
Givetvis hade det inte funkat.

Jag tror att det hade kunnat fungera, men inte i ditt fiktiva exempel där man har smittats av någon på andra sidan gatan en vecka tidigare.

Citat:
Bara i fantasivärden för flashbacks intellektuella corona-elit så är det ett rimligt antagande.

Vem är det som lever i en fantasivärld? Du tror uppenbarligen fortfarande att sjukdomen huvudsakligen sprids av individer med symtom.

Du påstår rakt ut, att epidemin hade dött ut, bara folk hade stannat hemma när dom fick symtom på sjukdom. Din bild av sjukdomen bygger på fantasier.
Citera
2020-11-05, 23:22
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
...

Att stänga skolor däremot, så länge som detta pågår, från pandemins start i säkert 1,5 år, kanske 2 år, innebär att många barn kommer gå 2 år utan att lära sig något, tvärtom glömma mycket av det som de lärt sig. Hemundervisning i all ära, det kommer funka OK i vissa fall, katastrof i andra. När de slutligen är tillbaka i skolan efter 2 år kommer vi ha 10-11 åringar som inte kan läsa och skriva. Alltså inte som är dåliga på det, utan som verkligen inte kan. Det kommer även inte var helt ovanligt med tonåringar som inte kan multiplikationstabellen, i enstaka fall inte ens plus och minus. Detta är vad ett antal användare aggresivrt argumenterar för. Fast det är klart, det är ju lättare att värva ungarna till Hitlerjugend om de fått sin skolgång totalt förstörd.
2 år? Blir situationen allvarlig så får man leva under de omständigheterna och anpassa sig efter det. Om situationen blir väldigt allvarlig så gör de där 2 årens traditionella undervisning varken till eller från, då är det andra prioriteringar som gäller. Du kanske räknar med att pandemin är över nästa år? Men om den inte är det? Hade du tänkt att livet ändå skulle gå vidare som vanligt? Hur tror du att det blir om man tvingas stänga skolorna av en eller annan anledning? Bryter du ihop då?

Mänskligheten har stått inför större utmaningar än temporärt stängda skolor och löst det.
Citera
2020-11-05, 23:23
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Undrar hur många som är hemma för covid-19 och sjukskrivna för utbrändhet efter i våras?

Sjuktalen är lägre nu än 2019, dock tror jag det är lite lägre än verkligheten då många som skulle sjukskrivit sig tar en kopp te nu och jobbar hemifrån 2020.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in