2020-11-05, 12:42
Medlem
tjallepetters avatar
Går in o blankar NASDAQ.

Dum ide enligt er?
Citera
2020-11-05, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati
Jag har också frågat mig vad som driver de senaste dagarnas uppgång i USA. Det är för stora uppgångar för att vara oberoende av någon speciell händelse. Händelsen som är i fokus nu är såklart valet.

Men vilken bedömning görs av valet? Det tycks mig som uppgångarna gick hand i hand med att det blev klarare och klarare att Biden är favorit. Frågan är då hur man värderar att Trump, i fallet av en Bidenvinst, skulle löpa amok i sin lame duck-period. Om man ser Biden som stabilitet borde uppgången i så fall komma efter januari när Trump är borta. Det känns väl riskabelt att gå händelserna i förväg och redan försöka prisa in vad Trump kommer göra under perioden.

Sen får man ta i beaktande att covid går lös totalt i USA återigen och det är inte osannolikt att Biden inför restriktioner olikt Trump. I det fallet får man anta att börsen skulle ta stryk.

Sammantaget håller jag med om att utvecklingen just nu är ganska osammanhängande.
Jag frågar mig mer varför det plötsligt gick ner innan valet, just nu börjar vi ju vara återhämta de som vi förlora för två veckor sen. Lockdowns är skitsamma för börsen och vilken president som sitter i vita huset är nästan skitsamma de med..
Citera
2020-11-05, 13:06
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Jag har också frågat mig vad som driver de senaste dagarnas uppgång i USA. Det är för stora uppgångar för att vara oberoende av någon speciell händelse. Händelsen som är i fokus nu är såklart valet.

Men vilken bedömning görs av valet? Det tycks mig som uppgångarna gick hand i hand med att det blev klarare och klarare att Biden är favorit. Frågan är då hur man värderar att Trump, i fallet av en Bidenvinst, skulle löpa amok i sin lame duck-period. Om man ser Biden som stabilitet borde uppgången i så fall komma efter januari när Trump är borta. Det känns väl riskabelt att gå händelserna i förväg och redan försöka prisa in vad Trump kommer göra under perioden.

Sen får man ta i beaktande att covid går lös totalt i USA återigen och det är inte osannolikt att Biden inför restriktioner olikt Trump. I det fallet får man anta att börsen skulle ta stryk.

Sammantaget håller jag med om att utvecklingen just nu är ganska osammanhängande.

1. Allmän rädsla för nedgång, se t ex kontraindikatorn F&G som i skrivande stund ligger på 36 och har trendat ned under ett par handelsdagar:
https://money.cnn.com/data/fear-and-greed/

När fler än färre är rädda är det alltså bra läge att söka köp, inte bra läge att gå ur marknaden.

2. Valet påverkar rädsla, men summa summarum är det lite struntsamma vem som vinner
3. Ekonomin != Index
4. Covid gynnar de större företagen = BNP ökar = positivt för börsen
Sen att det kraftigt missgynnar samtliga andra.... det är något av en annan diskussion

Utvecklingen är bara osammanhängande om man helt struntar i att faktiskt titta på datan. För oss som tittar på datan har vi bl a sett en ny högre högsta på dagliga, väldigt låg RSI osv... osv....... osv.
Citera
2020-11-05, 13:09
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Går in o blankar NASDAQ.

Dum ide enligt er?

RSI och MFI för Nasdaq 100 ligger på 78 respektive 87. Dvs det råder en extrem för dessa två oscillatorer. Samtidigt är vi dock i ett ovanligt scenario så man bör inte läsa in för mycket i för mycket.

Huruvida det är en dum idé beror helt på vad din plan är, varför du tänkt korta det indexet osv.
Citera
2020-11-05, 13:18
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Den inprisningen, inkluderat corona som är den kostsammaste olycka som någonsin drabbat mänskligheten, är 10% ner mellan januari och november 2020...

Sedan Trump tillträdde har Dow Jones rusat 60% som jämförelse. Sedan kan börsen väl rusa 60% till när han avgår. Jag är dock inte med på logiken.

Marknaden är bara summan av alla som handlar och knappast logisk. Framförallt inte på kort sikt. Den är mer att likna vid en buffelhjord på savannen som ömsom lunkar på i frisk takt mot lockande grönbete eller vattenhål. Eller ömsom panikrusar när den ser en flock lejon.
Citera
2020-11-05, 13:27
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:

Eftersom senaten verkar förbli republikansk kan Biden glömma att få igenom höjd bolagsskatt och retroaktiv reavinstskatt på aktier. Det är kongressen som lagstiftar i USA inte presidenten. Bara detta borde höja börsen 10-15% om det varit inprisat.
Citera
2020-11-05, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Marknaden är bara summan av alla som handlar och knappast logisk. Framförallt inte på kort sikt. Den är mer att likna vid en buffelhjord på savannen som ömsom lunkar på i frisk takt mot lockande grönbete eller vattenhål. Eller ömsom panikrusar när den ser en flock lejon.

Stryk buffel , skriv åsnor istället
Citera
2020-11-05, 13:49
Medlem
Om man vill chansa på att det nya muterade danska coronan leder till nya vågor av lockdowns. Kan ni rekommendera något förutom xact bear? Tänkte mer på någon form av optioner eller så.
Alltså, något med låg sannolikhet och hög utdelning.
Citera
2020-11-05, 13:50
Medlem
ReedMes avatar
Citat:

Marknaden verkar gilla republikaner i senaten och Biden som president. Han kommer att få svårt att höja skatten i åtminstone två år framöver. Nackdelen är väl att stödpaketet blir något mindre än vad demokraterna vill. Fast på lång sikt kan ju det vara bra. Det vet man först i efterhand. På det stora pluskontot är att ett första vaccin tycks komma redan innan jul och att det är betydligt bättre än väntat. Det fanns en oro för att det skulle ge ett dåligt skydd. Tvärtom tycks ex Astras vaccin skapa fler antikroppar och T-celler än en infektion i covid.

Trump skulle ha släppt stödpaketet innan valet. Då hade han nog varit i ledningen nu.

Jag gissar att EU och USA synkroniserar vaccinsläppet med stödpaketen - för att ge en extra skjuts åt och boosta ekonomin.
Citera
2020-11-05, 13:52
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Om man vill chansa på att det nya muterade danska coronan leder till nya vågor av lockdowns. Kan ni rekommendera något förutom xact bear? Tänkte mer på någon form av optioner eller så.
Alltså, något med låg sannolikhet och hög utdelning.
Covid 19-viruset är stabilare än säsongsinfluensan. Just saying.

Fed lämnar räntebesked i kväll och Powell lär hålla sitt dystertal. Kan få marknaden att sjunka lite.
Senast redigerad av ReedMe 2020-11-05 kl. 13:57.
Citera
2020-11-05, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Covid 19-viruset är stabilare än säsongsinfluensan. Just saying.

Just därför jag vill ha något jag kan gå in med en liten summa, men med chans på stora pengar.
Lite som att vinna lotteri.

Edit: För att det är osannolikt, men ändå inte totalt omöjligt alltså.
Citera
2020-11-05, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Just därför jag vill ha något jag kan gå in med en liten summa, men med chans på stora pengar.
Lite som att vinna lotteri.

Edit: För att det är osannolikt, men ändå inte totalt omöjligt alltså.

Tycker du dödligheten är hög i nuläget ??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in