Citat:
Ursprungligen postat av
Cincinnati
Jag har också frågat mig vad som driver de senaste dagarnas uppgång i USA. Det är för stora uppgångar för att vara oberoende av någon speciell händelse. Händelsen som är i fokus nu är såklart valet.
Men vilken bedömning görs av valet? Det tycks mig som uppgångarna gick hand i hand med att det blev klarare och klarare att Biden är favorit. Frågan är då hur man värderar att Trump, i fallet av en Bidenvinst, skulle löpa amok i sin lame duck-period. Om man ser Biden som stabilitet borde uppgången i så fall komma efter januari när Trump är borta. Det känns väl riskabelt att gå händelserna i förväg och redan försöka prisa in vad Trump kommer göra under perioden.
Sen får man ta i beaktande att covid går lös totalt i USA återigen och det är inte osannolikt att Biden inför restriktioner olikt Trump. I det fallet får man anta att börsen skulle ta stryk.
Sammantaget håller jag med om att utvecklingen just nu är ganska osammanhängande.
1. Allmän rädsla för nedgång, se t ex kontraindikatorn F&G som i skrivande stund ligger på 36 och har trendat ned under ett par handelsdagar:
https://money.cnn.com/data/fear-and-greed/
När fler än färre är rädda är det alltså bra läge att söka köp, inte bra läge att gå ur marknaden.
2. Valet påverkar rädsla, men summa summarum är det lite struntsamma vem som vinner
3. Ekonomin != Index
4. Covid gynnar de större företagen = BNP ökar = positivt för börsen
Sen att det kraftigt missgynnar samtliga andra.... det är något av en annan diskussion
Utvecklingen är bara osammanhängande om man helt struntar i att faktiskt titta på datan. För oss som tittar på datan har vi bl a sett en ny högre högsta på dagliga, väldigt låg RSI osv... osv....... osv.