2020-11-05, 16:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Efter det har jag haft "pirr" i kroppen som kommer och går,..inga domningar man normalt sett kan ha.Utan känns mer som det sticks in tusen nålar som en ström över kroppen samtidigt under någon minut. Lite svårt förklara.

Det låter ju som corona, jag har inte märkt av något sådant. Det enda pirr och stick jag känt är de förbannade fästingarna jag dragit på mig under pandemin, har blivit många skogspromenader.
Citera
2020-11-05, 16:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det beror väl på vilka områden som skickar in till scilifelab. De har ju trots allt bara en kapacitet som motsvarar en femtedel av de prover som utförs per vecka. Bilden motsvarar ju smittan i deras uppdtagningsområde (om det ens är samma varje vecka)

Då kanske förklaringen ligger där.
Citera
2020-11-05, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det låter ju som corona, jag har inte märkt av något sådant. Det enda pirr och stick jag känt är de förbannade fästingarna jag dragit på mig under pandemin, har blivit många skogspromenader.
Ja , fästingarna har väl härjat i sommar med överallt.. dessa sattyg. Man får se vad testet visar om det nu visar rätt.
Citera
2020-11-05, 16:45
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Efter det har jag haft "pirr" i kroppen som kommer och går,..inga domningar man normalt sett kan ha.Utan känns mer som det sticks in tusen nålar som en ström över kroppen samtidigt under någon minut. Lite svårt förklara.

Trist. Samma här typ, krypningar och skit. Kommer en liknande ilning i huvudet också som försvinner på 20 sekunder. Jag undrar när dessa efterdyningar börjar räknas som permanenta skador eller om vi kommer bli av med dem på sikt? Hade varit intressant med en medicinsk förklaring tills dessa för det är ju ngt som blivit påverkat rejält i kroppen, helt klart. Nej inte psykiskt ni som får för er att hoppa på nu.
Citera
2020-11-05, 16:47
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Har personligen känt mig väldigt ensam med att plocka fram handsprit innan och efter besök i butik :/ Har bara sett clas ohlson ha handsprit vid ingången av butiken, ingen annan affär. Bara en sådan grej skulle nog kunna påverka en hel del
Tänkte på det när jag var i Spanien i slutet av sommaren.
Alla butiker har obligatorisk handspritning innan du går in i affären.
En så enkel sak egentligen.
Sedan är det ju frågan om det har annat än ytterst marginell (och symbolisk) effekt då majoriteten av smitta lär ske via luften.
Citera
2020-11-05, 16:51
Medlem
Citat:
Jag tror också jag var drabbad i våras, hade svårt med andning och fruktansvärd värk över bröstryggen, fick ligga på mage för att det kändes som det underlättade. Var även till läkare, bad om att få göra test,..men det fanns inget test tillgängligt. Fick bricanyl utskrivet. Men det höll i sig länge och hade även konstig yrsel. Inga symptom som jag nånsin tidigare känt..och en verkligt konstig känsla som man nästan kramade ihop hjärtat.

Hur funkade det med Bricanylen, hjälpte den någonting? De ville inte skriva ut även kortison åt dig att inhalera, tänker att det är kraftigare och håller i längre än Bricanyl som är korttidsverkande? Har du några kända pollenbesvär, tänker om det kanske var allergi som förorskade astma?
Citera
Medlem
En bra artikel om minkfarmarna. Tydligen så är orsaken till att de svenska minkarna inte termineras att vi ännu inte har någon mutation bland dessa:

https://www.bohuslaningen.se/nyheter/sverige/nio-nya-smittade-minkfarmar-bedr%C3%B6vligt-1.36032541

Citat:
Därför följer Sverige inte i nuläget den väg som Danmark valt - där ska samtliga cirka 15 miljoner minkar inklusive avelsdjur avlivas.

– Vi har inte sett den muteringen av virus i Sverige, som man har sett i Danmark, säger Håkan Henrikson, chefsveterinär på Jordbruksverket.
Citat:
– Det är sannolikt kort tid som viruset kan överleva på ytan i pälsen, så jag skulle säga att redan efter någon vecka finns det ingenting kvar, säger Håkan Henrikson.

Citat:
Bland minkar och människor på Nordjylland har en ny mutation av coronavirus börjat sprida sig och därför uppmanas invånarna i sju jylländska kommuner att inte resa utanför kommungränsen.

– En mutation kan utgöra en risk för att framtida vacciner inte fungerar som de ska. Det är därför nödvändigt att avliva alla minkar, sade Danmarks statsminister Mette Frederiksen (S) när hon offentliggjorde beslutet.

Citat:
I Danmark har man tidigare konstaterat att de största riskfaktorerna för att en minkfarm ska drabbas är gårdens storlek och dess närhet till andra gårdar med smitta.

Men det är fortfarande oklart hur smittan sprider sig mellan minkgårdar. En av hypoteserna är att vilda djur, som exempelvis måsar, kan bära den med sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Tänkte på det när jag var i Spanien i slutet av sommaren.
Alla butiker har obligatorisk handspritning innan du går in i affären.
En så enkel sak egentligen.
Sedan är det ju frågan om det har annat än ytterst marginell (och symbolisk) effekt då majoriteten av smitta lär ske via luften.
Affären jag handlar i..snålar verkligen inte på handsprit finns vid in och utgång. Mycket bra!
Citera
2020-11-05, 16:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
En bra artikel om minkfarmarna. Tydligen så är orsaken till att de svenska minkarna inte termineras att vi ännu inte har någon mutation bland dessa:

https://www.bohuslaningen.se/nyheter/sverige/nio-nya-smittade-minkfarmar-bedr%C3%B6vligt-1.36032541

Så istället väntar man till vi får en mutation och då är det för sent, igen? Vad är det med senfärdigheten och den totala vägran från FHM att vara proaktiva? Jag begrip int!
Citera
2020-11-05, 16:57
Medlem
ReijoHervonens avatar
+14 dödsfall idag enligt platz. Det börjar nog ligga på tvåsiffriga tal dagligen nu.

Östergötland 2
Södermanland 1
Skåne 3
Kronoberg 3
Blekinge 1
Stockholm 2
Jönköping 2
Citera
2020-11-05, 16:58
Avslutad
Idag vårdas det 2 färre på IVA i Stockholm jämfört med igår! Jag vet att det inte betyder så mycket men det är skönt att det inte är en ständig ökning.
Citera
2020-11-05, 17:01
Medlem
Citat:
Affären jag handlar i..snålar verkligen inte på handsprit finns vid in och utgång. Mycket bra!

Jag är sig inte så mycket ute och handlar, typ Bolaget på lördan och nån enstaka affär i veckan om man måste, men jag tycker nog att man ser handsprit lite överallt här i Norrköping när man måste röra sig ute.

Samtidigt är jag inte helt med till anledningen, det viktiga är väl att man tvättar händer, eller spritar dem innan man ska peta sig i ansiktet eller hålla på med mat och sånt, om man gör när man går in i en affär, är inte det mer för syns skull?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in