2020-11-03, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det finns absolut inget kvar av den "svenska strategin" mera. Man har anpassat sig vartefter till resten av världen men hela tiden lite lindrigare, och alldeles för sent.
Därför håller Tegnell på med sina munskydd och goda råd, det är det sista halmstrået som ska försvaras. Tyvärr kommer det att leda till att det under julafton dör ca. 387 personer i Covid om utvecklingen fortsätter som den gör. Och det gör den ju eftersom man inte kommer att införa riktiga restriktioner.

Nja, den stora skiljelinjen mellan Sverige och resten av Europa är väl fortsatt att FHM och regeringen inte bötfäller individen vid att dem inte följer "rekommendationen". I många avseenden tycker jag det är vettigt. En annan frågeställning är vad tusan som händer i lockdown-länderna när dem öppnar upp igen. Det finns nog inte en käft (nåja) i typ U.K som inte drar iväg och fuktar strupen på krogen, eller bjuder över vänner, den dagen möjligheten ges. Jag ser fortfarande inte vad dessa länder har för plan egentligen.
Citera
2020-11-03, 16:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Uppsala gick ut med "nya" rekommendationer den 20:e oktober och nu har två veckor förflutit, trots det så eskalerar smittspridningen! https://sverigesradio.se/artikel/7590769

Nu tror jag inte att Uppsala är unikt i något avseende utan jag befarar att de nya lokala rekommendationerna i andra regioner kommer gå samma öde till mötes.

Så vad gör FHM?

De inför likadana rekommendationer på andra ställen - för att det inte fungerar.
Citera
2020-11-03, 16:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Lite tecken på att det inte skenar längre, hoppas det bara inte är variation.
https://imgur.com/a/IlFfb0c

Man kan ju hoppas det. Tror dock att det är svårt att utläsa en trend ur rapporteringsstatistiken pga eftersläpning och att det inte rapporteras varje dag.
Citera
2020-11-03, 16:16
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nja, den stora skiljelinjen mellan Sverige och resten av Europa är väl fortsatt att FHM och regeringen inte bötfäller individen vid att dem inte följer "rekommendationen". I många avseenden tycker jag det är vettigt. En annan frågeställning är vad tusan som händer i lockdown-länderna när dem öppnar upp igen. Det finns nog inte en käft (nåja) i typ U.K som inte drar iväg och fuktar strupen på krogen, eller bjuder över vänner, den dagen möjligheten ges. Jag ser fortfarande inte vad dessa länder har för plan egentligen.

Nu var det vad jag syftade på när jag sa "goda råd". Problemet som de flesta andra verkar veta om är att alla kanske inte lyssnar till goda råd utan behöver riktig styrning. Man håller inte heller på med goda råd när det gäller t.ex. rattfylleri. Hur skulle det se ut på vägarna om Tegnell höll presskonferens och förklarade att köra full är ajabaja. Men inget händer om ni gör det och blir fast.
Citera
2020-11-03, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja det har verkligen "spårat"..och nånting mer måste göras helt klart, går inte hålla på såhär då kommer ingen överleva. Men det måste ske ganska omgående, finns ingen tid för att vänta längre.

Vi kommer alla att dö!!

SKäms ni inte ni som skriver sånt här dravel?
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
Så dom har infört karensdag igen allt är som vanligt?

Vet inte om jag ska vara ärlig. Jag svarade bara utifrån de ordinarie reglerna.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Intressant utveckling.
Spännande att se om det skenar nu eller ökningen fortsätter i samma takt.

Det skenar i andra länder fortfarande som har hårda restriktioner så.. svårt att se att det inte skulle skena för ett land som endast har "rekommendationer människor kan leva med"
Citera
2020-11-03, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Lite tecken på att det inte skenar längre, hoppas det bara inte är variation.
https://imgur.com/a/IlFfb0c

Testningen har väl slått i taket nu.
Citera
2020-11-03, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Som det här sköts i Sverige kommer nästan alla bli smittade. Kommer bli en vårdskuld som kommer få Ugandas statsskuld att blekna vid jämförelse. Snyggt jobbat, verkligen.

”Pinsamt att vi på nytt är sämst i Norden”
https://www.dn.se/insandare/pinsamt-att-vi-pa-nytt-ar-samst-i-norden/#article-qmbqJGnk5zbw7URhsSez4Y:~:text=%C3%85ter%20toppar%2 0Sverige%20smittkurvan%20j%C3%A4mf%C3%B6r t%20med,s%C3%A5%20s%C3%A5rbara%20inf%C3%B6r%20en%2 0allvarlig%20hotbild%3F
Citera
2020-11-03, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
”Pinsamt att vi på nytt är sämst i Norden”
https://www.dn.se/insandare/pinsamt-att-vi-pa-nytt-ar-samst-i-norden/#article-qmbqJGnk5zbw7URhsSez4Y:~:text=%C3%85ter%20toppar%2 0Sverige%20smittkurvan%20j%C3%A4mf%C3%B6r t%20med,s%C3%A5%20s%C3%A5rbara%20inf%C3%B6r%20en%2 0allvarlig%20hotbild%3F

Dom sa väl i somras att riksdagen ändrat reglerna och får tillåta en lockdown om situationen spårar?
Citera
Medlem
Antal på IVA har gått från 48 till 72 på en vecka (måndag till måndag) vilket är en 50%:ig ökning.

https://platz.se/coronavirus/#jump-to-at-hospital

Fortsätter det i samma takt så har vi snart samma läge som i våras.
V44 48
V45 72
V46 108
V47 162
V48 243
V49 364
V50 546
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Tegnell släppte smittan lös och vi ser organskador nu efter viruset. Ja Sverige hade bättre förutsättningar i tid och geografisk placering. Det går aldrig att jämföra med tex Belgien då de ligger geografiskt sett i hjärtat av Europa och är tätbefolkat. Jämför med tex Finland som det går jättebra för. Bra geografisk placering och tiden på sin sida, precis som Sverige men de införde snabba kraftiga restriktioner.

Ja, Sverige hade ypperliga förutsättningar. Sverige, Norge och Finland utgör en sammanhängande landmassa, med 2 fasta förbindelser med kontinenten. Dom fasta förbindelserna är gränsen till Ryssland, och Öresundsbron. Ryska gränsvakter bevakar den ena av dessa förbindelser. Då återstår bara 1 bro för Sverige att kontrollera. I övrigt så hade Sverige + Norge + Finland samma förutsättningar som ö-nationer.

Precis som du säger, så hade Sverige också turen att få in sjukdomen ganska sent. Det fanns gott om varsel, från Kina, Sydkorea, Iran och Italien.

Sverige drog en vinstlott. Folkhälsomyndigheten tog vinstlotten, och förstörde den. Sedan skyllde Folkhälsomyndigheten på otur.
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Efter den långsökta syndabocken äldrevården drar Johan Carlson nu till med den långsökta bortförklaringen slumpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in