Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Jag känner likadant. Jag har varit tacksam för mitt stabila psyke hela mitt liv, men särskilt nu. Jag ser över mina hygienrutiner, skriver av mig på Flashback, ser till mina anhöriga, gör mina små ärenden, djupandas, sitter i halvkarantän...
Bara att hålla ut. Man får öva på att ha tålamod helt enkelt.
En fruktansvärd period är det - men intressant. Det är världshistoria som skrivs.
Det verkar iaf som att FHM släppt immunitetssnacket väldigt snabbt. De fattar ju (som alla andra) att immuniteten inte räckte till för att hindra ny katastrof efter den lugna sommaren.
Immunitetsskyddet är inaktuellt, det är inget att snacka om just nu. Dessutom saknar vissa covidsjuka antikroppar, tex en kompis till mig, som var sjuk i 7 veckor. Hen fick inte antikroppar.
Vaccin är vårt enda hopp.
Håll ut, nu kommer vaccinen snart! Senare den här månaden finns det goda chanser att flera fas-3resultat släpps.
Jag läste en intressant sammanställning av Sam Fazeli (analytiker på Bloomberg) för ett tag sedan. Dessvärre var det här i skrift (skriven några veckor sedan) och inte online, så kan inte skicka en länk men huvudpunkterna var:
* Moderna, AstraZeneca, J&J, Pfizer-BioNTech och Novavax har samtliga visat deras vaccinkandidater inducerar neutraliserande antikroppar. Novavaxs kandidat inducerade de högsta nivåerna.
* AstraZeneca, J&J, Pfizer-BioNTech aktiverade både CD4 och CD8 T-celler. Moderna och Novavax aktiverade CD4 T-celler.
* Modernas kandidat har visat sig inducera samma nivå av antikroppar bland äldre försökspersoner som hos yngre. J&J och Pfizer-BioNTech inducerade lägre nivåer av antikroppar bland äldre. Data saknas för AstraZeneca och Novavax.
Om jag kommer ihåg rätt så har väl svenska staten betalat AstraZeneca för att få förtur. Om allt klickar, så kanske svenskar som befinner sig i riskgrupper kan få vaccinet i början av 2021.