2020-11-05, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag är så långt ifrån en djurrättsaktivist man kan komma, men detta med minkuppfödning är lika mycket stenålder som delar av vår ”importerade” kultur.
Päls från djur behövde vi när vi inte hade tak över huvudet, precis som du skrev, finns det så många alternativ att jag inte kan förstå varför minkfarmar överhuvudtaget existerar..

Ja, det är en idiotisk verksamhet, på alla plan.

Parallellen mellan de sk wet markets och minkfarmarna är ju intressant också.

Jag påstår inte att det är samma sak, långt ifrån, men det finns kopplingar ..

Om man vill kontrollera en virussmitta som kommer från sunkiga, ohygieniska marknader i Kina (det är det troliga ursprunget iaf), bör liknande smitta på svenska minkfarmer vara högsta prio.

Minkfarmer är otrevliga på alla sätt. Jag vågar påstå att det inte finns någon god djurhållning där.

Det är trångt, det är stressade djur, de biter varandra osv.

Coronapandemi och minkfarmer känns som en kombo man helst av allt ska undvika.

Svenska myndigheters ovilja att ingripa resolut är fantastisk.

Finns det ryggrad någonstans? Hur kan misshandlade minkar vara värda att skydda?

Att avliva allihop kan anses vara barmhärtigt, ett sätt att avsluta djurplågeri.
Citera
2020-11-05, 10:25
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag begriper inte vad man väntar på, om vi riskerar ytterligare mutationer som kan paja vaccinförsöken så är det hammaren som gäller, vad i helvete är det för fel på dem? Folkhälsomyndigheten är på väg att paja vår folkhälsa, på riktigt!

Att ge folket motstridiga fakta är helt galet och kan skjuta vilken strategi som helst i sank. Att gå från flockimmunitet till slå tillbaka smittan är kappvändande irl, det kan man göra med en åsikt men inte i ett krig där man först släppt in fienden och sen väljer bekämpa den när den grävt ner sig. Då är det för sent.

Hade man inte haft ett stabilt sinne hade man blivit mentalsjuk av det här.
Ja tusentals minkar på liten yta som smittar varandra i rundgång är ett perfekt sätt att få fram nya mutationer som motstår antikroppar. I naturen förskjuts sjuka djur så här ger vi viruset en onaturlig grund för evolution.
Citera
2020-11-05, 10:28
Medlem
virvelbaggs avatar
Sedan jag kollade på ökningen av IVA för två timmar sedan har en flicka 0-9 år lagts in och en man 70-79 år. Tror att det kan vara en idé att börja ha lite kol på åldersfördelningen.
Citera
2020-11-05, 10:30
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Han KAN inte ha evidens för ett sådant påstående. Han har inte faktaunderlag, annat än i sin fantasi.
Och på vilket sätt driver privata sammankomster smittan, som är så himla unikt?
Vad skiljer en folksamling i en lägenhet från en folksamling på en buss, ett T-banetåg, en biograf osv? Ingenting. Det är ju snarare så att privata sammankomster är kontrollerade.
Du kan välja, du vet vilka som varit smittade, vilka som rest osv..
Tegnell figurerade fö på en gruppbild, med ett tiotal okända människor (23/10) på en restaurang i G-borg, glatt smilande. Dvs ung samtidigt som han presenterar skärpta råd, och motsäger sig själv totalt. Ursäkta språket, men AT är helt j-a sjuk i huvudet. Hur nån kan ta honom och FHM på allvar nu, det övergår mitt förstånd. Vilken patetisk cirkus detta är.

Dessutom tror jag att det är större risk att folk går till sina arbeten än går på fest med symptom, de förlorar ju pengar annars? Ingen vill ju sprida smitta bland sina vänner men arbetskamraterna skiter nog de flesta i.
Citera
2020-11-05, 10:31
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Skrev ju det där 23:10 igår , det brukas ju uppdateras till cirka 2-3 tiden på natten innan det 0 ställs. Men när jag kollade statistik för gårdagen så var dödsfallen ”bara” 9067 . Att det inte ökat och dessutom försvunnit dödsfall känns ju konstigt . Någon som har en förklaring?

Spanien rapporterade in en massa dödsfall som varit förut. Ca 1600. De kom in alla på dagen igår, men cirka 1300 av dessa delades sedan ut till tidigare dagar då dösfallen skedde. Återstod bara dagens ca 300 dödsfall för Spanien. Det brukar ske då och då på Worldometers.
Citera
2020-11-05, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag begriper inte vad man väntar på, om vi riskerar ytterligare mutationer som kan paja vaccinförsöken så är det hammaren som gäller, vad i helvete är det för fel på dem? Folkhälsomyndigheten är på väg att paja vår folkhälsa, på riktigt!

Att ge folket motstridiga fakta är helt galet och kan skjuta vilken strategi som helst i sank. Att gå från flockimmunitet till slå tillbaka smittan är kappvändande irl, det kan man göra med en åsikt men inte i ett krig där man först släppt in fienden och sen väljer bekämpa den när den grävt ner sig. Då är det för sent.

Hade man inte haft ett stabilt sinne hade man blivit mentalsjuk av det här.

Jag känner likadant. Jag har varit tacksam för mitt stabila psyke hela mitt liv, men särskilt nu. Jag ser över mina hygienrutiner, skriver av mig på Flashback, ser till mina anhöriga, gör mina små ärenden, djupandas, sitter i halvkarantän...

Bara att hålla ut. Man får öva på att ha tålamod helt enkelt.

En fruktansvärd period är det - men intressant. Det är världshistoria som skrivs.

Det verkar iaf som att FHM släppt immunitetssnacket väldigt snabbt. De fattar ju (som alla andra) att immuniteten inte räckte till för att hindra ny katastrof efter den lugna sommaren.

Immunitetsskyddet är inaktuellt, det är inget att snacka om just nu. Dessutom saknar vissa covidsjuka antikroppar, tex en kompis till mig, som var sjuk i 7 veckor. Hen fick inte antikroppar.

Vaccin är vårt enda hopp.
Citera
2020-11-05, 10:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Sedan jag kollade på ökningen av IVA för två timmar sedan har en flicka 0-9 år lagts in och en man 70-79 år. Tror att det kan vara en idé att börja ha lite kol på åldersfördelningen.
88 på IVA nu:

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen
Citera
2020-11-05, 10:35
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Tegnell driver de sakfrågor som han tror sig ha störst möjlighet att påverka. Privata sammankomster kan man lätt stryka. Skolan är tabu att hantera (vilket då leder till att kommunerna inte förrän nu börjar diskutera hur de kan hantera det bättre, exempelvis genom att låta personalen arbeta mer barnfri tid hemma). Ärligt talat, man skall inte stänga skolorna, men det finns mycket man kan göra!

Att förhindra folk från att gå till jobbet i ännu större utsträckning är svårt om man inte börjar diskutera skolornas bemanning, samt övrig offentlig sektor. De privata företagen gör så gott de kan! De ligger ofta före FHM i dessa frågorna till och med.
Precis, något är ruttet inom FHM.
Citera
2020-11-05, 10:36
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Klart det huvudsak är personalen. Är du anhörig och har symtom åker du ju inte till din släkting. Går du på timmar och är utrikesfödd och har fått en 6 månader snabbutbildning till usk via arbetsförmedlingen, då kanske man inte har råd att tacka nej. Du vet då kanske inte arbetsgivaren ger lika mycket timmar sedan om man är sjuk ofta. Addera det att de springer mellan sina brukare. Detta är en generalisering av hur det ofta ser ut.
Ja, så är det.
Citera
2020-11-05, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Dessutom tror jag att det är större risk att folk går till sina arbeten än går på fest med symptom, de förlorar ju pengar annars? Ingen vill ju sprida smitta bland sina vänner men arbetskamraterna skiter nog de flesta i.

Så är det nog. Pengarna väger tyngre än arbetskamraternas hälsa.

Jag har ett par fd arbetskompisar som jag chattar med dagligen, och enligt dom blossar smittan upp igen, på min gamla arbetsplats (ett svenskt sjukhus). Nyligen fick tre anställda (uskor) diagnosen covid19. Den har avdelningen har också varit hårt drabbad tidigare, i april 2020. Då var tio anställda sjuka samtidigt.
Nu drar det igång igen.
Citera
2020-11-05, 10:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Spanien rapporterade in en massa dödsfall som varit förut. Ca 1600. De kom in alla på dagen igår, men cirka 1300 av dessa delades sedan ut till tidigare dagar då dösfallen skedde. Återstod bara dagens ca 300 dödsfall för Spanien. Det brukar ske då och då på Worldometers.

Ok tack då vet jag
Citera
2020-11-05, 10:39
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
88 på IVA nu:

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen
Jag tog en skärmdump för två timmar sedan och tänkte jämföra för att se vilka åldrar som nu läggs in. Men finns det ett bättre sätt att se senare utveckling av åldersfördelning?
Siffrorna drunknar ju i siffrorna från i våras, är det skillnad denna gång på åldersfördelningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in