2020-11-04, 15:23
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag hoppas verkligen (verkligen) du har rätt. Men skillnaden är att vi har större chans att få in detta på äldreboenden tyvärr (pga munskydd). Att massor med människor inom äldrevård och hemtjänst åker omkring till sina arbeten helt utan skydd för att sen arbeta endast med visir i många många regionen gör ju att det är större risk för oss att få in i äldrevård än våra grannländer (EU) som faktiskt har reglering på munskydd i kollektivtrafik som kan minska risken att få in smittan - om (?) - smittan är luftburen. Vilket i alla fall jag misstänker starkt att den är.

Det har du rätt i.
Regeringen hade kunnat göra mycket mer för att skydda äldreboenden. Finns säkert folk som skulle kunna tänka sig att få ett eget rum med pentry och arbeta på äldreboende för en riktigt bra lön. Och inte ha kontakt med andra några veckor. Sedan när nästa vårdbiträde ska in gör man ett test bara. Detta är ingen omöjlighet att erbjuda men regeringen är ovillig att agera och tänka kreativt.
Citera
2020-11-04, 15:24
Bannlyst
Stäng ner badhus gå inte i köpcentrum.......

VARFÖR I HELVETE får ullared och Ikea fortfarande ha öppet?????

Det är svin mycket folk på båda. Är svenskar dom dummaste mest blåögda människor på planeten?
Citera
2020-11-04, 15:25
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
1. Fler dör varje år vid den här tiden.

2. Sjuka och IVA ökar varje år vid den här tiden.

3. Det finns inga test som fungerar. Testen plockar upp vanliga förkylningar. Dessa ökar varje höst.

4. Nej, vi har ingen "andra våg".

5. Så fel du hade - igen...

Här kan du se statistik för influensa de olika veckor år 2018-2019
https://www.bildtagg.se/bild/kvfke1baqeofo6a6dpdbybc0

Ser ut att börja öka på allvar vecka 49 och toppen är på början av året.

Länk till källa. (PDF)
https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.icuregswe.org/globalassets/dokument/influensasasongen-2018-2019-sasongssammanfattning-190620.pdf&ved=2ahUKEwiOye-7iOnsAhXjkosKHSFtBqUQFjADegQIAxAB&usg=AOvVaw28_oDy 6Fzbov7Hvfeycfiy
Citera
2020-11-04, 15:26
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Sa ju det.
Sa vad då?
Citera
2020-11-04, 15:27
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Stäng ner badhus gå inte i köpcentrum.......

VARFÖR I HELVETE får ullared och Ikea fortfarande ha öppet?????

Det är svin mycket folk på båda. Är svenskar dom dummaste mest blåögda människor på planeten?

$$$ - av samma anledning Kolmårdens djurpark håller öppet för ett antal tusen besökare per helg nu framöver
Citera
2020-11-04, 15:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
$$$ - av samma anledning Kolmårdens djurpark håller öppet för ett antal tusen besökare per helg nu framöver

Tjänar inte badhus och köpcenter $$$??
Citera
2020-11-04, 15:30
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalmartjejen
Ok.

Jag tror aldrig det blir lockdown här. Tror inte andra åtgärder påverkar så extremt mycket nu när vi redan är i det.

Själv gissar jag på liknande utveckling som övriga influensor/värre förkylningar men kanske tidigare peak. Typ stadig ökning nu och att det peakar i januari-februari och minskar igen för att försvinna nästan helt när mars är slut
Du tror inte andra åtgärder påverkar så extremt mycket nu när vi redan är i det? Hur tänker du?
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Finland: Finnar hyllar lockdowns - 23% anser att nedstängning förbättrat deras liv

Härliga takter från Finland, ser ut som finnarna kommer att klara det gemensamma smittbekämpningarbetet galant

Finland: Europe's quiet success in Covid-19 fight
Citat:
As millions across Europe face new lockdown measures to tackle the resurging coronavirus, Finland is bucking the trend: infection rates are falling, while attitudes to restrictions remain the most positive on the continent.
Although much international attention has been focused on next-door Sweden's light-touch response to the virus, Finland has quietly succeeded in keeping infection levels five times below the EU average, with a lesser hit to its economy and one-tenth the number of deaths per capita of its Scandinavian neighbour.
In the last two weeks, the Nordic country has recorded 45.7 new cases per 100,000 population -- the lowest rate in the EU according to the WHO and the only country in the bloc whose rate of new infections has slowed since the previous fortnight.
"The situation looked worrying when there was a rapid growth in infections" earlier in October, the country's top epidemiologist Mika Salminen said last week.
"But it's clear that the peak has passed."
Citat:
- Lockdown enthusiasts -
Not only have Finns followed the rules, but European Parliament research last week found that 23 percent of respondents in the country said that lockdown had actually improved their lives, making Finland the most positive country in Europe towards the coronavirus restrictions.
One reason is likely to be the relative ease of switching to distance working in the highly digitised society.
"The economy is structured so that it's not necessary for a large proportion of the Finnish workforce to be in the workplace," Nelli Hankonen, associate professor of social psychology at Helsinki University, told AFP.

källa afp
Citera
Bannlyst
Dessutom Halland har ökat extremt mycket.

Speciellt bland äldre. Jag håller mig inne så mycker det går och håller avstånd osv. Jag tar detta seriöst. Men ibland måste man faktiskt handla mat. Hela affären var BARA gamla 30 stycken i 70+ åldern går runt där.

Min vän jobbar på ett café i halmstad BARA gamla som sitter där och hostar rakt ut och fnyser och äcklar sig.

Och normalt sätt är det blandat där. Både ungdomar, barnfamiljer osv.
Citera
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Om du kikar på alla säsonger så ser du att det börjar öka från vecka 45-46 och framåt, även om det är börjar med få fall. Att det börjar med få fall är verkligen inget märkligt.
Du skrev att det börjar strömma in fall vid den här tiden, lite missvisande där. Några enstaka fall påverkar knappast belastningen på IVA.
Citat:
Läs vad jag skrev. Det är ungefär den här tidpunkten på året som det börjar strömmar in vård för influensa. I år kommer färre vårdas för influensa än för covid, men det spelar mindre roll för det argument jag framförde. Covid fanns inte vid denna tidpunkt förra året.
Citera
2020-11-04, 15:33
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Tjänar inte badhus och köpcenter $$$??

Jo för att vi måste fortsätta konsumera, badhus är fortfarande öppna i flesta regioner för folkhälsan liksom gym.
Citera
2020-11-04, 15:34
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Snacket om vårdkollaps, kaos och panik hörde vi ju hela våren. När kommer denna kollaps egentligen? Detta tjat om systemkollaps här på flashback börjar bli genuint tröttsam. Läget kommer bli sämre innan det blir bättre, det är vi överens om, men lägg ner hysterin.
Bara en sådan sak att det går att testa sig mer generellt i samhället som privatperson gör idag att läget känns 10 omgångar bättre än i Mars.
Nu är det ju faktiskt sjukvården själva som uttalar sig om att det är allvar nu och att alla måste följa rekommendationetna för att inte sjukvården ska överbelastas. Det har ingen härinne hittat på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in