2020-11-05, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Dra åt helvete? Haha! Bra attityd du visar när du får hjälp med dina frågor.

Till dig ja.

Den som svarade tydligt och rakt, tackade jag för just detta.

Den personer började inte tjafsa om huruvida jag borde kollat på dansk tv istället för att ställa frågan i tråden.
Citera
2020-11-05, 15:15
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vad är det för utredning du syftar på?

Jag tänkte på den vanliga byråkratiska processen i Sverige. Man drar igång en utredning som blir klar om något år när problemet behöver lösas nu.
Citera
2020-11-05, 15:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Mutationer sker i Människor likväl som Djur. Antalet exponeringar mink-människa är liten jämfört med människa-människa i Sverige. Vi har inte den stordrift som finns i Danmark. Dom är världens största producent av minkar. där har det större relevans. Problemen i Sverige är marginella.
Att man blåser upp mutationer är lite märkligt för Coronaviruset muterar konstant, men det är inte i de aktiva delarna som har betydelse för immunitet.

Att Fladdermöss är så stora härdar av virus har att göra med hur de lever, miljontals fladdermöss tätt tillsammans i stora grottsystem i Kina. Det är som om vi skulle ha grupporgier 1miljon människor åt gången.
Lär dig lite hur det fungerar så kanske du förstår problemet. Problemet är att vi har ett människo-virus där nyckeln passar perfekt. Men med lite lirkande passar den även hos minkar. Inte perfekt men det går. När en varelse blir infekterad så fortsätter som vi alla vet replikationen i värden. Och virus muterar hela tiden även hos den infekterade. Man talar om kvasispecies och ofta är de mindre livsdugliga men ibland så förbättras egenskaperna och förs viruset förs vidare mer effektivt. Det har redan hänt med SCoV2 som blivit mer smittsamt men det är inte frågan om några större eller allvarliga förändringar utan viruset är funktionellt detsamma.

Problemet är när det hoppar över till djur som minkar. Det är inte perfekt och därför föreligger en stor chans att bland de kvasispecies som utvecklas att själva nyckeln förändras och anpassas till minken som i det här fallet gör det lättare för viruset att spridas och infektera andra minkar. Det är en både möjlig och högst sannolik utveckling ju längre viruset blir kvar hos minkarna.

Det stora problemet är sedan när det utvecklade viruset hoppar tillbaka till människan med en förändrad nyckel d.v.s. spike-proteinet som inte antikropparna reagerar på och inte är neutraliserande. Detta ställer till det för vaccinutvecklingen som är baserat på de först generationerna virus. Även de individer som trots allt har en immunitet lär också riskera att bli återsmittade. Mardrömmen är om den nya varianten dessutom utlöser ADE hos alla nu som varit sjuka o COVID19-tidigare. Även om risken är liten finns den där.

Alla virus muterar och även SCoV2 men det har visat sig väldigt stabilt faktiskt och några större förändringar som skulle innebära problem för immunförsvaret har vi inte sett ännu. Det är möjligt att de kommer men det ser ut att ta sin tid. När viruset hoppar från människa till djur och sedan tillbaka riskerar man att turboladda utvecklingen. Det är antagligen det som nu danska experter är rädda för.
Citera
2020-11-05, 15:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
kina dödade och brände grisar, minkar och allt liknande boskap redan i januari-februari

https://www.youtube.com/watch?v=tnpFHWy5HcM

det är inte enda anledningen till att dom fick kontroll på skiten, men en tydlig indikation på att dom gjorde allt som krävdes och det direkt, redan innan skiten muterat

Var det inte när man fick in afrikansk svinpest som man brände grisarna? Har för mig att jag sett den där videon förut för flera år sedan, fast med annan rubrik.
Citera
2020-11-05, 15:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Jag tänkte på den vanliga byråkratiska processen i Sverige. Man drar igång en utredning som blir klar om något år när problemet behöver lösas nu.

Jaha, ja nä det är liksom inte lämpligt i en pandemi.
Citera
2020-11-05, 15:18
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu erkänner dom (FHM) detta i alla fall, att viruspartiklarna kan hänga kvar i luften en längre stund, och inte omedelbart faller till marken som det har hetat hittills:

ANNA SJÖGREN28 min
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=427416
En reporter undrar kring hur viruset sprids i luften. Hur uppfattar FHM forskningsläget där?

– Det finns virus som smittar på stora avstånd. Vi ser inte i mönstrena att de sprids på långa avstånd men att det blir ansamlingar i luften som finns kring den smittade personen en längre tid. Men det färdas inte med ventilation till andra rum.

Måste bara kommentera detta och är glad att vi får rätt information äntligen fastän det finns otaliga forskningsrapporter som stödjer luftsmitta. Hoppas detta är början till ny information vetenskapligt baserad från FoHM.
Citera
2020-11-05, 15:19
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag känner likadant. Jag har varit tacksam för mitt stabila psyke hela mitt liv, men särskilt nu. Jag ser över mina hygienrutiner, skriver av mig på Flashback, ser till mina anhöriga, gör mina små ärenden, djupandas, sitter i halvkarantän...

Bara att hålla ut. Man får öva på att ha tålamod helt enkelt.

En fruktansvärd period är det - men intressant. Det är världshistoria som skrivs.

Det verkar iaf som att FHM släppt immunitetssnacket väldigt snabbt. De fattar ju (som alla andra) att immuniteten inte räckte till för att hindra ny katastrof efter den lugna sommaren.

Immunitetsskyddet är inaktuellt, det är inget att snacka om just nu. Dessutom saknar vissa covidsjuka antikroppar, tex en kompis till mig, som var sjuk i 7 veckor. Hen fick inte antikroppar.

Vaccin är vårt enda hopp.
Håll ut, nu kommer vaccinen snart! Senare den här månaden finns det goda chanser att flera fas-3resultat släpps.

Jag läste en intressant sammanställning av Sam Fazeli (analytiker på Bloomberg) för ett tag sedan. Dessvärre var det här i skrift (skriven några veckor sedan) och inte online, så kan inte skicka en länk men huvudpunkterna var:

* Moderna, AstraZeneca, J&J, Pfizer-BioNTech och Novavax har samtliga visat deras vaccinkandidater inducerar neutraliserande antikroppar. Novavaxs kandidat inducerade de högsta nivåerna.

* AstraZeneca, J&J, Pfizer-BioNTech aktiverade både CD4 och CD8 T-celler. Moderna och Novavax aktiverade CD4 T-celler.

* Modernas kandidat har visat sig inducera samma nivå av antikroppar bland äldre försökspersoner som hos yngre. J&J och Pfizer-BioNTech inducerade lägre nivåer av antikroppar bland äldre. Data saknas för AstraZeneca och Novavax.

Om jag kommer ihåg rätt så har väl svenska staten betalat AstraZeneca för att få förtur. Om allt klickar, så kanske svenskar som befinner sig i riskgrupper kan få vaccinet i början av 2021.
Citera
2020-11-05, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
15,9% positiva av de testade 4/11.

https://www.covid19dataportal.se/data_types/health_data/npc-statistics/

Det är nära Bergamonivå det! Winter is coming.
Citera
2020-11-05, 15:21
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Läste just att Sverige har 40 minkfarmer. Danmark 1100
Lite skillnad va? Dessutom är Danmarks uppfödare hopklämda på en yta som Gotland..

Det är ju bra, då är det ju ännu enklare att stänga ner för gott och avliva de små krabaterna, bör vara gjort på en förmiddag här.
Citera
2020-11-05, 15:22
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Till dig ja.

Den som svarade tydligt och rakt, tackade jag för just detta.

Den personer började inte tjafsa om huruvida jag borde kollat på dansk tv istället för att ställa frågan i tråden.

Du verkar vara i obalans idag. Har det hänt något särskilt som får dig att känna dig så aggressiv? Eller ber du alla som frågar dig om du följer danska nyheter att dra åt helvete?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
15,9% positiva av de testade 4/11.

https://www.covid19dataportal.se/data_types/health_data/npc-statistics/
Det är lite högt vill jag säga. Under 10% känns ganska bra, men 15,9% betyder att man testar förlite.
Citera
Medlem
De vart verkligen satta på pottkanten rörande frågorna om de äldres isolering idag. De kom undan med blotta förskräckelsen, men så där går det när man inte har koll på sin argumentation.

För de som inte lyssnade så presenterades data om att psykisk ohälsa inte är sämre än innan pandemin, samtidigt pratade man häromsistens om äldres psykiska ohälsa som en orsak till att lyfta deras särskilda restriktioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in