Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-04, 23:46
  #193
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeklekaren
Tack för bra info, jag hade lite för bråttom just då för att hinna Googla själv. Jag märker att i de fallen du länkade så har de åtalade och sedermera dömda alltid valt att inte bara behålla pengarna, utan att aktivt inte återbetala pengarna efter anmodan från den betalande parten. Det handlar ju exempelvis i den 15-åriga flickans fall inte om att hon vidtagit åtgärder för att "dölja" pengarna, exempelvis genom att föra över motsvarande belopp till ett annat konto, utan om just vägran att återbetala pengarna.

För att förtydliga för de som tycker att rättstillämpningen är felaktig så är det inte illegalt att felaktigt ta emot pengar. Det illegala ligger i att vägra återbetala pengarna på anmodan från den betalande parten. Hade den betalande parten inte märkt av den felaktiga betalningen eller av anledning valt att inte aktivt försöka återfå pengarna hade den mottagande parten inte begått ett brott och eventuellt haft rätt att behålla pengarna beroende på hur lång tid som gått och andra omständigheter. Just rätten att behålla pengarna är ju dock en separat civilrättslig fråga.
Nä precis - brottet uppstår när man vägrar återbetala eller när man använder pengarna för egen räkning.

Här är ett annat färskt fall av olovligt förfogande:

En anställd vid Försvarsmakten fick av misstag lön även när han var tjänstledig. Han förde över pengarna till separat konto där de fick ligga en tid. I senare skede använde han pengarna till lägenhetsköp. Varje överföring till det separata kontot verkar ha räknats som olovligt förfogande.
https://www.dagensjuridik.se/nyheter...h-far-sparken/

Om man vill vara säker på att inte dömas för brott bör man alltså inte ens flytta pengar som kommer in på ens konto oannonserat.
Citera
2020-11-04, 23:52
  #194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endetta
Lätt hänt faktiskt. Av ren vana så brukar man inte kolla på namnet, iaf inte jag om de inte är så att det är någon ny som man ska swisha till.

Det här säkert varit uppe i tråden redan men om inte tål det att påpekas: självklart finns mödrar med söner som heter Peter Andersson (eller Mohammed Ahmed för den delen numera).
Citera
2020-11-05, 00:15
  #195
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Nä precis - brottet uppstår när man vägrar återbetala eller när man använder pengarna för egen räkning.

Här är ett annat färskt fall av olovligt förfogande:

En anställd vid Försvarsmakten fick av misstag lön även när han var tjänstledig. Han förde över pengarna till separat konto där de fick ligga en tid. I senare skede använde han pengarna till lägenhetsköp. Varje överföring till det separata kontot verkar ha räknats som olovligt förfogande.
https://www.dagensjuridik.se/nyheter...h-far-sparken/

Om man vill vara säker på att inte dömas för brott bör man alltså inte ens flytta pengar som kommer in på ens konto oannonserat.

För man över pengarna till ett annat konto så kan jag tänka mig att det är ett bevis för att man vet att denna summan sätts in. Och man borde ju då ha koll på vad denna summa pengar är för.

Annars kan man alltid hävda att man faktiskt aldrig kollar sin kontobalans och därför aldrig sett att man fortfarande får pengar inbetalda.

I övrigt, självklart tar man inte pengar man inte har rätt till, punkt slut.
Citera
2020-11-05, 01:05
  #196
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Hur lyckas man vara så klantig? Personens namn kommer ju upp när man swishar, så hur kunde hon missa det? Ska hon nu gråta ut i media när allt är hennes eget fel. Hon borde sluta swisha eftersom hon uppenbarligen inte vet hur man gör. Sedan kan man ju tycka vad man vill om han som felaktig fick pengarna skickade.
Det är lätt att säga för oss, men kärringen kan ju vara last gammal och totalt tekniskt inkompetent. Hon skulle swisha sin son och slog fel nummer, det säger en hel del då hon bara kunde valt sin sons nummer från kontakter.
Citera
2020-11-05, 01:53
  #197
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endetta
Lätt hänt faktiskt. Av ren vana så brukar man inte kolla på namnet, iaf inte jag om de inte är så att det är någon ny som man ska swisha till.
Varför attackerar alla snubben. Attackera kvinnan ist.
Han har ingen skyldighet att skicka tillbaka ngt
Citera
2020-11-05, 02:35
  #198
Medlem
Alvids avatar
Jag swishade fel för ett år sedan, pga att jag var lite halvdragen och hade bråttom. Pengarna hamnade hos en liten tjej och jag tog kontakt med familjen, men pappan ville inte swisha tillbaka pengarna. Jag ringde polisen dagen efter istället och dom tog kontakt med honom, vips så fick jag pengarna. Polisen sa att han annars skulle bli anmäld för olovligt förfogande!

Nu bodde dom i en annan ände av landet och det rörde sig inte om någon jättesumma, annars hade jag sökt upp killen och tagit det den vägen om det inte hade gått att göra något.

Om man får pengar swishade till sig ifrån någon som man inte har en aning om vem det är, bör man kolla upp vederbörande om man tänker vara girig och behålla pengarna. Det kan ju vara någon man inte vill möta i en mörk gränd!
Citera
2020-11-05, 02:51
  #199
Medlem
panterpupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressYourselfNow
Varför attackerar alla snubben. Attackera kvinnan ist.
Han har ingen skyldighet att skicka tillbaka ngt
Jo, det är det han har.
Citera
2020-11-05, 04:48
  #200
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressYourselfNow
Varför attackerar alla snubben. Attackera kvinnan ist.
Han har ingen skyldighet att skicka tillbaka ngt

Jo faktiskt så har han det.

https://www.swish.nu/faq/private/jag...garna-tillbaka

Citat:
Jag har råkat swisha till fel mobilnummer, hur får jag pengarna tillbaka?
Du ska alltid kontakta personen som har fått betalningen för att be hen skicka tillbaka dina pengar. Om det inte fungerar kan du kontakta din bank. Får du ändå inte tillbaka dina pengar kan du polisanmäla händelsen.
Citera
2020-11-05, 04:57
  #201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luckismjukis
Är ju inte direkt svårt att bara skicka tillbaka pengarna. Helt rätt att åtal väcks. Tydlig markering mot en korkad snubbe.


Varför skulle han vara korkad? Snarare korkat att skicka tillbaka dem.
Citera
2020-11-05, 05:00
  #202
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alvid
Jag swishade fel för ett år sedan, pga att jag var lite halvdragen och hade bråttom. Pengarna hamnade hos en liten tjej och jag tog kontakt med familjen, men pappan ville inte swisha tillbaka pengarna. Jag ringde polisen dagen efter istället och dom tog kontakt med honom, vips så fick jag pengarna. Polisen sa att han annars skulle bli anmäld för olovligt förfogande!

Nu bodde dom i en annan ände av landet och det rörde sig inte om någon jättesumma, annars hade jag sökt upp killen och tagit det den vägen om det inte hade gått att göra något.

Om man får pengar swishade till sig ifrån någon som man inte har en aning om vem det är, bör man kolla upp vederbörande om man tänker vara girig och behålla pengarna. Det kan ju vara någon man inte vill möta i en mörk gränd!

Tack för info. Bra att veta om det skulle hända i framtiden.

Trodde inte polisen skulle bry sig om sådana struntgrejer. Men det är väl så enkelt att lösa att de gör det för uppklaringsprocenten.
Citera
2020-11-05, 05:16
  #203
Medlem
GTFO-Foreigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alvid
Jag swishade fel för ett år sedan, pga att jag var lite halvdragen och hade bråttom. Pengarna hamnade hos en liten tjej och jag tog kontakt med familjen, men pappan ville inte swisha tillbaka pengarna. Jag ringde polisen dagen efter istället och dom tog kontakt med honom, vips så fick jag pengarna. Polisen sa att han annars skulle bli anmäld för olovligt förfogande!

Nu bodde dom i en annan ände av landet och det rörde sig inte om någon jättesumma, annars hade jag sökt upp killen och tagit det den vägen om det inte hade gått att göra något.

Om man får pengar swishade till sig ifrån någon som man inte har en aning om vem det är, bör man kolla upp vederbörande om man tänker vara girig och behålla pengarna. Det kan ju vara någon man inte vill möta i en mörk gränd!

Det var väl det den här snubben gjorde.
"Ahh det är någon gammal f*tta, jag behåller cashen."

Sen kanske sonen är någon man inte vill möta hemma i vardagsrummet, vem vet?
Det är iaf. en riktig IQ Fiskmås vi har att göra med, en sån person som man gärna sätter käppar i hjulet för.
Citera
2020-11-05, 05:20
  #204
Medlem
GTFO-Foreigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Tack för info. Bra att veta om det skulle hända i framtiden.

Trodde inte polisen skulle bry sig om sådana struntgrejer. Men det är väl så enkelt att lösa att de gör det för uppklaringsprocenten.

Det är ett enkelt mål att vinna, klart de bryr sig, uppklarningsprocenten samt fällande dom lär ligga runt 100% för denna typ av brott. Bra för statistiken. "Titta vi gör vårt jobb!"

Snubben måste vara en riktig åsna. Antagligen torkar han sig i arslet med stenar som en viss religions utövare gör.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback