2020-11-04, 13:25
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svullo1978
Så som fondkurser nu hoppar upp och ned, är det väl ett bra läge att varje månad satsa en slant och att köpa på sig på olika nivåer.Vissa fonder har ju fallit 40 procent i år, risken kan tyckas stor men nångång får vi ordning på pandemin.

Ja, att snitta in sig (sk DCA; Dollar Cost Averaging) är en gedigen strategin när marknaderna är väldigt volatila då man då köper snittet trots allt.

Historiskt är alla köp vid -30% för t ex olika branschfonder en bra deal på sikt. Det kan ta ett tag innan man står på plus, men tänker man i intervaller om 5 år så... (något man oftast gör med fonder).
Citera
2020-11-04, 15:30
Medlem
sinewaves avatar
Snart öppning av S&P, terminen står i skrivande stund på +1.27%.

Intressant är att kursen brutit rätt igenom den gamla kanalen som fanns innan dippen:
https://i.imgur.com/IkDlg0y.png
SPX500USD @ 4h

Att hålla koll på är den gap som uppstår om öppning sker högt över nuvarande kurs. Där bör man förmodligen gå snabbare än långsammare ut och in då det på 4h har varit något av en parabolisk trend uppåt (googla parabolic uptrend). Att hålla koll på där är om oscillatorer som RSI börjar gå lite väl högt (över 70) på t ex 1h och 4h samtidigt som någon typ av trendlinje eller liknande bryts nedåt efteråt.

Edit,
Stark öppning, men notera RSI och MFI på 30 min:
https://i.imgur.com/fuFWR7x.png

Båda över 70. På kort tid (tänk 5, 15, 30 min) finns därför viss slagsida mot att det kommer en pullback.

Om pullback kan den gap som skapades utgöra motstånd varpå detta är en given entry för att gå lång. Den nedre gap som skapades kan dock också komma att fyllas varpå en annan given entry är att korta marknaden och vänta på att denna fylls eller att den fylls och att det sedan börjar vända upp.

Edit 2,
Det jag skrev om ovan utspelar sig nu, pullback varpå gap som skapades just nu agerar motstånd för nedsida (dessa saker är kluriga att skriva om då allt sker i realtid, man hinner knappt skriva klart förrän något kan ha ändrats....)

Edit 3,
VIX har en RSI på 1h på väldigt låga 18.8 i skrivande stund:
https://i.imgur.com/EVEiJsA.png

Det ser ut som att en nedre gap där kan komma att fyllas men med en RSI på under 20 på 1h finns inte riktigt den slagsidan.
Senast redigerad av sinewave 2020-11-04 kl. 15:48.
Citera
2020-11-04, 16:10
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Förstår,

Att du pratade om hedge var anledningen till att jag drog upp GB-portföljen, en sådan har trots allt viss hedge eller kan göras till att ha det (i mitt ex US T-bonds med 30 års bindningstid och runt 3x hävstång).

Mina investeringar i aktier har inte heller varit särskilt bra. Bäst är väl hittills Byggmax (+230% när jag gick ur), men inte helt oväntat är det investeringar i olika index som har givit mest om jag bortser från min position i Olja där jag blev hyperaggressiv när jag såg att WTI för första gång i världshistorien stod på -$35, de två första positionerna gick -100%. Den tredje ligger på +286% men har då tappat från att ha legat över +400%.

Att köpa det 'alla' köper som du har valt att göra är dock att följa momentum och flockbeteendet som finns. Hela min ordinarie strategi (fondhandel, se Tråden om strategier för fonder här på Flashback) bygger helt på momentum med betydligt längre tidsintervaller än vad som gäller i den här tråden (3 månader, dvs man ser till utvecklingen på hela 3 månader). Något som historiskt är bättre än sämre även om man givetvis, som alltid, får stå ut med att det inte alltid går spikrakt upp till månen.

Jo, OMX med hävstång har tappat en del men för dessa långa (tidsmässigt) positioner är hävstången lägre och urholkningseffekten via saker som dyra avgifter därav lägre. Positionen i OMX har likt positionen i Olja gått från över +400% ned till +272%.

Att det defakto också går ned ibland är dock inget som är särskilt förvånande utan helt givet. Där kan man välja om man istället ska försöka köra en exit och entry senare, men för mina riktigt långa positioner är inte det strategin så....

-

Det här med folk som försöker köpa raketer är annars inget jag riktigt förstår mig på. Det verkar betydligt enklare att köpa indexterminer eller råvaruterminer av olika slag och justera hävstång efter risk man söker. Det där med att göra något som redan kan vara ganska knepigt ännu svårare ... Helt obegripligt.
Min poäng var väl att jag INTE klarar av att köpa det som är populärt just nu, även om det senaste åren visat sig vara en extremt lönsam metod, om man bara väljer en hyfsat bra exit. Lite oklar formulering kanske.

Ja oljan har varit en riktig guldgruva i år, fantastiskt lätt att tjäna pengar på vid ett par tillfällen. Once in a lifetime opportunities om man bara vågade, skulle egentligen satsat mycket hårdare (lätt att vara efterklok). Apropå guldgruvor, skulle väl köpt guld också istället för aktierna, köpte bl.a. ett gäng REITar som gått fantastiskt dåligt.

Raketer verkar ju vara den nya pengamaskinen annars, bara kolla på nåt stort forum vad som flest personer rekommenderar och köpa det. Finns ju exempel både i Sverige, största är väl Fingerprint, och USA, Tesla, ja antagligen kan du hitta ett par i de flesta länderna. Men som sagt, det är nåt psykiskt som gör att jag vägrar köpa såna aktier även om jag är rätt säker på att det skulle gå bättre än de mediokra aktier jag köpt istället i år.

Intressant att du köper certifikat att hålla längre perioder, borde det inte finnas bättre alternativ, t.ex. mini-futures, terminer osv. med mindre urholkningseffekt.
Senast redigerad av TheRiddle- 2020-11-04 kl. 16:12.
Citera
2020-11-04, 16:19
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Min poäng var väl att jag INTE klarar av att köpa det som är populärt just nu, även om det senaste åren visat sig vara en extremt lönsam metod, om man bara väljer en hyfsat bra exit. Lite oklar formulering kanske.

Ja oljan har varit en riktig guldgruva i år, fantastiskt lätt att tjäna pengar på vid ett par tillfällen. Once in a lifetime opportunities om man bara vågade, skulle egentligen satsat mycket hårdare (lätt att vara efterklok). Apropå guldgruvor, skulle väl köpt guld också istället för aktierna, köpte bl.a. ett gäng REITar som gått fantastiskt dåligt.

Raketer verkar ju vara den nya pengamaskinen annars, bara kolla på nåt stort forum vad som flest personer rekommenderar och köpa det. Finns ju exempel både i Sverige, största är väl Fingerprint, och USA, Tesla, ja antagligen kan du hitta ett par i de flesta länderna. Men som sagt, det är nåt psykiskt som gör att jag vägrar köpa såna aktier även om jag är rätt säker på att det skulle gå bättre än de mediokra aktier jag köpt istället i år.

Intressant att du köper certifikat att hålla längre perioder, borde det inte finnas bättre alternativ, t.ex. mini-futures, terminer osv. med mindre urholkningseffekt.

Oj, ok. Då misstolkade jag det grovt med andra ord. :)
Då går du snarare mot momentum, det är inte toppen.

De positioner som jag håller under lång tid är inte certifikat utan terminer (Mini Futures), att hålla certifikat under lång tid innebär extrem urholkningseffekt (precis som du skriver). Däremot har jag vid ett par tillfällen faktiskt suttit med certifikat i så lång tid som 2 veckor, men det är extremfall och då har det funnits förbaskat bra anledningar.

OMX-positionen jag har nu var från början ett cert dock, men certet byttes ut mot en mini future när medelvärdena defakto började bli positiva sett på 4h och dagliga (då beslut också togs att sitta kvar minst ett par månader).
Citera
2020-11-04, 16:23
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Om pullback kan den gap som skapades utgöra motstånd varpå detta är en given entry för att gå lång.

Valde man att gå lång S&P som jag föreslog ovan skulle man nu stå på runt +1.90%. Med lite våghalsighet via en hävstång något högre.

Det är dock sällan det är så enkelt som det var idag.

Nu finns en till uppenbar entry för att gå lång/kort:

När SPX testar den gap som precis bröts, här finns möjlighet att korta marknaden (och sätta en väldigt tight stopp ovanför nuvarande högsta). Om baktest och det istället bär av uppåt så tvärtom givetvis. RSI mm står dock något högt, på 30 min är RSI i skrivande stund på 80. Mycket talar därför för någon typ av pullback precis som vi såg vid öppning, om denna innebär en bredare nedgång återstår dock att se.
Senast redigerad av sinewave 2020-11-04 kl. 16:27.
Citera
2020-11-04, 17:10
Medlem
Citat:
Valde man att gå lång S&P som jag föreslog ovan skulle man nu stå på runt +1.90%. Med lite våghalsighet via en hävstång något högre.

Det är dock sällan det är så enkelt som det var idag.

Nu finns en till uppenbar entry för att gå lång/kort:

När SPX testar den gap som precis bröts, här finns möjlighet att korta marknaden (och sätta en väldigt tight stopp ovanför nuvarande högsta). Om baktest och det istället bär av uppåt så tvärtom givetvis. RSI mm står dock något högt, på 30 min är RSI i skrivande stund på 80. Mycket talar därför för någon typ av pullback precis som vi såg vid öppning, om denna innebär en bredare nedgång återstår dock att se.

Är det inte en runaway gap igen som kanske sker?

Edit: btw hur ser dina dax positioner ut nu?
Det här är tredje dagen i rad jag stänger en dax position med +50%
Helt otroligt flyt den här veckan
Senast redigerad av Temujin56 2020-11-04 kl. 17:15.
Citera
2020-11-04, 17:44
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Är det inte en runaway gap igen som kanske sker?

Edit: btw hur ser dina dax positioner ut nu?
Det här är tredje dagen i rad jag stänger en dax position med +50%
Helt otroligt flyt den här veckan

Ja, en sk 'runaway gap'. Dock är det så att om nya gaps skapas nedåt så.... risken blir att dessa då ska ned och fyllas senare och om det fortsätter upp ett tag kan det bli väldigt mycket ned sen.

Min position i DAX står för tillfället på +138%. Är något mindre benägen att sälja när DAX står och knackar på dörren till övre gap på hela 2.5%. RSI och MFI står dock något högt så förväntar mig att det sker en pullback innan det och att ev. resa uppåt kan ta lite tid. Det är något vanskligt att tänka att man har X antal procent uppgång ty det har man trots allt endast när man kliver av.

Men annars -- ja, man har kunnat göra en hel del köp/sälj nästan endast med hjälp av gaps och nästan bara RSI på 5, 15 och 30 minuter. Det är dock att betrakta som något av ett problem; börjar man tänka att saker är enkelt är det ett tecken på att man har på tok för stort förtroende.

Edit: 138% menar jag, närmare +140 än +130.
Citera
2020-11-04, 17:47
Medlem
Citat:
Ja, en sk 'runaway gap'. Dock är det så att om nya gaps skapas nedåt så.... risken blir att dessa då ska ned och fyllas senare och om det fortsätter upp ett tag kan det bli väldigt mycket ned sen.

Min position i DAX står för tillfället på +138%. Är något mindre benägen att sälja när DAX står och knackar på dörren till övre gap på hela 2.5%. RSI och MFI står dock något högt så förväntar mig att det sker en pullback innan det och att ev. resa uppåt kan ta lite tid. Det är något vanskligt att tänka att man har X antal procent uppgång ty det har man trots allt endast när man kliver av.

Men annars -- ja, man har kunnat göra en hel del köp/sälj nästan endast med hjälp av gaps och nästan bara RSI på 5, 15 och 30 minuter. Det är dock att betrakta som något av ett problem; börjar man tänka att saker är enkelt är det ett tecken på att man har på tok för stort förtroende.

Edit: 138% menar jag, närmare +140 än +130.

Vilken hävstång använder du dig utav?
Citera
2020-11-04, 17:56
Medlem
oscvics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svullo1978
Så som fondkurser nu hoppar upp och ned, är det väl ett bra läge att varje månad satsa en slant och att köpa på sig på olika nivåer.Vissa fonder har ju fallit 40 procent i år, risken kan tyckas stor men nångång får vi ordning på pandemin.

Någon/några specifika fonder du syftar på?
Citera
2020-11-04, 17:57
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstEGott
Vilken hävstång använder du dig utav?

Runt 10-18x för nuvarande position i DAX, indexterminerna har dock dynamisk hävstång.
Om man tror det endast går spikrakt uppåt är därför certifikat att föredra då hävstången då är rak ... osv.

Om man tänkt ligga i över 1v redan på förhand är dock indexterminerna (Mini Futures) att föredra då urholkningseffekten för certifikat redan vid 1v blir ganska rejäl.

Notera dock att du inte ens bör tänka tanken på att tänka på tanken om hävstångar om du inte är fullt införstådd att hävstångar också fungerar åt motsatt håll. Dvs det är mycket enkelt att göra förluster och detta väldigt, väldigt... fort.

Hävstångprodukter med högre häv än 5x är till för:
1. Idioter
2. Folk som analyserar marknaden varje sekund varje dag
3. Folk som helt slumpmässigt har tur

Det krävs en del för att inte automatiskt vara punkt ett i listan ovan. :)
Senast redigerad av sinewave 2020-11-04 kl. 18:06.
Citera
2020-11-04, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oscvic
Någon/några specifika fonder du syftar på?

Nu var inte frågan till mig men några fonder och dess utveckling i år:

SEB Latinamerikafond -42%
Nordea 1 - Latin America -40%
SEB Östeuropa exkl. Ryssland -37%
SEB Östeuropa -36%

Fyll gärna på med bottennapp!
Citera
2020-11-04, 20:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Det tror jag med, att oavsett valutgång kommer börsen skutta uppåt. Just nu är det coronan i kombination med presidentvalet som spökar.

såg detta och det kanske kan förklara varför nasdaq rusar?

"Just my own two cents: Wall Street loves gridlock. And that's what we have. No sweeping popular mandate for Joe. No broad blue wave of gains that's for sure - just the opposite, there's now a pretty healthy Republican minority in Congress and it looks like McConnell holds the Senate. No Supreme Court majority to lean on.

If Biden pulls this out there's no way he'll get any legislation done without Republican support - in fact, he's kinda screwed.

Joe has zero chance to raise corporate taxes, raise capital gains, pack the Supreme Court, and blow up the filibuster. Not gonna happen now."

https://www.elitetrader.com/et/threads/election-week-ahead-bull-vs-bear-forces.352047/page-5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in