2020-11-04, 13:52
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag fruktar detsamma, att dessa "råd" som är icke-tvingande, ger oss samma (eller värre) scenario som i våras... Rädd för hur sjukvården skall orka med nu, med ökande inläggningar i sex regioner...

Tack! Har lovat mig själv inte vara för aktiv på detta forum, då jag fick väldigt mycket hat i våras, för att jag uttryckte att jag inte ville att folk skulle dö i onödan... Strange times... men ibland kan man inte bara vara tyst åskådare. Hoppas fortfarande på att det finns folk som medicinskt och humant förstår att vi måste undvika ytterligare katastrof.

Kan det vara så att de personer som gav dig "hat" till skillnad från dig förstår att lockdown är minst lika dödligt som förkylningsviruset som går? Att lockdown är vad som gör att folk dör i onödan?

Sluta påstå att du bryr dig om människoliv när dina föreslagna åtgärder kommer leda just till att en massa människor dör i onödan och/eller får sina liv förstörda på andra sätt. De som dör MED covid är alla 80+ redan dödligt sjuka, och visst det är väl sorgligt. Men vi kan inte förstöra framtiden för dagens unga generation för att undvika att dessa redan sjuka 80+ ska dö av just covid.

Försök tänka ett steg längre någon gång.
Citera
2020-11-04, 13:53
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Socialstyrelsen sa ju igår att lagren var fulla, de ljög alltså.
I våras sade socialminister Lena Hallengren att Sveriges beredskap var bra.

Undrar hur många som gick på den.
Citera
2020-11-04, 13:54
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Oavsett vad man anser om den svenska strategin måste väl alla hålla med om att det är en skrattretande skandal att skyddsutrustningen återigen ser ut att bli bristvara. Man har haft flera månader på sig att bunkra. Ska sjukvården återigen få leta gamla overhead papper att göra skydd av?

Var de så dumma att de trodde det var över för att smittan minskande under sommaren? Häng dem högt nu för tusen och ta in kompetenta personer i Sveriges ledning och myndigheter.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oAAyK0/corona-okar-i-hela-landet-varnar-for-brist-pa-skyddsutrustning
Den strategin går ut på att man inte gör något speciellt.
Precis som med de gängkriminella.

De tror uppenbarligen problemen försvinner och man struntar i dem.
Citera
2020-11-04, 13:57
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Svårt att ha någon sympati den här gången. Folk har varit medvetna om detta i 7-8 månader nu, dvs folk har haft gott om tid att lägga om sina vanor och stärka sina immunförsvar. Istället har folk försämrat sina immunförsvar genom isolering, maskbärande och handsprit under lång tid. Och nu kräver de nedstängning med ekonomisk depression och massarbetslöshet som följd för att de inte ska bli sjuka eller dö? Ta lite eget ansvar.

Vården har förövrigt inte varit överbelastad någonstans. Många sjuksköterskor vittnar om det lugnaste året i deras yrkesliv. Många har t om fått gå pga att det inte finns jobb. Lockdown dödar fler än vad detta virus någonsin kommer göra så visst har vården än hel del att se fram emot de närmaste åren.

Folk har under den här tiden fått diagnosen diabetes, påbörjat cancerbehandling, fött barn, blivit gravida, gått upp i vikt av olika anledningar, blivit sjuka i omgångar...

Man kan inte alltid ta ansvar för allt som händer i livet. Jag vill inte att mina föräldrar dör, eller min farmor, eller min moster med MS, eller min lillebror med diabetes, eller hans fru som är gravid, eller min väninnas dotter som har cancer, eller mina gamla grannar.
Citera
2020-11-04, 13:58
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Socialstyrelsen sa ju igår att lagren var fulla, de ljög alltså.
Jag var tvåa på bollen. Du hade redan med den
Citera
2020-11-04, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Splintergraft
Lustigt när man sett memes hela året hittils där det står ''År 1720 var det en outbreak, samma med år 1820, 1920 .. Och nu är det 2020''

Det är kört. Memes har inte fel
För 500 år sedan 7-9 november 1520 inträffade Stockholms blodbad. Det känns som det är säkrast att ställa in eventuellt högtidlighållande.
Citera
2020-11-04, 14:00
Medlem
Otroligs avatar
Nya avlidna: 29
Nya fall: 3202

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste onsdagssiffror nya avlidna: 9, 7, 8, 9, 3.
Fem senaste onsdagssiffror nya fall: 2131, 979, 681, 533, 397.
Citera
2020-11-04, 14:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig

De där siffrorna låter inge vidare.
Citera
2020-11-04, 14:04
Medlem
Ser mörkt ut detta.
Citera
2020-11-04, 14:05
Bannlyst
29 döda?! Vad händer?
Citera
2020-11-04, 14:06
Medlem
Citat:

Ändå ett tecken på att R sjunkit senaste dagarna. Får hoppas på att vi är nere på 1.2 (eller lägre.) nästa vecka, så är mycket tid vunnen.
Citera
2020-11-04, 14:06
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:

...och då är det inte ens vinter än. Det är fortfarande fuktig och varm höst i större delen av landet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in