2020-11-04, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Deras lock-down har gett effekt nu.

Sommar och lock-down är uppenbarligen det enda som funkar.

Winter is Coming.
Citera
2020-11-04, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Sommar och lock-down är uppenbarligen det enda som funkar.

Winter is Coming.

Varför håller du på?
Njuter du så mycket över att skrämma upp dina gelikar till vansinne?

Vad exakt menar du med sommar och lockdown? Det är väl knappast sommar i Belgien just nu!?
Citera
2020-11-04, 13:22
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Deras lock-down har gett effekt nu.

Och sen när de öppnar upp så kommer det öka igen. Begriper ni lockdown-förespråkare ingenting?
Citera
2020-11-04, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Och sen när de öppnar upp så kommer det öka igen. Begriper ni lockdown-förespråkare ingenting?

Du menar att de borde köra på och låta vården gå under?
Har du överhuvudtaget läst om vad som pågår i Belgien?

Alltså, extremerna i denna tråden är fan helt otroliga. På båda sidor
Citera
2020-11-04, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Varför håller du på?
Njuter du så mycket över att skrämma upp dina gelikar till vansinne?

Vad exakt menar du med sommar och lockdown? Det är väl knappast sommar i Belgien just nu!?

Sommaren i Sverige innebar i praktiken en lock-down.

Nu trodde tydligen FHM att det var deras magiska "åtgärder" som var orsaken till att smittan minskade under semestern när skolorna var stängda....

Att så inte var fallet är väl rätt tydligt nu.

Skrämmande? Ja, absolut, både hanteringen, naiviteten och inkompetensen.

Men till våren kommer livet åter. Det lovar jag dig.

Ha en bra dag!

Senast redigerad av B.R.Donut 2020-11-04 kl. 13:26.
Citera
2020-11-04, 13:29
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Smittan skenar i Sthlm

Rekordspridning av coronaviruset sker nu i Stockholm.

Under förra veckan analyserades sammanlagt 38 207 tester för pågående infektion av covid-19. Av dessa var 16,3 procent positiva. Aldrig tidigare, inte sedan masstestning av personer med symtom infördes i slutet av sommaren, har så många testats positivt. Andelen positiva provsvar veckan dessförinnan, vecka 43, var 8,4 procent.
(AB live för en stund sen, mer info där).

Kan inte säga att man är förvånad....

Jag är inte heller förvånad. Förkylningar ökar varje höst. Det hade varit väldigt märkligt om de inte gjort det även i år.
Citera
2020-11-04, 13:34
Avstängd
Citat:
Jag är inte heller förvånad. Förkylningar ökar varje höst. Det hade varit väldigt märkligt om de inte gjort det även i år.

Fascinerande! Det finns alltså fortfarande personer som jämställer C19 med en förkylning...
Citera
2020-11-04, 13:35
Medlem
Citat:

Tror nog du blandar ihop förkylningar, influensa och COVID-19....

Folk med förkylning hamnar väldigt sällan på IVA.
Citera
2020-11-04, 13:40
Medlem
sannes avatar
Citat:

Jag är ingen lockdown förespråkare men jag vill ogärna ha en hög samhällspridning. Lockdown gör ju att vi kan mobilisera tills vi får ett vaccin till de äldre och de inom sjukvården.

Anledningen är enkel för mig.

Vi vet inte hur viruset påverkar både unga och barn äldre på lång sikt. Vi vet inte hur pass stor ansträngning vården orkar med (personalen sjuka, många utmattade).
Vi vet så lite och ska inta en försiktig inställning till covid19.

Och vi vet också att unga människor såklart tänker ;
- Det händer inte mig, jag är frisk, jag vill gå ut och festa. Jag har antikroppar.

Vi alla yngre äldre medel och barn måste vara inställda på att detta kan drabba oss på mer än 1 sätt. Inte bara att vi kan bli milt sjuka och klara oss själva, och därför kan gå ut och gymma festa träffa kompisar. Vi måste alla inta en inställning till att ;
  • Hälsovård kan överbelastas
  • De yngre kan få skador (fastän mild infektion) långsiktigt
  • Vi kan få in smittan på äldreboenden
  • Vi måste ha inställningen att smittan är luftburen vad än FoHM säger.
  • Vi måste ha en försiktig inställning proaktiv inte reaktiv
  • Vi måste förstå att de yngre vill ut
Citera
2020-11-04, 13:43
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du menar att de borde köra på och låta vården gå under?
Har du överhuvudtaget läst om vad som pågår i Belgien?

Alltså, extremerna i denna tråden är fan helt otroliga. På båda sidor

Svårt att ha någon sympati den här gången. Folk har varit medvetna om detta i 7-8 månader nu, dvs folk har haft gott om tid att lägga om sina vanor och stärka sina immunförsvar. Istället har folk försämrat sina immunförsvar genom isolering, maskbärande och handsprit under lång tid. Och nu kräver de nedstängning med ekonomisk depression och massarbetslöshet som följd för att de inte ska bli sjuka eller dö? Ta lite eget ansvar.

Vården har förövrigt inte varit överbelastad någonstans. Många sjuksköterskor vittnar om det lugnaste året i deras yrkesliv. Många har t om fått gå pga att det inte finns jobb. Lockdown dödar fler än vad detta virus någonsin kommer göra så visst har vården än hel del att se fram emot de närmaste åren.
Citera
2020-11-04, 13:46
Medlem
Trndsttrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag är ingen lockdown förespråkare men jag vill ogärna ha en hög samhällspridning. Lockdown gör ju att vi kan mobilisera tills vi får ett vaccin till de äldre och de inom sjukvården.

Anledningen är enkel för mig.

Vi vet inte hur viruset påverkar både unga och barn äldre på lång sikt. Vi vet inte hur pass stor ansträngning vården orkar med (personalen sjuka, många utmattade).
Vi vet så lite och ska inta en försiktig inställning till covid19.

Och vi vet också att unga människor såklart tänker ;
- Det händer inte mig, jag är frisk, jag vill gå ut och festa. Jag har antikroppar.

Vi alla yngre äldre medel och barn måste vara inställda på att detta kan drabba oss på mer än 1 sätt. Inte bara att vi kan bli milt sjuka och klara oss själva, och därför kan gå ut och gymma festa träffa kompisar. Vi måste alla inta en inställning till att ;

• Hälsovård kan överbelastas
  • De yngre kan få skador (fastän mild infektion) långsiktigt
  • Vi kan få in smittan på äldreboenden
  • Vi måste ha inställningen att smittan är luftburen vad än FoHM säger.
  • Vi måste ha en försiktig inställning proaktiv inte reaktiv
  • Vi måste förstå att de yngre vill ut

Det fetade är så förnuftigt att jag försmäktar. Detta borde ALLA ta till sig.
Nåväl, att de unga vill ut är ju givet sett till de stora hela men de får allt bita det sura äpplet och stanna inne med lite fredagsmys istället ett tag till om det ska bli någon skillnad.
Citera
2020-11-04, 13:49
Moderator
Sun Rulers avatar
Tegnell har onekligen en politisk framtoning. På presskonferensen igår så fick han frågan om smittspridningen på äldreboenden och sade att det var inte fel på strategin, spridningen var låg där under sommaren och början på hösten.

Smittspridningen på äldreboendena följer i stort samhällsspridningen, nu kommer rapporter om många smittade på äldreboenden samtidigt som samhällsspridningen är omfattande.

Fascinerande hur Tegnell kunde få det till att strategin är lyckad då det snarare var p.g.a. stängda skolor, semestertider, annat väder som bidrog till en lägre smittspridning i somras och inte p.g.a. deras strategi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in