2020-11-02, 19:26
Medlem
Gillar hur dem säger att man inte borde träffas på släkträffar, julafton osv? Men man får åka kollektivtrafik osv som vanligt.. Fuckk off
Citera
2020-11-02, 19:27
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Skrämmande hur stor del av den "vuxna" svenska befolkningen som fortfarande är som barn i huvudet. Det skall vara så jävla synd om alla jämt, folk förstår inte hur jävla bra vi ändå har det. För 100 år sedan hade dessa människor inte överlevt.

Det finns hjälp att söka för brist på empati. Men det gäller att man kommer till insikt om det själv annars är det kört, på flera emotionella plan och i många relationer.
Citera
2020-11-02, 19:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Det finns hjälp att söka för brist på empati. Men det gäller att man kommer till insikt om det själv annars är det kört, på flera emotionella plan och i många relationer.

Jag har fan mer empati än vad som är nyttigt. Fast den sparar jag till folk som det är synd om på riktigt. Inte gnällande vuxna barn.
Citera
2020-11-02, 19:31
Medlem
Vi driver inga sjukhus heller ! Inga äldreboende heller för den delen.

– Nu är det verkligen allvar. Vi har tappat greppet. Vi behöver få tillbaka det igen, säger Björn Eriksson, sjukvårdsdirektör i Region Stockholm.

https://www.svd.se/stockholm-borjar-med-dagslagesrapporter
Citera
2020-11-02, 19:31
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Har någon av er tittat på Worldometers "projection" över respektive land?

De förutsäger antal döda den 1 februari 2021 för varje land.

Sverige idag 5938 Sverige feb 2021 10537
USA idag 236564 USA feb 2021 399163
Norge idag 282 Norge 2021 360
Tyskland idag 10650 Tyskland 2021 88946

Det mest anmärkningsvärda i den här kalkyleringen är väl tysklands 8-faldiga beräknade ökning.

Vad tror ni? Kommer denna förutsägelse stämma överens med verkligheten?
Har Tyskland nyligen anställt Johan Giesecke som statsepidemiolog? I så fall är verkar beräkningen stämma. Om inte så tror jag prognosen är alldeles för hög.
Senast redigerad av ncr04 2020-11-02 kl. 19:35.
Citera
2020-11-02, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ja kan bli en lång vinter dessvärre.

Med risk för att låta som en byråkrat men jag tror att vägen är nådd för vad allmänna råd och restriktioner kan åstadkomma. Tror mer på att det behövs tillfällig lagstiftning för att ändra gemene mans beteende och hindra smittspridningen.

Kul att se dig tillbaks på forumet för övrigt=)

Jag fruktar detsamma, att dessa "råd" som är icke-tvingande, ger oss samma (eller värre) scenario som i våras... Rädd för hur sjukvården skall orka med nu, med ökande inläggningar i sex regioner...

Tack! Har lovat mig själv inte vara för aktiv på detta forum, då jag fick väldigt mycket hat i våras, för att jag uttryckte att jag inte ville att folk skulle dö i onödan... Strange times... men ibland kan man inte bara vara tyst åskådare. Hoppas fortfarande på att det finns folk som medicinskt och humant förstår att vi måste undvika ytterligare katastrof.
Citera
2020-11-02, 19:37
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag har fan mer empati än vad som är nyttigt. Fast den sparar jag till folk som det är synd om på riktigt. Inte gnällande vuxna barn.

Äh du bryr dig mest om intäkterna på ICA vilket gynnat dig under pandemin. Och så bryr du dig om nära/familj men inte den stora massan. Du är ett riktigt egosvin, jag känner igen ett ganska snabbt och nu har vi ändå 'lärt känna' varandra under ett halvår.
Citera
2020-11-02, 19:41
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Julen är inställd, det har jag sagt till mina barn. Min födelsedag är också inställd! 2020 blev ett skitår pga ett virus. Tur jag har vuxna barn, tungt att säga till en 4-åring att julen är inställd.

Jag har inga barn. Däremot har jag syskonbarn. Dom kommer förmodligen att få en ganska normal Jul. Men jag kommer inte att kunna åka till syskonbarnen, och delta i deras normala julfirande.

Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Vad är det som är inställt? Allt kommer ju va som vanligt förutom att hela stora släkten samlas

Vilka smittorisker utsätter sig Jultomten för? Riskerar han att fastna i karantän när han reser över gränserna?

Citat:
Då är det ju inte som vanligt! Om det här får löpa fritt som det gör nu så kanske du har ett par släktingar på IVA till jul, vad blir det för jäkla jul?

Och nästa Jul efter det, så får man hälsa på släktingarna på kyrkogården.

Citat:
Danmark har stängt bron så där kommer du inte in förrän vi fått ner smittotalen. Misstänker att Norge har samma krav. Du får stanna hemma, precis som Tegnell förespråkar, även om du inte är sjuk.

Så länge smittotalen är höga, så planerar jag att stanna hemma, även ifall gränserna skulle öppnas. Jag har kommit fram till att virus skulle vara en riktigt dålig julklapp. Därför har jag beställt böcker av några jultidningsförsäljare som knackade på. Julklapparna åker iväg med posten, och jag blir kvar hemma. Tack för det Folkhälsomyndigheten!

Kan Anders Tegnell ingå i några julrim, där man beklagar att man måste stanna hemma?
Citera
2020-11-02, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Var det bara tester på olika vårdlokaler eller fanns det hemtester också?
Jag gissar lite nu, men snabbtester brukar vara blodprov. De hade tydligen mobiliserar och skapat testmöjligheter där folk passerade.
Citera
2020-11-02, 19:45
Bannlyst
Nyheter live klagande företagare inom kultur&evenemang.
Senast redigerad av snuttis 2020-11-02 kl. 20:28.
Citera
2020-11-02, 19:45
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag har inga barn. Däremot har jag syskonbarn. Dom kommer förmodligen att få en ganska normal Jul. Men jag kommer inte att kunna åka till syskonbarnen, och delta i deras normala julfirande.

Vilka smittorisker utsätter sig Jultomten för? Riskerar han att fastna i karantän när han reser över gränserna?

Och nästa Jul efter det, så får man hälsa på släktingarna på kyrkogården.

Så länge smittotalen är höga, så planerar jag att stanna hemma, även ifall gränserna skulle öppnas. Jag har kommit fram till att virus skulle vara en riktigt dålig julklapp. Därför har jag beställt böcker av några jultidningsförsäljare som knackade på. Julklapparna åker iväg med posten, och jag blir kvar hemma. Tack för det Folkhälsomyndigheten!

Kan Anders Tegnell ingå i några julrim, där man beklagar att man måste stanna hemma?

Skärp er, kommer ni inte ihåg Midsommarafton, den kunde bli rätt trevlig ändå. Nu kommer vi få ha restriktioner fram till strax efter Nyår. Sedan kommer de låta det löpa rätt fritt, med undantag äldreboenden såklart tack och lov, då Nyårsfton är ett psykologiskt avstamp och måste inge hopp och nystart. Vi klarar 2 månader till.
Citera
2020-11-02, 19:46
Medlem
Kan fhm verkligen skylla på ökad testning igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in