2020-11-02, 08:48
Medlem
Riddarhusets avatar
Antal rätt svar (poäng) på tentan spelar ingen roll. Du behöver bara se till att du inte har underkänt.
Varje tenta är värd viss poäng om man klarar den - det kan skilja mellan tentorna.
Tenta 1: 40 p
Tenta 2: 40 p
Tenta 3: 25 p
Tenta 4: 25 p
Tenta 5: 35p
Tenta 6: 35 p
Totalt: 200 p

Får du godkänt på 1+2+4+5 får du 150 p
Så funkar det på universitetet i alla fall, men om det är så på Komvux det kan jag inte svära på
Citera
2020-11-02, 08:54
Medlem
Samizdats avatar
Tråden "Studieresultat-CSN" infogad.
/Moderator
Citera
2020-11-04, 10:30
Medlem
Jag gick en utbildning som jag hoppade av efter 4 månader för x antal år sedan.

Jag går nu en utbildning där jag måste uppvisa godkända resultat efter 4 månader för att kunna få CSN.

Är det någon som vet hur utbetalningen ser ut när jag gjort detta? Får man möjligen retroaktivt från datumet man påbörjade studierna?
Citera
2020-11-04, 10:37
Medlem
Sten-Ulphs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44
Jag gick en utbildning som jag hoppade av efter 4 månader för x antal år sedan.

Jag går nu en utbildning där jag måste uppvisa godkända resultat efter 4 månader för att kunna få CSN.

Är det någon som vet hur utbetalningen ser ut när jag gjort detta? Får man möjligen retroaktivt från datumet man påbörjade studierna?

I ditt fall så får du studiemedel efter du betalat av din "skuld" i form av fyra månaders studier. Du fick alltså betalt för fyra månaders studier, och får nu jobba in dem utan ersättning. Inte retroaktivt från studiestart alltså, om du inte har "särskilda skäl" och gjorde en ansökan innan kursen drog igång.
Citera
2020-11-04, 16:29
Medlem
NaZdravis avatar
Kan man/är det någon idé att söka CSN innan man vet ifall man blivit antagen till en utbildning?
Är det någon skillnad när man redan läser en utbildning?
Dessa överlappar i princip varandra ifall jag kommer in på nästa.
Citera
2020-11-04, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sten-Ulph
I ditt fall så får du studiemedel efter du betalat av din "skuld" i form av fyra månaders studier. Du fick alltså betalt för fyra månaders studier, och får nu jobba in dem utan ersättning. Inte retroaktivt från studiestart alltså, om du inte har "särskilda skäl" och gjorde en ansökan innan kursen drog igång.

Tack för svaret!
Citera
2020-11-04, 19:03
Medlem
zebra121s avatar
Fråga gällande ansökan om studiemedel :

Om jag söker nu och utbildningen startar om 6 veckor alternativt om 12 veckor, hinner CSN utreda min ansökan så att pengarna betalas ut vid studiestart?

Hur ser hanteringstiden ut? Jag är lite rädd att det inte hinns med. Någon som sökt?
Citera
2020-11-06, 15:22
Medlem
jävlar jag har ett återkrav hos csn.
och jag har fått reda på från csn om att dagsräntan eller ränta ligger på 2.16% per dag.

innebär det att man tar återkravsbeloppet multiplicerat med 0.0216 för att få reda på mycket skulden ökar per dag?

i så fall är jag körd.

30 000 x 0.0216= 648 kr per dag ökar skulden?
alltså inom 30 dagar så blir det 19440 kr extra?

Jag har svårt att tro detta, det är fel. någon på csn har säkert sagt något fel, eller så har jag tolkat det helt fel.

räntan kan inte förränta sig så pass mycket dagligen.
inte ens årlig effektiv ränta göt så här.

tacksam för någon som kan svara på detta.
Citera
2020-11-06, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
och jag har fått reda på från csn om att dagsräntan eller ränta ligger på 2.16% per dag.

innebär det att man tar återkravsbeloppet multiplicerat med 0.0216 för att få reda på mycket skulden ökar per dag?

i så fall är jag körd.

Jag har svårt att tro detta, det är fel. någon på csn har säkert sagt något fel, eller så har jag tolkat det helt fel.

Hur det ser ut för specifikt återkrav kan jag inte svara på, men 648 kr per dag låter väldigt mycket.

https://www.csn.se/betala-tillbaka/aterkrav.html
Citat:
Utöver det belopp du ska betala tillbaka måste du också betala ränta på återkravet. Under 2020 är räntan 2,16 procent.
Enligt citatet så uppfattar jag det som att räntan är 2,16% under ett år, och inte under en dag. Men å andra sidan så ska man, enligt länken, betala hela summan på en gång om man nu inte kommer överens om en avbetalningsplan. Är de verkligen så hårda vid återkrav?

Hjälper dig förmodligen inte speciellt mycket då jag aldrig haft återkrav, men förhoppningsvis så löser det sig.
Citera
2020-11-06, 15:43
Medlem
SweetBrowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Fråga gällande ansökan om studiemedel :

Om jag söker nu och utbildningen startar om 6 veckor alternativt om 12 veckor, hinner CSN utreda min ansökan så att pengarna betalas ut vid studiestart?

Hur ser hanteringstiden ut? Jag är lite rädd att det inte hinns med. Någon som sökt?

Jag skulle söka så fort som möjligt nu, i värsta fall kan de ha handläggningstider på 5 veckor men för mig gick det snabbare. Men sök nu för säkerhets skull. Du kan inte lämna studieförsäkran förrän du fått ett beslut och skolan måste även skicka en signal om att du registrerat dig och går på utbildningen. Därmed så kommer du inte få studiemedel allra första dagen du börjar men inte långt efter om vi säger så, max 1 vecka.
Citera
2020-11-06, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awesome5
Hur det ser ut för specifikt återkrav kan jag inte svara på, men 648 kr per dag låter väldigt mycket.

https://www.csn.se/betala-tillbaka/aterkrav.html

Enligt citatet så uppfattar jag det som att räntan är 2,16% under ett år, och inte under en dag. Men å andra sidan så ska man, enligt länken, betala hela summan på en gång om man nu inte kommer överens om en avbetalningsplan. Är de verkligen så hårda vid återkrav?

Hjälper dig förmodligen inte speciellt mycket då jag aldrig haft återkrav, men förhoppningsvis så löser det sig.

jag hörde per dag, och blev helt wtf. im dead just kill me.
det var nog fel, men ändå det skrämmer mig.

jag hoppas jag har tänkt fel eller hört fel.
Citera
2020-11-06, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten

i så fall är jag körd.

Om man bortser från att du inte kan räkna, så nej det stämmer ej.
2.16% är årsräntan, som tas ut dagligen:
Per dag så blir din skuld alltså:
Skuld = 30 000*1,0216^(n/365) - där n är antal dagar som gått
Observera att det är ingen officiell CSN formel, utan endast något jag slog ihop snabbt. Det kan vara så att dom räknar med tex 360dagar.

Efter en dag, har din skuld alltså ökat med ca 1,75kr.
På 30 dagar har din skuld ökat med ca 50kr.

Edit: Förövrigt så har du haft den här frågan förr, och fortfarande inte lärt dig ränta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in