2020-11-03, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Jodå, ett bra vaccin kommer att sätta punkt för pandemin men det återstår att se om vi får ett sådant.

Det kanske kommer, men inte i april..
Jag hoppas såklart att det skall gå snabbt, men det är inget vi kan gå och tro på. Pandemin är inte över i april, men kanske lite mer under kontroll
Citera
2020-11-03, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Du har nog räknat lite fel. Man behöver faktiskt inte ens ta rullande medel. Om man jämför tisdags-siffrorna (som är medel över 4 dagar) så ser man att dom fördubblats sedan jämför med förra tisdagens siffror. Så om man kollräknar med Re= 1.65 så blir 1,65^(7/5)=2 dvs en fördubbling på 7 dagar.
Vilket är samma sak som jag visade. Jag hade dock inte den rena tisdagssiffran heller, hämtade mina siffror från annat (medelvärdesbildat) håll. Men det spelar ingen roll. Vi vet ju inte ens om det är 5 dagar vi skall räkna med. 4,9 är ju medel, men det kan ju också diskuteras om den är korrekt.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Så när Tjeckien firade att viruset var borta i försomras, då gjorde de inte det på allvar?

Vilken är kopplingen till det jag skrev? Att det fanns länder som stängde ner trots att de knappt hade nån smittspridning i våras och sen betedde sig som idioter betyder inget för läget nu.

Är det nåt land i Europa som nu stänger ned därför att det är kul eller därför att de tror att det på det viset går att få bort smittspridningen? Ge ett exempel. Hur länder agerade i våras är inte riktigt relevant längre.

Frankrike, Belgien, UK mfl stänger ner därför att de har förlorat kontrollen över smittspridningen och sjukvården börjar överbelastas. Man har inget val. Vi kommer också att hamna där om flera tusen behöver intensivvård samtidigt och om hundratals dör om dagen. Sveriges modell funkar bara till en viss nivå och just nu har man tappat kontrollen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drottningen70
Redan 26 oktober hade vi 25 döda på en dag, visar det sig när man tittar på fastslaget dödsdatum.

Allt över 10 döda/dag brukar innebära att vi har överdödlighet.
Citera
2020-11-03, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Du har nog räknat lite fel. Man behöver faktiskt inte ens ta rullande medel. Om man jämför tisdags-siffrorna (som är medel över 4 dagar) så ser man att dom fördubblats sedan jämför med förra tisdagens siffror. Så om man kollräknar med Re= 1.65 så blir 1,65^(7/5)=2 dvs en fördubbling på 7 dagar.
Ja precis. Den bästa bilden av hur smittan, just nu utvecklar sig är nog i alla fall antalet inlagda på sjukhus under en vecka med tillämpning av din räknemetod.

De andra värdena ger en skakigare bild. Antalet konstaterat smittade, exempelvis kan ju variera med antalet prov som tas och antalet döda ger också en skev bild eftersom de som avlider är en ganska liten och heterogen grupp av patienter. Dödstalen släpar dessutom efter ganska rejält.
Citera
2020-11-03, 15:19
Moderator
Sun Rulers avatar
Så 31 döda och ca 10,000 smittade lö-må och Sollefteå-Steffes och FHM:s bot på det är:

Lokala rekommendationer som redan är sent påkomna och inte kommer bidra till någon märkbar skillnad (det är t.ex. signalen från Region Uppsala) samt trängs inte på krogen...
Citera
2020-11-03, 15:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Fan, vad jag tycker man skött detta uselt.

När jag såg Vetenskapens Värld igår blev jag bara stärkt i den uppfattningen.
Att släppa denna sjukdom lös och sedan inte försöka stoppa smittan, utan bara bromsa den var inget genidrag. Det känns ungefär lika klokt som att släppa HIV lös.

Vårdskulden för de långtidssjuka kommer bli gigantisk. Det står alltmer klart att de som blir sjuka i Covid19 kommer få men, som kan komma att vara livet ut. Många lär få ordentligt förkortade liv då skador på väsentliga organ inträffar.

Det man istället skulle ha gjort, var att bygga en järnring runt Sverige och sedan skulle man kört 1-2 månaders stenhård lockdown redan i mars-april. Då hade man kunnat utrota denna smitta inom nationsgränserna och därefter borde man inte tillåtet någon resa in i landet utan 14 dagars strikt övervakad karantän. Det hade räddat både hälsa, liv och ekonomi. Nu har vi fuckat upp både hälsa liv och ekonomi. Vi har inte vunnit ett jävla skit utan fuckat upp det totalt. Det är den bistra sanningen.
Citera
2020-11-03, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag ser det som att vi redan har gjort det, men det kan förstås bli än värre. Tycks dock inte finnas någon uttalad vilja att nå något annat resultat.

Gemene man negligerar också alla uppmaningar och
dessutom fortsätter trängseln i kollektivtrafiken.
Citera
Medlem
erwynns avatar
Nästan 3000 nya fall i Norge under v.44 och FHI uppskattar att mörkertalet kan vara upp till 60%. Lär bli hårda tilltag i Norge igen.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det låter högt.

Landar på 1.4-1.5 om jag använder rullande sjudagars medelvärde för nya fall från platz.se.

1349
1521
1752
1986
2003
2019
2630
2652 (idag)

Som sagt så påverkar ju köbildningen för tester R-talet. Dvs det verkar vara lägre än det är. 16000 i kö i Stockholm motsvarar ju 1000 färre positiva ungefär beroende på positivity rate.
Citera
2020-11-03, 15:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Så 31 döda och ca 10,000 smittade lö-må och Sollefteå-Steffes och FHM:s bot på det är:

Lokala rekommendationer som redan är sent påkomna och inte kommer bidra till någon märkbar skillnad (det är t.ex. signalen från Region Uppsala) samt trängs inte på krogen...

Det är ett jävla skämt. Max 8 personer i samma sällskap. Säg att man är 16 personer då, samt att man drar isär långbordet på mitten 30 cm. Då är man helt plötsligt två sällskap. Lär ju göra en himmelsvid skillnad för smittspridningen det här. Allvarliga saker Löfven hade att förmedla idag...., klart viktigt att sätta in en extra pressträff för....
Citera
2020-11-03, 15:22
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag vill inte avstå från gym, restaurang, bio m.m.
Jag är beredd att ta hänsyn och önska att siffrorna går ner.
Men att så många människor går på gym, restauranger m.m är för att vi inte upplever det som problematiskt.
Sjukdomen är helt enkelt i särklass värst riktad mot äldre och sjuka.
De ska vi ge den bästa vården.
Men vi ska absolut inte stänga ned samhället för de 90-95 procent av medborgarna som inte har problem med detta virus.
Det är min åsikt och andra får givetvis stå för sin.

Det är inte dom allra äldsta som hamnar på sjukhus.
Här kan du se åldersfördelningen.
https://www.bildtagg.se/bild/6id5jnqlz5m425d62rf849gq

Länk till källa.
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.alderkon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här