2020-11-03, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
Hur är det med Blekinge och Öland inga restriktioner där?

Blekinge
Särskilda restriktioner

Publikgränsen på max 50 personer kvarstår i Blekinge län efter den 1 november. Beslutet gäller till och med den 30 november och kan därefter förlängas utifrån hur smittspridningen utvecklar sig.

Om man ska tro på MSB som skryter med att de sammanställer alla råd.

https://www.krisinformation.se/detta-kan-handa/handelser-och-storningar/20192/myndigheterna-om-det-nya-coronaviruset/regionala-rad-och-restriktioner

Öland hör väl i Kalmar som inte verkar finnas på MSBs karta. På region Kalmars hemsida kan man läsa följande

https://www.regionkalmar.se/nyhetslista/allvarlig-okning-av-covid-19-fallen-i-lanet/
Citera
2020-11-03, 15:05
Medlem
Anledningen till varför folk blir smittade av att använda munskydd är för att folk inte socialt distanserar. Man skall: Tvätta händerna, inte pilla i ansiktet, använda munskydd och hålla avstånd. Tror folk på allvar att man inte kan bli smittadd när man har munskydd?
Citera
2020-11-03, 15:07
Medlem
Nu tar det nog äntligen fart igen hahahaha.
Sa inte tegnell att vi skulle klara hösten?
Citera
2020-11-03, 15:07
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Anledningen till varför folk blir smittade av att använda munskydd är för att folk inte socialt distanserar. Man skall: Tvätta händerna, inte pilla i ansiktet, använda munskydd och hålla avstånd. Tror folk på allvar att man inte kan bli smittadd när man har munskydd?

Du är den enda som jag hört nämna att man inte skulle bli kunna bli smittad om man har munskydd.

Alla förstår att munskydd _minskar_ risken. Inte att det gör det omöjligt att bli smittad.
Citera
2020-11-03, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Du är den enda som jag hört nämna att man inte skulle bli kunna bli smittad om man har munskydd.

Alla förstår att munskydd _minskar_ risken. Inte att det gör det omöjligt att bli smittad.
Jo jag har läst folk snacka om att andra länder som har haft munskydd har lika många smittade som dom som inte har munskydd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
OK, undrar bara då jag inte fick riktigt samma siffror. Jag använder också 5 dagar, men inte de medelvärdena. Jag går en vecka bakåt i tiden och tar x^(5/7) för att få snittet över den veckan.
Du har nog räknat lite fel. Man behöver faktiskt inte ens ta rullande medel. Om man jämför tisdags-siffrorna (som är medel över 4 dagar) så ser man att dom fördubblats sedan jämför med förra tisdagens siffror. Så om man kollräknar med Re= 1.65 så blir 1,65^(7/5)=2 dvs en fördubbling på 7 dagar.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Ingen aning. Och du skriver att man ska hålla ut till årsskiftet. Om Finland ska hålla sina låga siffror så är det långt ifrån säkert att de kan leva normalt eller ens nästan normalt efter årsskiftet heller. Och om någon undrar syftar jag på årsskiftet 2021/2022.

Här kan du läsa om finska restriktionerna på svenska.

https://valtioneuvosto.fi/sv/information-om-coronaviruset/gallande-begransningar
Citera
2020-11-03, 15:10
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Jo jag har läst folk snacka om att andra länder som har haft munskydd har lika många smittade som dom som inte har munskydd.
Tror mycket handlar om HUR man använder munskydd. I Sydeuropa är det vanligt att det tas av eller sätts nedanför näsan, då hjälper det knappast. I asiatiska länder med ner kollektivism sköts det bättre och om någon drog ned masken från näsan i Japan så skulle personen sannolikt få en tillsägelse.
Citera
2020-11-03, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Tror mycket handlar om HUR man använder munskydd. I Sydeuropa är det vanligt att det tas av eller sätts nedanför näsan, då hjälper det knappast. I asiatiska länder med ner kollektivism sköts det bättre och om någon drog ned masken från näsan i Japan så skulle personen sannolikt få en tillsägelse.
Japp. Men då är det viktigt att man förklarar för folk hur det skall göras.
Citera
2020-11-03, 15:12
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
De första resultaten från fas 3-studier väntas komma nu i november. Visar de positiva resultat kan man nog börja i mindre skala inom sjukvården till årsskiftet, ja.

Hur optimistiska är läkemedelsbolagen? Ett vaccin som inte stoppar infektioner utan bara trycker tillbaka symtom känns väldigt meh.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Re är uppe i 1.65 nu i Sverige! Det motsvarar en fördubbling på en vecka!

Det låter högt.

Landar på 1.5 (2652/1752) om jag använder rullande sjudagars medelvärde för nya fall från platz.se.

1349
1521
1752
1986
2003
2019
2630
2652 (idag)
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-11-03 kl. 16:02.
Citera
Medlem
Redan 26 oktober hade vi 25 döda på en dag, visar det sig när man tittar på fastslaget dödsdatum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in