Citat:
Korrigering.Det är runt 1% av den förväntade avkastningen. Om man betänker att detta gäller fonder (där man ofta har höga avgifter på 1-2%) så är det enligt mig ganska försumbart.
Jag har aldrig sagt att skatten är 0% på ISK (det är ju därför jag funderat på om jag ska ha ISK eller fonddepå). 0.375% per år blir betydande belopp med tiden.
Förstår inte vad du menar när du säger "så jag uppskattar ISK till 0.5%."
Det kan vara en stor skillnad på att betala en årlig skatt på 0.4% jämfört med 0.1% och sedan 30% på vinsten i slutändan. (Om man är långsiktig som jag). Jag kom inte fram till någon definitiv vinnare så jag har båda varianterna. Dock föredrar jag ISK för nya investeringar.
Du skrev "30% av 5% ger 1.5% i skatt på hela beloppet, siffran du ska jämföra med". Där håller jag inte med. Denna skatt betalas ju enbart EN gång när vinsten realiseras, det är alltså ingen årlig skatt. Dessa 1.5% kommer alltså generera avkastning (ränta på ränta effekten) ända tills du realiserar vinsten.
Jag har aldrig sagt att skatten är 0% på ISK (det är ju därför jag funderat på om jag ska ha ISK eller fonddepå). 0.375% per år blir betydande belopp med tiden.
Förstår inte vad du menar när du säger "så jag uppskattar ISK till 0.5%."
Det kan vara en stor skillnad på att betala en årlig skatt på 0.4% jämfört med 0.1% och sedan 30% på vinsten i slutändan. (Om man är långsiktig som jag). Jag kom inte fram till någon definitiv vinnare så jag har båda varianterna. Dock föredrar jag ISK för nya investeringar.
Du skrev "30% av 5% ger 1.5% i skatt på hela beloppet, siffran du ska jämföra med". Där håller jag inte med. Denna skatt betalas ju enbart EN gång när vinsten realiseras, det är alltså ingen årlig skatt. Dessa 1.5% kommer alltså generera avkastning (ränta på ränta effekten) ända tills du realiserar vinsten.
Nej, 30% vinstskatt betalat inte endast en gång. Den betalas årligen på utdelningen. Din fina utdelning på kanske 5% per så om du har högutdelare blir alltså bara 3.5%. På 30 år tar då skatten 35% av din utdelning. Och sedan tillkommer 30% på värdestegringen när du säljer. Att inte sälja en enda aktie eller fond på 30 år är f.ö. extremt sällsynt, så i praktiken blir det mer.
ISK är inte symmetrisk. Du betalar skatten även när du går med förlust. Hade du haft förlust-aktier utanför ISK så fick du dra av den förlusten och fick lägre skatt. Därför räknar jag upp ISK från 0.375 till 0.5 (höftat), för du kommer att gå med förlust 2 år av 7 om du är lika bra som index. Är du sämre än index får du ännu fler förlustår och ISK-ekvationen kan faktiskt bli negativ: ISK-skatten blev högre än den vanliga vinst-skatten.