Citat:
Ursprungligen postat av
carminaburana
Js, såklart väldigt svårt att säga konkret, men på en höft ungefär. Det skiljer sig såklart om man har på ett spar konto eller om man investerat i fonder. Vad ligger vanlig ränta på i ett sparkonto? Vad får man för avkastning i en bra aktieportfolio?
Vi säger att parametrarna är följande; jag har 50 miljoner sparade i ett konto. hur gör man för att få högsta möjliga avkastning på detta, och vad skulle det i så fall kunna bli?
På sparkonto kan du idag få runt 1-2 procent, beroende på om du väljer att låsa pengarna eller inte. Det ger då alltså en avkastning på runt 500 000 - 1 000 000 kr per år. Efter inflation är det dock runt 0.
Börsen har historiskt avkastat runt 8 procent. Det ger då runt 4 000 000 kr per år i avkastning (inräknat både utdelningar och kursökningar), fast med stora variationer mellan åren.
Sedan kan du förstås göra tusen andra saker, ex starta ett bolag inom någon bransch du behärskar, men där kan inte vi sia om någon avkastning. Jag hade dock inte startat bolag om jag inte kunde emotse en avkastning på eget kapital som överstiger, säg 11-12 %.