Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Det jag tänker är alltså att Engström senare inser att han hade försagt sig genom att dagen efter mordet berätta för polisen att han hade sett en man i 20-årsåldern iklädd mörkblå täckjacka där inne i gränden. Det var smart av honom att säga till polisen att de av misstag hade gått ut med ett felaktigt signalement som pekade ut honom själv, men sin egen iakttagelse av Jeppsson skulle han ha hållit tyst om. Att just den här Engströms egen iakttagelse var ett avgörande bevis mot honom själv insåg säkert Engström själv efter ett tag, även om han nog aldrig kunde tro att det skulle dröja trettio år innan någon upptäckte hans misstag. De som har lagt fram lösningen, och som verkar vara inbördes helt överens om hur det gick till (Lars Larsson, Thomas Pettersson och Krister Petersson), hänvisar alla till just det här.
Och just därför började alltså Engström senare glida på sina uppgifter tror jag, för att han insåg att han hade försagt sig. Åldern på Jeppsson ändrades (från 20 till 25-50, och t.o.m. uppåt 75 år), och han backade också om färgen på Jeppssons jacka, från mörkblå till att han bara hade sett en svart silhuett. Nu var det ju egentligen försent eftersom skadan var redan gjord, men kanske lyckades han på det här sättet skjuta upp avslöjandet något decennium.
Han ville väl helt enkelt inte åka fast, och det var nog av den anledningen han också försökte ordna sig ett alibi genom att senarelägga tidpunkten för när han skulle ha lämnat sitt arbete:
(FB) Skandiamannen
Ja, för min del är det mer sannolikt en efterkonstruktion som passade bra i boken/böckerna... det blir en fin sammanhängande historia där mer eller mindre alla SE's aktiviteter förklaras på det ena eller det andra sättet. SE's uppgifter om mordplatsen efter skotten städas snyggt bort.
Jag köper inte dessa spekulationer.
Att det var kaos med signalement vet nu utifrån flertal polisförhör. Även att Söderström skickade iväg piketpoliserna utan signalement med information att "det får ni senare".
Lägg där också till att YN och AZ efter några minuter anländer mordplatsen med iakttagelse lång mörk rock och handledsväska.
En intressant detalj här är att SE senare påstår att signalementet han överhörde på mordplatsen även innehöll glasögon.
Smart av SE i rollen som GM att låtsas som han är ett vittne som börjar utveckla "falska minnen"?
Eller är han ett vittne som likt andra minns fel, efter tid får en annan uppfattning vad han egentligen sett och hört?
Och lite som du är inne på med att det skulle dröja över 30 år innan någon upptäckte hans misstag...
Ser jag honom som GM så har han balanserat på en skör tråd hela tiden. Han är ena stunden en av de smartaste och väl genomtänkta, i andra stunden "dum" och chansartad och hela tiden utan känslor för vad han har gjort.
Vi har inga uppgifter om något ändrat beteende efter århundradets mord av den tidigare ostraffade Stig Engström.
(Alkoholismen fanns där och den eskalerade gradvis fram till döden år 2000)
Om han inte vill åka fast, som du säger, så är det rätt idiotiskt("dumt och chansartat") att göra på det sätt han gjorde.
Vet inte om du har räknat hur många av hans uppgifter(läs lögner) som placerar honom som vittne på mordplatsen?
Klart färre än hälften hade räckt.