2020-11-02, 21:21
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/2ddJ3G/toppjuristen-anklagas-for-att-lejt-torped-att-morda-kandisadvokat

”Åklagaren valde att för översiktens skull att presentera sin så kallade gärningsbeskrivning med en powerpoint.
En teknik som säkert var imponerande då science fiction-serien Star Trek någon gång på 60-talet började gå i tv användes för att fira ner två skärmar under avsevärt gnissel från taket.
Inga försök gjordes att dra för gardinerna, då det endast med god vilja går att hävda att novemberrusket utanför fönstren innehöll dagsljus.”

Jag tror nog bestämt att Oisin var lite bakfull och både ljud- och ljuskänslig. Det var inga som helst problem med att se skärmarna och något avsevärt gnissel minns jag då inte. Stingsligt värre..

Insåg nu att jag läste lite för fort, sorry Oisin 🤦🏽‍♂️
Senast redigerad av Bengt-Birger 2020-11-02 kl. 21:29.
Citera
2020-11-02, 21:28
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Birger
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/2ddJ3G/toppjuristen-anklagas-for-att-lejt-torped-att-morda-kandisadvokat

”Åklagaren valde att för översiktens skull att presentera sin så kallade gärningsbeskrivning med en powerpoint.
En teknik som säkert var imponerande då science fiction-serien Star Trek någon gång på 60-talet började gå i tv användes för att fira ner två skärmar under avsevärt gnissel från taket.
Inga försök gjordes att dra för gardinerna, då det endast med god vilja går att hävda att novemberrusket utanför fönstren innehöll dagsljus.”

Jag tror nog bestämt att Oisin var lite bakfull och både ljud- och ljuskänslig. Det var inga som helst problem med att se skärmarna och något avsevärt gnissel minns jag då inte. Stingsligt värre..

Ja han är ju sen länge ett välkänt fyllo, så den gnälliga krönikan säger ju en hel del om hans..dagsform...
Citera
2020-11-02, 21:31
Medlem
develis avatar
Citat:

Han var väl tvungen att fylla ut med intetsägande nonsens om han gick hem. 😂
Citera
2020-11-02, 21:39
Medlem
Citat:

Lite snitsig med meningsbyggnaden idag var han ja. Gäller att hänga med i svängarna.
Haha ja han menade nog att gardiner inte behövdes då höstmulet ute. Annars hade han ju suttit med solglajer på inne hela tiden idag om ljuskänslig.

Den ljus och ljudkänsliga KL verkar ha fixat det toppen trots alla hjärnblödningar. Kanske bra med häktescell vars ljusinsläpp lindrar sådant. Inga trappor att snubbla i och HOL:s torpeder kommer inte heller åt henne därinne. Eller..?
Senast redigerad av Avel 2020-11-02 kl. 21:51.
Citera
2020-11-02, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Namn har aldrig diskuterats om de så kallas toppjuristen el Arbogakvinnan.

Det har aldrig hindrat media och de flesta som begår brott har tomtar på loftet.

Jag misstänker att det är för att hon är fd domare och anmäler till höger och vänster.

Hon är inte mer psykisk sjuk än Möller men lika störd om inte mer.

Inte tror jag särskilt mycket på att kvällspressens etik och moral skulle stå i vägen för en namnpublicering. Däremot är det väl skrivet i sten att KL stämmer dem om hon frikänns. Åtalet mot henne är dessutom svagt, så de har väl ställt upp tabell med plus och minus vid namngivning och riskvärderat.

Sedan finns det väl en del skillnader jämfört med Möllerfallet. Hon hade ju valsat runt i media tidigare med utnyttjande av flyktingbarn och girighet och så. Om en enda tidning identifierar henne så gör ”alla” det dagen efter.
Citera
2020-11-02, 21:50
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja han är ju sen länge ett välkänt fyllo, så den gnälliga krönikan säger ju en hel del om hans..dagsform...
Såg Oisin på TV i dag i Efter Fem på TV4 och han hade inte ens kammat sig. Håret mitt på huvudet stod rätt upp. Motvind ute eller?
Såg sliten ut och verkar inte helt objektiv i det han skriver eller säger.

När han säger att HOL har vunnit alla rättstvister så kunde han ha lagt till att det fanns fog för det, men inget sånt. För en oinvigd kan det tolkas som att det är synd om Karin som förlorat i alla tvister.
Ett fyllo skriver om ett annat fyllo

Sen tycker jag att dom kan sluta kalla Karin för toppjuristen för hon har inte verkat som jurist sedan slutet av 2013. Det är 7 år sedan men det nämner ingen i något reportage.
Dom borde skriva den tidigare toppjuristen som inte har varit verksam på 7 år.
Citera
2020-11-02, 21:50
Medlem
Citat:
Ja HOL var helt klart på offensiven och pratade om hur manipulativ/våldsam/oberäknelig hon varit och hängde ju upp allt på datum för olika förhandlingar/attacker så det blev tydligt kronologiskt så att säga. Han återkom ett par gånger till det fullständigt orimliga i att Karin å ena sidan vill ha kontakt med barnen, å andra sidan inte dyker upp vid förhandlingarna för att lösa det. Han förstår barnens vilja att ha kontakt med henne och tycker att de har rätt att ha det. Han sågade hennes påståenden om att han låst in barnen/tagit deras mobiler och allt vad det var.

Stämningen var lugn hela tiden och det enda lilla som hände var då när domaren fick säga till Karin att sluta viska till advokaten när HOL förhördes. Karin var helt klart koncentrerad och som sagt förde hon anteckningar i princip hela tiden. Hehe nej det var ingen hejarklack vad jag såg eller misstänkte iaf. Fanns bara 12 platser.

Tyvärr kommer jag nog inte kunna vara det 😭

Ja alltså tanken slog mig under förhöret om hon t.o.m. vill tona ner Ömers inblandning där(feta jäkla skuldkänslor kanske), för det kändes som att hon dansade runt det först och jag köper ju inte riktigt förklaringen senare att det skulle handlat om någon uppläxning p.g.a. hans beteende bara. Hon stod ju precis där och kom ihåg andra detaljer, så hon borde kommit ihåg bättre där kanske.. Ömer själv påstod i förhör i FUP att han blev slagen för att han sa nej till uppdraget.

Senare pratade hon om att hon blev så chockad när Ömer själv tog på sig uppdraget istället för att hitta en torped och hon poängterade verkligen hur snäll han är o.s.v. Sen blev det ju Samuel ändå som gav sig iväg men avbröt.

Ja nu vet vi att de skrev krönikor istället(har inte hunnit läsa) men visst fan måste de köra live när Karin förhörs åtminstone?!

Mhm nej hon kändes inte alls skakig och var tydlig med vad hon mindes och vad hon var osäker på. Det mesta kunde hon svara säkert på. Det blev dock lite långdraget och både jag själv och CF hade kanske föredragit om åklagaren styrt med frågor men domaren uppmanade henne att berätta själv.

Det var vid ett tillfälle hon kändes lite skakig/skamfylld och det var när hon berättade om hur hon köpte kniven, det var första gången hon stakade sig liksom.

Jag kommer inte ihåg vad hon hette men jag tror det måste varit åklagarsidan ändå. Får jag se bild kan jag säga. Jag var rätt trött där på slutet 😅

Edit: Kollat bild nu och det var åklagarsidan.

Ja HOL vädrar nog ett avslut på detta och tog väl fram hela registret. Hon har försökt få honom dödad så länge så varför hålla tillbaka?

Tror också på skuldkänslor där hos CF vad gäller Ö*mer. Hon var lite manisk där och gasade på och hon drod med honom. Han är ingen gangster.
Hennes advokat radade ju upp alla hennes goda gärningar där men detta var ingen av dem.

Alla som närvarade i stugan tippar på tå runt samtalsämnet den elake exmaken. De som närvarade men inte är tilltalade tror väl att de ska råka illa ut juridiskt om de berättar allt. Samma gäller ju HJ som gång på gång måste ha hört henne babbla om HOL. Men sitter man i Kammarrätten och redan fått lite halvt oförtjänad uppmärksamhet så kanske det inte är en tjänst i Högsta Domstolen som hägrar om man mörkat det samtalsämnet. Nu tror jag inte det är aktuellt ändå men dessa personer har hört mer än de vill berätta.
Citera
2020-11-02, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Inte tror jag särskilt mycket på att kvällspressens etik och moral skulle stå i vägen för en namnpublicering. Däremot är det väl skrivet i sten att KL stämmer dem om hon frikänns. Åtalet mot henne är dessutom svagt, så de har väl ställt upp tabell med plus och minus vid namngivning och riskvärderat.

Sedan finns det väl en del skillnader jämfört med Möllerfallet. Hon hade ju valsat runt i media tidigare med utnyttjande av flyktingbarn och girighet och så. Om en enda tidning identifierar henne så gör ”alla” det dagen efter.

Ja inte en chans att de publicerar namn innan dom. De har lärt sig senast vid metoo. Flera tidningar blev ju fällda av Pressens Opinionsnämnd för att ha brutit mot god publicistisk sed osv.

”Alla” kan ändå googla fram vem hon är. Så var det redan vid LOBarna för flera år sen. En icke namngiven rikskändis får hon väl vara ett tag till då.

De har ju skrivit en ”närstående” som han varit i konflikt med. Alltså skriver de inte ens ut ”hans fd fru” t.ex. Denna etiska regel gäller namn förresten:

Vara försiktig med namnpublicering. Överväg noga konsekvenserna av en namnpublicering. Undvik att publicera om uppenbart allmänintresse inte finns. Om namn inte anges, undvik andra uppgifter som kan göra att personen kan identifieras.

Reglerna är inte tvingande, utan en frivillig överenskommelse som medierna själva gjort.
Senast redigerad av Avel 2020-11-02 kl. 22:25.
Citera
2020-11-02, 22:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Inte tror jag särskilt mycket på att kvällspressens etik och moral skulle stå i vägen för en namnpublicering. Däremot är det väl skrivet i sten att KL stämmer dem om hon frikänns.
Ja och därför fegar de.
Citat:
Åtalet mot henne är dessutom svagt, så de har väl ställt upp tabell med plus och minus vid namngivning och riskvärderat.
Ser inte åtalet svagt. Det är ett svårt åtal.
Citat:
Det släpptes en film som var väldigt intim och det var inte nåt annat om varken girighet el flyktingbarn dess innan:

Trots varningsklockor stora som kyrkklockor så fick hon gulla med gossarna och hon gick sängvägen precis som KL.

Det var ingen som trodde på dem när hon utövade makt.
Hon lovade guld och gröna skogar, knullade och hotade.

Kriminella kvinnor. De viftas bort. Det är inget att bry sig om, lite tossig bara. Hon dricker för mycket..
Trots helt skruvad:
Miljonerna rullade in och många män stod med byxorna nere.

Förundersökningen ang Aki iscensattes aldrig.
Han fick en ny tjej, försökte ta sig ur Hon djävulens spindelnät - och sen small det.

och hans situation med barnen berörde hot, trakasserier och han var i hennes våld.

Sen livförsäkring och död. För sent.
Ingen fällande dom flera år senare. För sent.

Möller pippade en polis och hon gled som en räkmacka genom systemet.
Promiskuös som få och jag vill nog påstå hon var besatt hon också.

Jag är beredd att flagga för rättsröta när det gäller vissa kvinnor.

Kanske dags att titta på störda kvinnors mönster vid separationer...
Deras metoder att glida fram och infiltrera instanser, myndigheter.

Vilket handlar om att förebygga att de lurar kalsongerna av omgivningen.
I tid.

Snarare än att gotta sig i nån snaskig skvallerföljetong alltså.
Citera
2020-11-02, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer

Men domstolsförhandlingar har han sett och det en hel del. Ingen favorit till mig, men det rätta skall framgå. Alltså är det inte vanligt och en aningen förlegat i dagsläget. Hur fan vet du att han är ett fyllo undrar jag. Är det ryktesvägen eller är det klassificeringen på en som dricker lite då och då?

En annan sak slog mig att KL sitter som tjänstledigt hovrättsråd och skall dömas av en underinstans. Och martyren HOL spelar ut hela registret i domstolen för den som är villig att lyssna.
Hur var det nu med 5 torpeder? Han lever än, så det hela är otroligt.

Toppjurist är man oavsett när man tjänstgjorde sist. Vissa fattar inte det utan vill bara prata om fyllon.
Senast redigerad av Browser 2020-11-02 kl. 23:04.
Citera
2020-11-02, 23:05
Medlem
Citat:

Jag kommer inte ihåg vad hon hette men jag tror det måste varit åklagarsidan ändå. Får jag se bild kan jag säga. Jag var rätt trött där på slutet 😅

Edit: Kollat bild nu och det var åklagarsidan.

Kan du länka bilden så jag får veta vem åklagaren har haft med sig.
Citera
2020-11-02, 23:20
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja inte en chans att de publicerar namn innan dom. De har lärt sig senast vid metoo. Flera tidningar blev ju fällda av Pressens Opinionsnämnd för att ha brutit mot god publicistisk sed osv.

”Alla” kan ändå googla fram vem hon är. Så var det redan vid LOBarna för flera år sen. En icke namngiven rikskändis får hon väl vara ett tag till då.

De har ju skrivit en ”närstående” som han varit i konflikt med. Alltså skriver de inte ens ut ”hans fd fru” t.ex. Denna etiska regel gäller namn förresten:

Vara försiktig med namnpublicering. Överväg noga konsekvenserna av en namnpublicering. Undvik att publicera om uppenbart allmänintresse inte finns. Om namn inte anges, undvik andra uppgifter som kan göra att personen kan identifieras.

Reglerna är inte tvingande, utan en frivillig överenskommelse som medierna själva gjort.
Elisabet Höglund numera frilansjournalist har inga problem med att berätta mer men inte ens hon skriver namnet. Hon skrev på sin blogg 16 september, 2019.

Varför berättar inte medierna sanningen om ”advokaten” och ”toppjuristen”?
Detta är en synnerligen märklig historia – till och med för att ha inträffat i Sverige. En världsberömd advokat skjuts ner på öppen gata av en man som påstås vara torped åt en kvinna som vill se advokaten död. Advokaten och kvinnan har legat i tvist med varandra sen 2015. Ingen får emellertid veta vad mannen och kvinnan har tvistat om eller vilken relation de har eller har haft till varandra.
Att historien har blivit så bisarr och så gåtfull beror helt och hållet på mediernas önskan att anonymisera den kvinna som man kallar ”toppjuristen” och som påstås ligga bakom mordförsöket på Henrik Olsson Lilja.

Vad är då detta för en sörja? Varför berättar medierna inte vilken relation den s k toppjuristen har till kändisadvokaten Henrik Olsson Lilja? Är det för att skydda henne? Eller är det för att skydda honom? Jag tror att det handlar om det senare. Möjligen vill man skydda båda, eftersom båda är eller har varit högt uppsatta jurister i det svenska rättsväsendet.
Jag kommer nu att avslöja vem kvinnan är men jag kommer inte att tala om vad hon heter. Kvinnan har tidigare varit gift med Henrik Olsson Lilja. Paret gifte sig 2003 och har tillsammans två barn, en 17-årig dotter och en 15-årig son. Kvinnan är fortfarande skriven på samma adress som exmaken, nämligen på Norr Mälarstrand 62 i Stockholm. Hon bor dock inte där. Det gör däremot han.
https://elisabethoglund.se/blogg/varfor-berattar-inte-medierna-sanningen-om-advokaten-och-toppjuristen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in