2020-11-02, 13:30
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Hur? Hur förstår man någonting? Det är en fråga om omdöme och intresse. Varför skulle några ha ljugit ihop berättelserna om Jesus? På ett sätt som man sedan inte vill kännas vid? Är det inte väl obekvämt att man inte kan tjäna både Gud och Mammon till exempel? Eller att man inte ska begå äktenskapsbrott? Eller att vår synd kommer att leda till en fruktansvärd vedermöda och ett definitivt slut på mänskligheten.

Jag är mycket kräsen när det gäller romanfigurer och romanintriger och finner en konsistens i berättelsen som jag inte kan bortse ifrån. Men det är förstås olika för var och en.

Så ingen metod. Varför skulle någon ljuga är inte i mitt tycke en så bra metod att bedöma sanningshalt.
För övrigt, ljög Tolkien när han skrev Sagan om Ringen?
Att misstänkliggöra andra för att vilja begå äktenskapsbrott (eller andra synder) bara för att man inte vill underkasta sig eller tjäna någon man inte tror finns/fanns känns som en traditionellt korkad paradgren i Kristendomen.

"Varför vill du inte tjäna Hitler? Det är väl förstås bara för att du vill ha guld av judarna för att blunda för deras brottslighet och omoraliskhet. Jojo! Jag förstår nog. Nähä? Du bryr dig inte om deras guld? Ja men kom och tjäna Hitler då!"

Snacka om red herring.
Citera
2020-11-02, 18:07
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Så ingen metod. Varför skulle någon ljuga är inte i mitt tycke en så bra metod att bedöma sanningshalt.
För övrigt, ljög Tolkien när han skrev Sagan om Ringen?
Att misstänkliggöra andra för att vilja begå äktenskapsbrott (eller andra synder) bara för att man inte vill underkasta sig eller tjäna någon man inte tror finns/fanns känns som en traditionellt korkad paradgren i Kristendomen.

"Varför vill du inte tjäna Hitler? Det är väl förstås bara för att du vill ha guld av judarna för att blunda för deras brottslighet och omoraliskhet. Jojo! Jag förstår nog. Nähä? Du bryr dig inte om deras guld? Ja men kom och tjäna Hitler då!"

Snacka om red herring.

Ja, jag förstår inte alls det där med att man antas vilja vara ateist därför att man vill kunna synda utan dåligt samvete. Själv har jag alltid varit helt monogam, röker inte, dricker inte, ljuger inte och stjäl inte (inte ens genom att anlita svartarbetare eller annat skattesmitande). Jag har heller inte tagit livet av någon och respekterar mina föräldrar.
Min enda "synd" är alltså att jag varken helgar guds namn eller helgar någon särskild vilodag. Jag vilar när jag inte har något arbete som behöver göras. Att vila även om man inte är trött när man har arbete som behöver göras är inte något särskilt gott råd.

Sedan påstås man som ateist också vara rädd för döden, men det är ju de troende som förtvivlat försöker att vara så rättrogna som möjligt och ideligen be Gud om förlåtelse därför att de är rädda för att hamna på fel ställe efter döden. Det är de som är rädda för döden. Jag är inte rädd för döden. Jag lär ju inte själv få uppleva konsekvenserna av den.
Citera
2020-11-02, 19:57
Medlem
JustZlatans avatar
Kan det vara Gud som skapade jordskalvet som hårdast drabbade Turkiet? 72 döda hittills i Turkiet och bara 2 döda i Grekland. Jordskalvet drabbade Turkiet efter en tid av hårda ord från islamisten Erdogan mot Frankrike, Macron och Europa. Det känns som att Gud har straffat Erdogan för det.
Citera
2020-11-02, 21:00
Medlem
Citat:
Eftersom Satan styr vår värld måste man räkna med att han haft inflytande även på bibeltexterna.

Då antar jag att du måste vara väldigt paranoid, hur kan du veta att du inte tagit efter just dessa texter? Eller är du en av precis alla andra religiösa som är en av de få som vet hur det faktiskt ligger till?
Citera
2020-11-02, 21:05
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upinsmoke
Då antar jag att du måste vara väldigt paranoid, hur kan du veta att du inte tagit efter just dessa texter? Eller är du en av precis alla andra religiösa som är en av de få som vet hur det faktiskt ligger till?
Jag har min uppfattning om vem som är Satan och vem som är Gud. Andra har en annan uppfattning.
Citera
2020-11-02, 21:13
Medlem
Citat:
Jag har min uppfattning om vem som är Satan och vem som är Gud. Andra har en annan uppfattning.

Naturligtvis. Men när du anser att du är en av få som vet vad Jesus menade, att så många andra har fel även om de vill hänge sig till samma religion som dig, borde inte det ge dig funderingar?
Kan du möjligtvis ha misstolkat texter och nu leds du av satan utan att vara medveten?
Citera
2020-11-02, 21:17
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Naturligtvis. Men när du anser att du är en av få som vet vad Jesus menade, att så många andra har fel även om de vill hänge sig till samma religion som dig, borde inte det ge dig funderingar?
Kan du möjligtvis ha misstolkat texter och nu leds du av satan utan att vara medveten?
Men jag har ingen religion. Jag läser evangelierna på samma sätt som jag läser böcker, tidskrifter och Flashback. Och bildar mig en uppfattning som jag kan stå för.

Ge mig ett exempel på vad jag eventuellt kan ha missförstått i Jesus budskap!
Citera
2020-11-02, 21:41
Medlem
Citat:
Men jag har ingen religion. Jag läser evangelierna på samma sätt som jag läser böcker, tidskrifter och Flashback. Och bildar mig en uppfattning som jag kan stå för.

Ge mig ett exempel på vad jag eventuellt kan ha missförstått i Jesus budskap!

Aha, förlåt. Fick för mig att du trodde på att det finns en gud. Men om du inte har en religion är du inte religiös. Nästa steg är såklart agnostiker men då är osäkerheten en viktig faktor.

Att bilda sig en egen uppfattning är alltid bra, men när det kommer till skrifter som ingen kan bevisa, som uppenbarligen har renskrivits genom flera århundraden så låter du väldigt övertygad om vad kärnan är. Och jag förstod det som att du menar på att många andra tolkar dessa fel - och därför undrade jag ödmjukt hur just du av alla som spenderar sina liv till dessa tolkningar är en av de få som gissat rätt?

Jag vill ju påstå att ingen någonsin kan påstå att du har missförstått något i Jesus budskap då de förmodligen vet lika mycket eller lite som du. Om man inte vill förkasta allt dvs men det är en annan diskussion.
Citera
2020-11-02, 21:48
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Aha, förlåt. Fick för mig att du trodde på att det finns en gud. Men om du inte har en religion är du inte religiös. Nästa steg är såklart agnostiker men då är osäkerheten en viktig faktor.

Att bilda sig en egen uppfattning är alltid bra, men när det kommer till skrifter som ingen kan bevisa, som uppenbarligen har renskrivits genom flera århundraden så låter du väldigt övertygad om vad kärnan är. Och jag förstod det som att du menar på att många andra tolkar dessa fel - och därför undrade jag ödmjukt hur just du av alla som spenderar sina liv till dessa tolkningar är en av de få som gissat rätt?

Jag vill ju påstå att ingen någonsin kan påstå att du har missförstått något i Jesus budskap då de förmodligen vet lika mycket eller lite som du. Om man inte vill förkasta allt dvs men det är en annan diskussion.
Jag tror på Jesus och på hans budskap: citaten av Jesus i de bibliska evangelierna. Han var ingen som ljög eller upphöjde sig själv. Han kom från en annan värld, Guds rike, för att tala om för oss att vår värld skulle gå under men att de som var värdiga skulle få ett evigt liv i Guds rike.
Citera
2020-11-02, 21:58
Medlem
Citat:
Jag tror på Jesus och på hans budskap: citaten av Jesus i de bibliska evangelierna. Han var ingen som ljög eller upphöjde sig själv. Han kom från en annan värld, Guds rike, för att tala om för oss att vår värld skulle gå under men att de som var värdiga skulle få ett evigt liv i Guds rike.

Så, först och främst, då det finns en gud i ditt liv så har du en religion. Du behöver inte haka upp dig på att du inte vill hamna i något av de vanliga facken, de vanliga religionerna, men du har uppenbart en religion. Den insikten borde vara intressant, du kan inte längre säga att du inte har en religion.

Och sen igen, budskapen i bibeln har korrigerats otaliga ggr genom åren så ingen vet vad Jesus faktiskt sade. Citaten som påstås komma från Jesus kan lika gärna komma från Patrizio, en lärd munk i Vatikanen på 600-talet. Förhoppningsvis har inte budskapen helt försvunnit, men igen så undrar jag hur man kan påstå sig tolka texten på ett bättre sätt än någon annan.
Citera
2020-11-02, 22:11
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Så, först och främst, då det finns en gud i ditt liv så har du en religion. Du behöver inte haka upp dig på att du inte vill hamna i något av de vanliga facken, de vanliga religionerna, men du har uppenbart en religion. Den insikten borde vara intressant, du kan inte längre säga att du inte har en religion.

Och sen igen, budskapen i bibeln har korrigerats otaliga ggr genom åren så ingen vet vad Jesus faktiskt sade. Citaten som påstås komma från Jesus kan lika gärna komma från Patrizio, en lärd munk i Vatikanen på 600-talet. Förhoppningsvis har inte budskapen helt försvunnit, men igen så undrar jag hur man kan påstå sig tolka texten på ett bättre sätt än någon annan.
Nej, det vore dumt, att påstå att man kan tolka texten bättre än alla andra.

Vad är "en gud"? Är det religion att inse att människor inte är särskilt mäktiga, utan att det finns andra som har ofantlig mycket mer makt? Nej, religion är en samling ideer som medlemmar i vissa grupper har gemensamt.
Citera
2020-11-02, 22:18
Medlem
Citat:
Nej, det vore dumt, att påstå att man kan tolka texten bättre än alla andra.

Vad är "en gud"? Är det religion att inse att människor inte är särskilt mäktiga, utan att det finns andra som har ofantlig mycket mer makt? Nej, religion är en samling ideer som medlemmar i vissa grupper har gemensamt.

Jo, om de som har ofantligt mkt mer makt inte är människor så är det definitionen av en religion. Jag har ännu inte funnit någon definition att tron måste hållas av mer än en person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in