Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Så ingen metod. Varför skulle någon ljuga är inte i mitt tycke en så bra metod att bedöma sanningshalt.
För övrigt, ljög Tolkien när han skrev Sagan om Ringen?
Att misstänkliggöra andra för att vilja begå äktenskapsbrott (eller andra synder) bara för att man inte vill underkasta sig eller tjäna någon man inte tror finns/fanns känns som en traditionellt korkad paradgren i Kristendomen.
"Varför vill du inte tjäna Hitler? Det är väl förstås bara för att du vill ha guld av judarna för att blunda för deras brottslighet och omoraliskhet. Jojo! Jag förstår nog. Nähä? Du bryr dig inte om deras guld? Ja men kom och tjäna Hitler då!"
Snacka om red herring.
Ja, jag förstår inte alls det där med att man antas vilja vara ateist därför att man vill kunna synda utan dåligt samvete. Själv har jag alltid varit helt monogam, röker inte, dricker inte, ljuger inte och stjäl inte (inte ens genom att anlita svartarbetare eller annat skattesmitande). Jag har heller inte tagit livet av någon och respekterar mina föräldrar.
Min enda "synd" är alltså att jag varken helgar guds namn eller helgar någon särskild vilodag. Jag vilar när jag inte har något arbete som behöver göras. Att vila även om man inte är trött när man har arbete som behöver göras är inte något särskilt gott råd.
Sedan påstås man som ateist också vara rädd för döden, men det är ju de troende som förtvivlat försöker att vara så rättrogna som möjligt och ideligen be Gud om förlåtelse därför att de är rädda för att hamna på fel ställe efter döden. Det är de som är rädda för döden. Jag är inte rädd för döden. Jag lär ju inte själv få uppleva konsekvenserna av den.