2020-11-02, 20:41
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Worldometers bekräftade fall, jämför med samma veckodag veckan innan.Belgien minskade både söndag och måndag, måndag rätt kraftigt, efter att ha stigit varje dag under mycket lång tid. Tjeckiens siffror litar jag inte riktigt på, tror de har problem med testningen.

Ja östeuropa har nog betydligt opålitligare siffror, liksom Ryssland. Om nu inte siffrorna i Belgien fylls på i efterhand men dom kanske läggs ut snabbt. Man får hoppas det är så för Belgien.
Citera
2020-11-02, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Skärp er, kommer ni inte ihåg Midsommarafton, den kunde bli rätt trevlig ändå. Nu kommer vi få ha restriktioner fram till strax efter Nyår. Sedan kommer de låta det löpa rätt fritt, med undantag äldreboenden såklart tack och lov, då Nyårsfton är ett psykologiskt avstamp och måste inge hopp och nystart. Vi klarar 2 månader till.

Förstår mig inte helt på dina inlägg faktiskt, du skriver till mig närmast nedlåtande om att vården inte klarar det utan kraftiga restriktioner. Sedan skriver nu till andra att efter nyår blir det mer normalt. Detta kommer ju inte vara i närheten av att vara över till nyår, i synnerhet inte om man stänger ner nu.
Citera
2020-11-02, 20:44
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Det finns absolut en gräns. Men tror inte Frankrike är över den, sett till befolkningen så har de ungefär hälften så många fall som Belgien, som iofs har det extremt tufft.

Ok så skönt för alla att du tagit till dig informationen och lyssnat till mina inlägg då. Blir så jobbigt med folk som kritiserar och har fel. Men det är bra att man kan pudla, fler borde lära sig det
Citera
2020-11-02, 20:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Varför offras så många i övriga Europa och världen? Har Tegnell haft sina blodiga fingrar i deras kakburkar med tror du? Du som ändå jobbar inom digitalvården har nog bättre koll än mig varför ännu fler dör i andra länder trots att Tegnell gör allt i sin makt för att föra Sverige till toppen.
Drar man parallellen till aktiemarkaden så måste man blicka framåt för att förstå aktievärdet i nuläget. Alltså blickar man framåt flera månader för att värdera priset i dagsläget.

Sverige ligger flera veckor efter i utvecklingen jämfört med andra länder nedåt i Europa.

Slappheten och fakta-förvrängningarna från de sk. experterna kommer att få förödande konsekvenser. Mitten på december kommer bli fruktansvärd.
Citera
2020-11-02, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ja östeuropa har nog betydligt opålitligare siffror, liksom Ryssland. Om nu inte siffrorna i Belgien fylls på i efterhand men dom kanske läggs ut snabbt. Man får hoppas det är så för Belgien.

Belgien brukar bara rapportera en gång, tidigt på morgonen. Nu skulle det tyvärr vara låga siffror p.g.a. halloween, Frankrike visade tendens till minskning lördag-söndag, men en kraftig ökning idag.
Citera
2020-11-02, 20:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Drar man parallellen till aktiemarkaden så måste man blicka framåt för att förstå aktievärdet i nuläget. Alltså blickar man framåt flera månader för att värdera priset i dagsläget.

Sverige ligger flera veckor efter i utvecklingen jämfört med andra länder nedåt i Europa.

Slappheten och fakta-förvrängningarna från de sk. experterna kommer att få förödande konsekvenser. Mitten på december kommer bli fruktansvärd.

Undrar om det hinner bli social oro innan sjukhusen ger upp, eller om det dröjer till Q1.

Vad i helvete gör Löfven nu, knäpptyst i en vecka, han har väl börjat hinka alkohol igen, kan iof förstå han.
Citera
2020-11-02, 20:51
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Varför offras så många i övriga Europa och världen? Har Tegnell haft sina blodiga fingrar i deras kakburkar med tror du? Du som ändå jobbar inom digitalvården har nog bättre koll än mig varför ännu fler dör i andra länder trots att Tegnell gör allt i sin makt för att föra Sverige till toppen.
Kan inte du kolla upp det och återkomma med besked?
Citera
2020-11-02, 20:52
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Förstår mig inte helt på dina inlägg faktiskt, du skriver till mig närmast nedlåtande om att vården inte klarar det utan kraftiga restriktioner. Sedan skriver nu till andra att efter nyår blir det mer normalt. Detta kommer ju inte vara i närheten av att vara över till nyår, i synnerhet inte om man stänger ner nu.

Jag har aldrig påstått att det kommer vara över då men de regerande kommer att lätta på restriktionerna efter nyår för att fösa liv och optimism i världen igen. Sedan kommer det uppstå utbrott ändå men vi kommer ha mer kontroll då. Men de kommer inte vara villiga med fler lockdowns om det inte går riktigt åt fanders. Det handlar ju om ett psykologiskt avstamp kring nyår, ja. Men jag är i grunden kritisk till Sveriges hantering och tycker att man som vanligt borde dra i nödbromsen innan olyckan är ett faktum och inte efter.
Citera
2020-11-02, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag gissar lite nu, men snabbtester brukar vara blodprov. De hade tydligen mobiliserar och skapat testmöjligheter där folk passerade.

OK, tack för svar. Skälet till att jag frågade är att det sannolikt har en viss skillnand. Om det var hemtester, eller i vart fall möjlighet till det, innebär det en testning av hela befolkningen, med eller utan symptom. Då är 1,1% lite, och tyder på ett rätt litet mörkertal av lindriga fall, Slovakien har sett till befolkningen fler fall per dag än Sverige i nuläget. Om det bara är ställen folk besöker, så antar jag att bara personer utan symptom var välkomna, även om en och annan med lindriga symptom säkert smet dit ändå. 1,1% av det urvalet skulle vara bättre. Så hoppas att du har rätt.

Sedan känner jag en viss oro att detta kan bli något slags superspridarevent, inte lika grovt som Tjeckiens fest, men ändå, läste att folk köade till tester, och vissa tog säkert kollektivtrafik dit etc.
Citera
2020-11-02, 20:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vad säger ni om detta?

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/weebdd/belgias-helsevesen-paa-randen-av-kollaps-vil-skje-om-ti-dager

Kollaps om 10 dagar, men biografer är fortfarande öppna och 200 är tillåtna på div arrangemang.
Jävligt märkligt om ni frågar mig.
Man tror inte att det är sant!
Citera
2020-11-02, 20:58
Medlem
Citat:
OK, tack för svar. Skälet till att jag frågade är att det sannolikt har en viss skillnand. Om det var hemtester, eller i vart fall möjlighet till det, innebär det en testning av hela befolkningen, med eller utan symptom. Då är 1,1% lite, och tyder på ett rätt litet mörkertal av lindriga fall, Slovakien har sett till befolkningen fler fall per dag än Sverige i nuläget. Om det bara är ställen folk besöker, så antar jag att bara personer utan symptom var välkomna, även om en och annan med lindriga symptom säkert smet dit ändå. 1,1% av det urvalet skulle vara bättre. Så hoppas att du har rätt.

Sedan känner jag en viss oro att detta kan bli något slags superspridarevent, inte lika grovt som Tjeckiens fest, men ändå, läste att folk köade till tester, och vissa tog säkert kollektivtrafik dit etc.
1,1% är mycket med tanke på att 65% av befolkningen testades. Målet var att alla i befolkningen skulle testas.
Citera
2020-11-02, 20:59
Bannlyst
*knaster*

Ikea kan komma att införa armlängds avstånd.
Senast redigerad av snuttis 2020-11-02 kl. 21:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in