2020-11-02, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Vilken data kollar du på? Tycker läget är lite svårtolkat än så länge. Ser man på kurvorna i Europa så börjat dödskurvan gå upp mycket nu. Belgien är uppe hälften av max i våras. Den här veckan blir nog avgörande. Spanien verkar ha långsammare stigning, där har antal döda per dag planat ut.

Worldometers bekräftade fall, jämför med samma veckodag veckan innan.Belgien minskade både söndag och måndag, måndag rätt kraftigt, efter att ha stigit varje dag under mycket lång tid. Tjeckiens siffror litar jag inte riktigt på, tror de har problem med testningen.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja, chefer och politiker kommer ju inte att göra det. Deras jobb är att servera en sminkad version, en säljbar version. Vill man lära känna verkligheten ska man alltid fråga de som är på plats, de som arbetar.

Vi inom vården gjorde vad vi kunde, exakt vad man kunde begära, med tanke på krisläget, resurserna osv. Inget konstigt. Däremot blir jag oerhört irriterad när verkligheten förskönas. Vårens kris var och är djupgående - detta är inget som vi "klarat av", som man klarar av en bilbesiktning.

Skadorna som coronakrisen skapat inom vården är högst aktuella och ngt utrymme för liknande scenarion (som i våras) finns helt enkelt inte. Eftersom vårdskulden ökat dramatiskt, kommer vi troligen att få se ökad triagering i spåren efter coronakrisen. Dvs merparten av den inställda vården genomförs aldrig, och de äldre kommer att få betala igen. Deras planerade vård skrotas såklart först.

Det är oerhört komplicerade problem, och helt väntade.

Jag har fö lagt märke till att golvarbetande vårdpersonal inte är populär i denna tråd. Jag har blivit j-igt otrevligt bemött flera gånger och jag förstår varför. Vissa skribenter vill att jag ska hålla käften. Jag förstår varför.

Vissa bemöter mig med öppen misstro när jag beskriver covidvården. De kan inte tro att det är sant, de stackars välfärdsoffren.

Man blir så j-a trött.

Det är så arogant när Tegnell upprepade sedan pandemin startade att "vi ska platta till kurvan så att sjukvården klarar sig". Snabbt med len röst upprepade han detta gång efter gång och jag tänkte alltid att varför ägnade han sig inte mer tid till att verkligen försöka stoppa smittan. Det var bara alltid att ha en nivå som sjukvården precis klarade av.

Grannländerna gjorde tvärtom och deras siffror bevittnar att nånting gjorde dom rätt.
Men inte ens det kan Tegnell ge våra grannländer. Istället jämför han alltid Sverige med länder som har det värre. Han byter jämförelse land så det passar hans agenda för tillfället och slår sig på bröstet och säger att Sverige har skött detta bra trots att nästan 6000 människor är döda. 6000!

Hur sjukvårdspersonalen som har kämpat är någonting han aldrig någonsin kommer att förstå om han inte byter om till vit rock och tar på sig en svart gummimask och ställer sig i fronten när nästa våg slår in med full kraft. Han skulle göra mer nytta på en corona-avdelning eller i alla fall mindre skada.
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Fast så tycks det ha varit en stund. Är det något nytt menar du?

Om man jämför totalen på platz och totalen på fhm så tycks platz över tid (två månader bak finns på platz) konstant ligga ca 50 högre på totalt antal dödsfall jämf med FHM.

https://platz.se/coronavirus/#jump-to-total-deaths
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Det har legat en del gammalt på platz, men det har inte ökat på flera månader. Senast i tisdags drog man bort en massa ifrån Östergötland. Då kan du se att skillnaden mellan platz och FHM endast är 7st förra tisdagen. Sen ökar det varje dag, onsdag, torsdag, fredag förra veckan. FHM fördröjer medvetet.
Citera
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Då blev du ju inte så sjuk. Jag har haft influensa, det var svårt att ta sig från sängen till toaletten exempelvis. Hur sjuk man blir är ju individuellt. Vet du hur du blev smittad? Man antar ju att ju större initial dos, desto sjukare.

Det var ungefär som influensa.. ligga i soffan och kolla på Netflix och YouTube.
Mild feber 38,5.. trött (precis om vid influensa).. samt att jag kände av lungorna av allt hostande.

Jag tycker att det luktar illa kring denna Corona pandemi...
Här är intressant länk om du orkar titta 45 minuter.. en av de bättre på mycket länge.

https://www.algora.com/Algora_blog/2020/10/04/german-corona-investigative-committee

Borttagen från YouTube därav länken till alternativ websida
Citera
2020-11-02, 12:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Sant, antal döda i hiv är hittills 35miljoner, antal döda i Covid 1,2milnoner, 8 miljoner döda pga rökning varje år. 1,35miljoner dödas i trafiken varje år. Trafiken dödar lika många i världen som Covid på ett enda år. Tänk då på att det är fullt friska som dödas i trafiken. hälften av de som dödas i trafiken är folk som oskyldigt bli påkörda.

https://www.cdc.gov/injury/features/global-road-safety/index.html

Ja håller med; det är självfallet sorgligt att så många dör i trafiken varje år. Det jag vänder mig emot är argumentet att inte genomföra restriktioner för att undvika dödsfall i C19 enbart på grund av att det förekommer fler dödsfall inom ett annat område.
Citera
2020-11-02, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Märkligt ändå. Jag vet inte hur många vårdanställda det finns i Sverige men det räknas säkerligen i hundratusentals. Ändå är det så få som hela tiden säger att vården kraschat i Sverige och att energin är slut. Ni är inte bara få, det är samma personer hela tiden också.

Det är sannolikt få vårdanställda som bor i denna tråd.

Att vården som helhet befinner sig i superkris är fö ingen hemlighet. Landstingen kan varken sköta logistik, pengar eller personal. Coronakrisen gör bara kända, tydliga problem ännu tydligare.

De välkända vårdköerna + 40 000 inställda operationer är ingenting som ett svenskt Landsting kan ta hand om. Övrig vård har ju också pausats, inte bara operationer.

Jag pratade med en kompis som jobbar på HIA - Hon sa att antalet registrerade hjärtinfarkter sjönk med 25% i våras, medan personalen pendlade mellan covidvården och den vanliga avdelningen. Det är brutala uppoffringar vi snackar om och alla inom vården känner till detta såklart.

Exakt på vilket sätt coronakrisen käkat upp vår redan sköra vårdapparat, det får vi se...

Var tog infarkterna vägen? Gud vet ...
Citera
2020-11-02, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Vem är du att bestämma vem som förtjänar ett svar eller inte? Du tog dig ju bevisligen tid för att svara just denne användaren? Då måste du ju per difinition tycka att denne förtjänade ett svar på sitt inlägg?
Ja han fick ju svar, vart svaret finns men inte vad svaret var.

Blir bra hemläxa för han att leta reda på det själv efter det där inlägget. Behöver han inte grina så förbannat framöver.
Citera
2020-11-02, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Nej, du tänker fel.

För att illustrera ditt misstag, så kan vi be dig att ta ställning till följande påstående:

" Man kan endast jämföra överdödlighet över hela 365-dagarsperioder. Eftersom vi inte vet hur 2020 kommer sluta, så tar jag därför med lite data från ifjol också, så att det blir 365 dagar. Vi bör titta på perioden november 2019 till oktober 2020."

Håller du med om att det påståendet ser galet ut? Hur tycker du att vi bör räkna istället?
Nej, det är inget galet med det påståendet. Man måste alltid jämföra överdödligheten över en längre period. Ett helår är ett lämpligt mått, eftersom det ringar in alla fyra årstider.

En underdödlighet januari-februari normalt tas igen som en extra överdödlighet mars-december, även utan pandemi. Dödlighet är alltid ett nollsummespel på sikt. Alla människor dör. 2020 har redan ett grovt handikapp av att dödligheten 2019 var exceptionellt låg. Det innebär att det fanns många fler sköra människor i början av 2020, än det gjorde i början av 2019.

Ett alternativ skulle vara att jämföra helåret mars-mars istället, om du tror att det är bättre. Men då får du vänta ytterligare några månader innan du drar några slutsatser.
Citera
2020-11-02, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Det var ungefär som influensa.. ligga i soffan och kolla på Netflix och YouTube.
Mild feber 38,5.. trött (precis om vid influensa).. samt att jag kände av lungorna av allt hostande.

Här är intressant länk om du orkar titta 45 minuter.. en av de bättre på mycket länge.

https://www.algora.com/Algora_blog/2020/10/04/german-corona-investigative-committee

Jag hostade bara lite lätt, hade dock mycket hög feber i fem dagar, kraftig smärta i musklerna och jag orkade inte ens titta på TV. Jag hade på den sjunde dagen så kraftig andnöd att jag åkte till akuten för att kolla syresättningen (andades som om jag var mitt uppe i ett hårt träningspass). En bekant fick en blodpropp i lungan av Covid (enligt läkarna). En annan bekant låg på IVA i en vecka. En nära släkting var bara dålig i magen, inget annat. Mitt ena barn hade inga symtom alls. Det är ytterst individuellt hur illa det blir.
Citera
2020-11-02, 12:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe

Är du säker på att du har haft influensa? När jag hade det kunde jag inte ligga i soffan och kolla Netflix, jag kom ju knappt ur sängen. Jag kanske blir sjukare än andra, jag vet inte.

Jag har sett den videon. En del länder går för långt i sina strävanden efter att hantera pandemin, andra gör för lite. Att göra rätt verkar vara väldigt svårt, minst sagt.
Citera
2020-11-02, 12:48
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Att det är en underdödlighet från augusti och framåt är tydligt. Mellan v32 och v42 är det nu -476 personer jämfört med medelvärde från 2015-2019. Skröpliga/svaga personer dör inte enbart under 2-3 månaders tid på året, men betydligt fler av dem dör under vinter och vår.

v32 1570 1541 29
v33 1515 1522 −7
v34 1575 1534 41
v35 1483 1542 −59
v36 1513 1601 −88
v37 1525 1552 −27
v38 1508 1571 −63
v39 1558 1599 −41
v40 1539 1621 −82
v41 1517 1631 −114
v42 1556 1621 −65
Du gör följande misstag:
1) "betydligt fler skröpliga personer dör under vinter och vår". Det du inte inser är att vi redan justerar för säsongseffekter genom att jämföra varje dag med dess genomsnittliga dödlighet de senaste 5 åren. Om SCB hade funnits för tusen år sedan och fångat dödlighet bland den svenska befolkningen runt vårdagsjämningen då trälar offrades, så hade vi sett genomsnittet för just den dagen stiga.

2) du tar med data fram till v42, vilket är missvisande. De senaste veckornas siffror är inte fullständiga och kommer skrivas upp ytterliggare. Räkna månadsvis instället - upp till slutet av september.
Citera
2020-11-02, 12:49
Medlem
Sjunde dagen med feber nu. Men jobbigaste är ändå hostan. 8 timmars sömn är bara att glömma. Får vara glad om man får 3-4 timmars sömn totalt (hostan gör att man vaknar) från kvällen till morgonen. Usch lyssna på Tengnell och stanna hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in