2020-11-02, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TveksamOmMittLand
Uppdateringen har ju vart en katastrof nu.. fick höra av en yngre släkting på Ackis att sjuksyrrorna gråter öppet och nu har dom 6 Covid avdelningar (ikväll), i våras hade dom 3.

DDR/Sverige mörkar just nu så hårt.

Hade jag bott i Uppsala hade jag satt mig utanför akuten och räknat skytteltrafiken som pågår där, och live rapportera in till tråden.

Vad är det exakt som mörkas menar du?
Region Uppsala rapporterar ju exakta siffror varje dag.
Citera
2020-11-02, 20:00
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
9 Miljarder i förlorade intäkter och det svenska musikundret står på spel...

A-kassan har finansierat det svenska musikundret i 25 år...

Tror nog det överlever ett år till.

Annars får de väl jobba extra inom hemtjänsten/vården.

Men det kanske inverkar negativt på kreativiteten.

Ja de saknar bekräftelsen bara. De har enormt bekräftelsebehov men i en digital värld kan de klara sig rätt bra under en pandemi så det är inte dem vi ska tycka synd om, alltså typ Jonas Gardell..
Citera
2020-11-02, 20:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Du kan väl sätta dig utanför vilken akut som helst då ?

Jag tar dig på orden. Jag har 2km till ett stort länssjukhus som har 260k som upptagningsområde, samt kraftig smittspridning senaste veckan. Tar me hunden och kollar. Kan nån annan göra samma nu ikväll. Följande är extra viktiga:

Ackis
Eskilstuna/heter det Mälardalen sjukhus?
Sahlgrenska plus alla storsjukhus och närakuter i Sthlm

När staten mörkar måste vi göra nåt.
Citera
2020-11-02, 20:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Jätteökning i Stockholm. "Vi har tappat greppet".

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/jatteokning-i-stockholm-vi-har-tappat-greppet/

Fan, idioterna har aldrig haft något grepp från första början.

Sverige har hanterat pandemin som ett gäng särskolebarn med smör på fingrarna.

Det är surrealistiskt att se se idioterna i Stockholm springa omkring som om covid-19 inte fanns. Både i Täby C och Lidingö C trängdes folk som om det inte fanns någon morgondag. Själv stod jag i utkanten på båda ställena men vände på klacken och åkte därifrån.

Covid-19 kommer att bli helt ohanterbart i Sverige. Sjukvården kommer att braka ihop - är övertygad om det. Det som inte fick hända - kommer hända. Sjukdomsfallen kommer i en stor klump som blir ohanterbart.

Jobbar inom digitalvård och nu haglar det in patienter med misstänkt covid-19. Skillnaden från i våras är att det handlar om betydligt yngre åldersgrupper än förut.

Nu töjer man också om dödsorsaken beträffande covid-19. Förut skrev man att dödsorsaken var covid-19 om man fått diagnosen 30 dagar tillbaka. Både en läkare inom hematologi och hjärt/kärlsjukdomar uppgav att de fått direktiven att skriva den underliggande sjukdomen även fast patienten fått diagnosen covid-19.

Har ingen källa på detta men har hört detta från flera håll.

Triagering kommer bli det enda
alternativet och det kommer krypa nedåt i åldrarna när sjukhusen blir överfulla. Många kommer offras pga att pandemin blev politik och att Tegnell m.fl. blandade in högmod, stolthet och prestige!
Citera
2020-11-02, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vad är det exakt som mörkas menar du?
Region Uppsala rapporterar ju exakta siffror varje dag.

Funkar bra mellan måndag till fredag. Men nu har det exploderat i helgen och krävs andra informationskällor nu.
Citera
2020-11-02, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Hur räknar du ut mörkertal?
Som jag räknar är mörkertal det antal smittade som inte finns redovisat.
Om man har mycket testning - så minskar mörkertalet. Om man endast testar lite vet man inte om testningen är representativ för befolkningen - Då kan man ha mycket smitta i landet utan att veta om det. Men ju fler man testar desto säkrare blir prognosen.
I och för sig blir det snett om man testar samma personer hela tiden. Då kan man ha högt testantal men ändå missa hur det ligger till i befolkningen.
Testar man selektivt blir resultatet inte representativt. Och det finns nog alltid en viss selektion /snedfördelning/ i dessa test. Det blossar upp smitta i en skola t.ex. och man blir nojjig och testar en massa elever och personal. Dom har ju större risk att vara utsatta för smitta och testet är inte representativt för orten i övrigt.
Så jag är nyfiken på hur man /(du) räknar för att få fram mörkertalen?

Jag har inte tillgång till data för att räkna på mörkertal. Men vad man kan säga är att ju högre träffprocent, ju större mörkertal. Om andelen positiva tester ökar till ganska höga nivåer kan man förutsätta att mörkertalet växer. Om andelen positiva tester fördubblas från 1% till 2% är man fortfarande på mycket låga tal och det är möjligt att mörkertalet inte växer. Om däremot andelen positiva tester fördubblas från 15% till 30% kan man anta att mörkertalet växer.

Vad jag kan se ligger Belgien och Tjeckien högst när det gäller andel positiva tester. Dock oroväckande att vissa svenska regioner ligger upp mot 20% vilket betyder att det testas för lite. Den andra delen i mörkertalet är att man testar fel grupper. Det verkar vara fallet i Ungern där man senaste veckan snittat ca 55 döda per dag medan antalet nysmittade 3 veckor tidigare låg runt 1000/dag (då ca 10% av alla tester var positiva), dvs >5% har dött.
Citera
2020-11-02, 20:08
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Det är surrealistiskt att se se idioterna i Stockholm springa omkring som om covid-19 inte fanns. Både i Täby C och Lidingö C trängdes folk som om det inte fanns någon morgondag. Själv stod jag i utkanten på båda ställena men vände på klacken och åkte därifrån.

Covid-19 kommer att bli helt ohanterbart i Sverige. Sjukvården kommer att braka ihop - är övertygad om det. Det som inte fick hända - kommer hända. Sjukdomsfallen kommer i en stor klump som blir ohanterbart.

Jobbar inom digitalvård och nu haglar det in patienter med misstänkt covid-19. Skillnaden från i våras är att det handlar om betydligt yngre åldersgrupper än förut.

Nu töjer man också om dödsorsaken beträffande covid-19. Förut skrev man att dödsorsaken var covid-19 om man fått diagnosen 30 dagar tillbaka. Både en läkare inom hematologi och hjärt/kärlsjukdomar uppgav att de fått direktiven att skriva den underliggande sjukdomen även fast patienten fått diagnosen covid-19.

Har ingen källa på detta men har hört detta från flera håll.

Triagering kommer bli det enda
alternativet och det kommer krypa nedåt i åldrarna när sjukhusen blir överfulla. Många kommer offras pga att pandemin blev politik och att Tegnell m.fl. blandade in högmod, stolthet och prestige!

Fy fan alltså. Tack för ditt inlägg och information. Det är helts sjukt, både hanteringen och mörkläggningen. Våra fina äldre kommer vända sig i sina gravar. Men att du också informerar om att det kryper ner i åldrarna kommer förhoppningsvis förnekarna att öppna ögonen. Vi ser ju långtidsskador hos rätt stor del redan nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TveksamOmMittLand
Funkar bra mellan måndag till fredag. Men nu har det exploderat i helgen och krävs andra informationskällor nu.

Fast det har ju faktiskt inte exploderat i helgen..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
. Många kommer offras pga att pandemin blev politik och att Tegnell m.fl. blandade in högmod, stolthet och prestige!

Varför offras så många i övriga Europa och världen? Har Tegnell haft sina blodiga fingrar i deras kakburkar med tror du? Du som ändå jobbar inom digitalvården har nog bättre koll än mig varför ännu fler dör i andra länder trots att Tegnell gör allt i sin makt för att föra Sverige till toppen.
Citera
2020-11-02, 20:09
Medlem
Vad säger ni om detta?

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/weebdd/belgias-helsevesen-paa-randen-av-kollaps-vil-skje-om-ti-dager

Kollaps om 10 dagar, men biografer är fortfarande öppna och 200 är tillåtna på div arrangemang.
Jävligt märkligt om ni frågar mig.
Citera
2020-11-02, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Fast det har ju faktiskt inte exploderat i helgen..

Björn Eriksson säger annorlunda. Tegnell t.om skakad, Min släkting med direkt insyn säger annorlunda.

Men du vet väl bäst.
Citera
2020-11-02, 20:14
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Varför offras så många i övriga Europa och världen? Har Tegnell haft sina blodiga fingrar i deras kakburkar med tror du? Du som ändå jobbar inom digitalvården har nog bättre koll än mig varför ännu fler dör i andra länder trots att Tegnell gör allt i sin makt för att föra Sverige till toppen.

Tegnell gör inte allt i sin makt och alla länder har olika förutsättningar. Sverige hade bra - men sumpade det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in