2020-11-02, 19:46
Medlem
fernebos avatar
Steffo Törnquist har nyligen legat på sjukhus i corona och berättar om hur det var:

Citat:
TV4:s Steffo Törnquist är sjuk i corona.

I ett klipp på Instagram berättar han att han vårdats med syrgas och dropp.

– Jag åkte på en jävla coronasmäll helt enkelt, säger han i klippet.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/JJJq57/steffo-tornquist-sjuk-i-covid-19--vardades-med-syrgas-och-dropp
Citera
2020-11-02, 19:48
Bannlyst
Uppdateringen har ju vart en katastrof nu.. fick höra av en yngre släkting på Ackis att sjuksyrrorna gråter öppet och nu har dom 6 Covid avdelningar (ikväll), i våras hade dom 3.

DDR/Sverige mörkar just nu så hårt.

Hade jag bott i Uppsala hade jag satt mig utanför akuten och räknat skytteltrafiken som pågår där, och live rapportera in till tråden.
Citera
2020-11-02, 19:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag fruktar detsamma, att dessa "råd" som är icke-tvingande, ger oss samma (eller värre) scenario som i våras... Rädd för hur sjukvården skall orka med nu, med ökande inläggningar i sex regioner...

Tack! Har lovat mig själv inte vara för aktiv på detta forum, då jag fick väldigt mycket hat i våras, för att jag uttryckte att jag inte ville att folk skulle dö i onödan... Strange times... men ibland kan man inte bara vara tyst åskådare. Hoppas fortfarande på att det finns folk som medicinskt och humant förstår att vi måste undvika ytterligare katastrof.

Ja finns dessvärre en risk för ett liknande och/eller värre scenario. Vi har ju trots allt ingen erfarenhet av att hantera detta virus i en hel vintersäsong och inte sjukvården heller som måste vara ganska trötta vid det här laget.

Tråkigt att du upplevt hat och noterar tyvärr att förolämpningar m.m. duggar tätt fortfarande i denna tråd. Finns dock en del skribenter som går att föra en lugn diskussion med även om man inte håller med varandra=)
Citera
2020-11-02, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag gissar lite nu, men snabbtester brukar vara blodprov. De hade tydligen mobiliserar och skapat testmöjligheter där folk passerade.

Vad jag sett så handlar det om blodprov. Ser typ ut exakt som antikroppstesten. Alltså inte labbtesterna..
Citera
2020-11-02, 19:51
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Den sista inrapportering enl. stapeldiagrammet är från 2020-10-30, 174 fall.
Nej det finns staplar från den 31/10(98 fall) och 1/11(4 fall) också. Se om se rätt..
Citera
2020-11-02, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TveksamOmMittLand
Uppdateringen har ju vart en katastrof nu.. fick höra av en yngre släkting på Ackis att sjuksyrrorna gråter öppet och nu har dom 6 Covid avdelningar (ikväll), i våras hade dom 3.

Hade jag bott i Uppsala hade jag satt mig utanför akuten och räknat skytteltrafiken som pågår där, och live rapportera in till tråden.

Du kan väl sätta dig utanför vilken akut som helst då ?
Citera
2020-11-02, 19:53
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Stockholm har tappat greppet

Men nu ökar antalet inlagda snabbt. På måndagen vårdas 203 patienter på sjukhus varav 20 på intensivvårdsavdelning. Det är en ökning med 55 patienter sedan i fredags. Ytterligare fyra smittade personer har avlidit.

– Nu är det verkligen allvar. Vi har tappat greppet. Vi behöver få tillbaka det igen, säger Björn Eriksson,
(Expressen)

Det är även 5 andra regioner med kraftiga ökningar, smittade och inlagda.

Låt oss hoppas att det finns fler än sjukvårdsdirektören i Sthlm, som vågar reagera, denna gång. Kanske t.o.m. någon epidemiolog som agerar för att stoppa smittspridning? Nej. Jag vet...

Winter is coming...

Välkommen tillbaka!
Ja vintern är tyvärr här och med det ökad spridning...
Citera
2020-11-02, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tja båda de institutionerna säger munskydd på som exempel, Tegnell vägrar.

Om skolan, som var on topic. Hög eller låg risk/smittspridning?
Citera
2020-11-02, 19:56
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TveksamOmMittLand

Usch vad jobbigt, ja de gör ett fantastiskt jobb, hoppas de orkar 2 månader till, sedan lättar det tror jag. Hoppas de får högre löner också vilket de verkligen förtjänar.
Citera
2020-11-02, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Hela nyheterna är infekterade av klagande företagare inom kultur&evenemang.

Hur stärker detta en redan undermålig smittskyddsetik bland folket?

Men men allt är ju tvärtom i Sverige.

9 Miljarder i förlorade intäkter och det svenska musikundret står på spel...

A-kassan har finansierat det svenska musikundret i 25 år...

Tror nog det överlever ett år till.

Annars får de väl jobba extra inom hemtjänsten/vården.

Men det kanske inverkar negativt på kreativiteten.
Citera
2020-11-02, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Författaren till en sån artikel måste ändå dra en slutsats i Conclusion.
Det blir en kompromiss och oftast det lutar sig åt statistik de flesta artiklar som dragit samma slutsats.
Om det är flest artiklar som dragit felaktiga slutsatser samtidigt, då är författaren tvungen att skriva sin slutsats ut efter det. Den har inget värde av sig själv.
Det är inte sant att en litteraturöversikt nödvändigtvis har högre vetenskaplig värde än en enstaka artikel.
Det är i slutändan innehållet som är viktigt.

Nej, enstaka artiklar har inget starkt värde. Det finns en mängd, både enstaka och systematiska litteraturöversikter som måste tröskas igenom.
Citera
2020-11-02, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tror du det är bra för barnen, öppna, stänga, öppna, stänga... låter som minilockdowns?

Bättre än att stänga helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in