2015-03-17, 11:50
Medlem
Herr Kantarells avatar
Jag växte upp på landet och plockade ofta röda vinbär med bärfis på så jag vet hur det smakar, och jag tycker faktiskt det smakar precis som färsk koriander, fast mycket kraftigare och dessutom med en extremt besk smak som man inte får av koriander.
Så själva aromen är ju identisk med bärfis.
Ändå tycker jag väldigt mycket om färsk koriander, speciellt i stora mängder på nudelsoppor, fast när jag först smakade det för 20 år sen, när jag var cirka 10 år, så tyckte jag inte om det, fast jag gillar det mer och mer ju oftare jag stöter på det.
Nu har jag alltid koriander hemma, det är väldigt lätt att odla i kruka, man pluttar bara ner en massa korianderfrön som ju är väldigt billiga, även om bara 1% gror så funkar det för koriander är så billigt, sedan vattnar man och väntar.
Roten kan man banka sönder lite och ha i vattnet till nudelsoppor för att få extra koriandersmak.
Senast redigerad av Herr Kantarell 2015-03-17 kl. 11:53.
Citera
2015-03-18, 22:26
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Kantarell
Jag växte upp på landet och plockade ofta röda vinbär med bärfis på så jag vet hur det smakar, och jag tycker faktiskt det smakar precis som färsk koriander, fast mycket kraftigare och dessutom med en extremt besk smak som man inte får av koriander.
Så själva aromen är ju identisk med bärfis.
Ändå tycker jag väldigt mycket om färsk koriander, speciellt i stora mängder på nudelsoppor, fast när jag först smakade det för 20 år sen, när jag var cirka 10 år, så tyckte jag inte om det, fast jag gillar det mer och mer ju oftare jag stöter på det.
Nu har jag alltid koriander hemma, det är väldigt lätt att odla i kruka, man pluttar bara ner en massa korianderfrön som ju är väldigt billiga, även om bara 1% gror så funkar det för koriander är så billigt, sedan vattnar man och väntar.
Roten kan man banka sönder lite och ha i vattnet till nudelsoppor för att få extra koriandersmak.

Du får upp grobarheten om du lägger fröna i blöt över natten. Ta en halv ruta hushållspapper och blöt den och lägg halva på ett tefat. Lägg en massa frön på papperet och vik sedan andra halvan över så fröna ligger "inkapslade" i papper. Fyll sedan på med vatten upp till kanten på tefatet så det blir riktigt sjöklart och låt stå över natten. Dagen därpå sår du fröna som vanligt. Du kan hjälpa naturen lite extra på traven genom att dra gladpack men några hål i över krukan så du skapar ett litet växthus. Ställ i soligt fönster och ta av plasten när de första plantorna slår i plasten och vill ut.

Innan jag började göra så här så grodde typ 1% av mina frön också, men numera gror väl uppemot 40-50% känns det som. Inte dåligt för frön inköpta 2006.
Citera
2015-03-19, 16:43
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomodlaren
Koriander är ju en måste i Pebre, guacamole, indiskt, texmat osv. Fantastiskt gott!
Instämmer!

Verkar vara så att endel hatar koriander och vissa som oss älskar det.

Koriander Passar bra i asiatisk mat också.
Citera
2015-03-19, 17:57
Medlem
habilgerbils avatar
Drack ett te häromdagen som jag tyckte smakade nyckelpiga. Ni vet, det där orangegula kladdet de kan släppa ifrån sig som luktar och smakar väldigt speciellt. Förmodligen smakar nyckelpiga och bärfis likadant. I alla fall, vid närmare inspektion såg jag att teet innehöll koriander. Mitä helvettiä, vad är det med detta jävla vider till krydda?

Är det möjligt att den stora mängd människor som gillar smaken av koriander aldrig har smakat på nyckelpiga eller bärfis och därför inte kopplar den till det obehaget? Och att alla vi som hatar koriander bär på ett eller flera barndomstrauman där vi råkat äta fis?
Citera
2015-03-20, 11:20
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habilgerbil
Drack ett te häromdagen som jag tyckte smakade nyckelpiga. Ni vet, det där orangegula kladdet de kan släppa ifrån sig som luktar och smakar väldigt speciellt. Förmodligen smakar nyckelpiga och bärfis likadant. I alla fall, vid närmare inspektion såg jag att teet innehöll koriander. Mitä helvettiä, vad är det med detta jävla vider till krydda?

Är det möjligt att den stora mängd människor som gillar smaken av koriander aldrig har smakat på nyckelpiga eller bärfis och därför inte kopplar den till det obehaget? Och att alla vi som hatar koriander bär på ett eller flera barndomstrauman där vi råkat äta fis?

Ursäkta, men vem fan smakar på nyckelpigebajs? Man kan ju inte normalt funtad om man tar avföring från en skrämd insekt och stoppar i munnen för framtida referenser.

Vidare är det fullt möjligt att ogilla koriander helt utan att ha ätit insektsbajs. Personligen tycker jag koriander är äckligt. Jag har varit i Thailand många gånger och rest runt och i vissa områden så har de i en jävla massa koriander i sina soppor, och det är totalt vidrigt.

Att ha en liten mängd för en subtil smakförändring ser jag dock inga problem med. Jag har ätit rätter där koriandersmaken varit väldigt subtil och angenäm, men för mycket smakar röv.
Citera
2015-03-22, 21:41
Medlem
blomodlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Instämmer!

Verkar vara så att endel hatar koriander och vissa som oss älskar det.

Koriander Passar bra i asiatisk mat också.

Ja så verkar det vara. Verkligen supergott i t.ex. nudelsoppor och thaigrytor.
Citera
2018-07-23, 20:16
Medlem
japanskbruds avatar
färsk koriander är alltid vidrigt .. malda korianderfrö funkar ihop med spiskummin, extremt starka kryddor och vitlök ..
Citera
2020-11-02, 19:28
Medlem
Är koriander beskt

Läste att om man gillar koriander eller inte beror på att vissa har en gen som inte andra har. Vilka fler hatar koriander.
Hatar när man äter något ute som ser ut som till exempel persilja så märker man att det är beska koriander
Senast redigerad av soajet 2020-11-02 kl. 19:32.
Citera
2020-11-02, 19:33
Medlem
det smakar mer mögel
Citera
2020-11-02, 19:36
Medlem
SittFints avatar
Tycker det påminner lite om tvål. Men jag älskar det. Asgod krydda.
Citera
2020-11-02, 19:40
Avstängd
Hatar beskt men älskar koriander. Känner ingen koppling till att det är speciellt beskt.

Smakar bara sin smak precis som du äter en banan som dock är söt av kolhydrater men banansmaken är inte det.

Koriander precis som Lakrits är starka smaker och handlar mer om du är van eller inte.

Stoppa en bit lakrits i munnen på en indier så kaskadspyr de flesta för det blir som att äta bildäck och de kan inte placera smaken i sig till något de tidigare ätit ens som barn. Och hjärnan tror då det är något farligt/dåligt av ren rutin.

Svårare än så är det inte.
Citera
2020-11-02, 20:03
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Läste att om man gillar koriander eller inte beror på att vissa har en gen som inte andra har. Vilka fler hatar koriander.
Hatar när man äter något ute som ser ut som till exempel persilja så märker man att det är beska koriander
Jag HATAR beska, som endive t ex. Bläh! Koriander är inte beskt. ÄLSKAR koriander!!!!! 😍🤩❤️
Senast redigerad av Mangelina 2020-11-02 kl. 20:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in