• 1
  • 2
2006-06-04, 11:51
Medlem
Drexls avatar
Jag och utvalda delar av bekantskapskretsen har väldigt svårt för färsk koriander i maten. Det smakar och doftar som bärfisbesudlade bär. Är detta något genetiskt betingat att vi upplever kryddan på detta sätt eller är det helt enkelt så att en stor del av jordens befolkning tycker att bärfis sätter lite piff på tillvaron?

Mvh

Tillägg: Sökte lite på nätet nu och fann att det är en allmän uppfattning att växten luktar bärfis. Själva namnet kommer tydligen från grekiskans ord för vägglus. Således måste det vara så att många helt enkelt gillar bärfis-/vägglusarom på sin mat.
Citera
2006-06-04, 17:33
Medlem
Jag blir illamående av koriander smak/lukt. Aldrig luktat på en bärfis, men om du säger det så
Citera
2006-06-04, 18:04
Medlem
stRs avatar
koriander är den mest värdelösa idiotkryddan någonsin skapad!
Citera
2006-06-04, 18:14
Medlem
irrblosss avatar
Gillar ni inte indiskt/texmex? Koriander är en vanlig krydda i dessa kök. Använder man den med måtta, gärna tillsammans med spiskummin är det en underbar krydda.
Citera
2006-06-04, 18:20
Medlem
stRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Gillar ni inte indiskt/texmex? Koriander är en vanlig krydda i dessa kök. Använder man den med måtta, gärna tillsammans med spiskummin är det en underbar krydda.

Det smakar bättre utan koriander. Skulle du prutta i cayenne pepparn bara för att rätten ska bli så indisk som möjligt? Nej dra mig baklänges, här äter vi med vänstertummen och tycker fan inte om bärfisar.
Citera
2006-06-04, 18:38
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stR
Det smakar bättre utan koriander. Skulle du prutta i cayenne pepparn bara för att rätten ska bli så indisk som möjligt? Nej dra mig baklänges, här äter vi med vänstertummen och tycker fan inte om bärfisar.
Pruttar indierna i sin cayennepeppar? Det var mer än jag visste. I princip alla tacosåser/chunky salsa innehåller koriander i mindre mängder för att få fram den där speciella texmexsmaken (bärfissmaken?). Tusentals svenskar köper dessa såser dagligen utan att klaga på att de smakar bärfis.
Citera
2006-06-04, 18:42
Medlem
Drexls avatar
Nu smakar ju den mesta indiska maten för taskigt, med eller utan koriander. Tex-mex smakar oftast alldeles förträffligt utan koriander medan närvaro av kryddan fördärvar allting.

Jag tycker ändå det är intressant att se att en så pass stor del av jordens befolkning gladeligen lassar in mat med en touch av bärfis.

Mvh
Citera
2006-06-04, 18:46
Medlem
Mr_Ypzilons avatar
I början tyckte jag nog också att koriandern smakade skumt, men nu är det ett måste till texmexmaten! Tycker dock det är alldeles för dåligt med koriander i svenska tacosåser, så jag har köpt extra på burk från thaihyllan.
Citera
2006-06-04, 19:05
Medlem
stRs avatar
Jag tror helt klart att alla som stoppar i sig skiten inte är medveten om vad det smakar, tror faktiskt majoriteten skulle föredragit tex mex utan koriander.
Citera
2006-06-05, 16:39
Medlem
WaRs avatar
Tycker att koriander är en väldigt god krydda.
Citera
2006-06-05, 20:33
Medlem
Blåbärskungens avatar
Nu har jag aldrig råkat på en bärfis men koriander har en smak som kan påminna lite om parfym/tvål. Koriander är förövrigt en av mina favoritkryddor, där i mot klarar jag inte av Basilika.
Citera
2006-06-05, 21:59
Medlem
Drexls avatar
För er som gillar koriander kan jag även rekommendera ~koriander~.

Mvh

Edit: Länkfel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här