2020-11-02, 11:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
DNA-frånvaron på brottsplatsen ska nog inte användas som något slags bevis för att utesluta någon.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nfc-s-okanda-metod-gallrar-bort-stora-mangder-dna-spar

Väldigt intressant!

Det skadar inte att citera lite från artikeln:

Det är kriminaltekniker Björn Thurfors som "upptäckte" att NFC gallrar bort DNA prover.

"Han fick höra att de har ett gränsvärde, ett stopp för dna-prover: om dna-halten i till exempel en blodfläck är under denna gräns gör NFC i regel ingen fortsatt analys och spåret hamnar i en frys i källaren.

Men polis, åklagare och försvarare informeras inte om detta.
"

/.../

"NFC:s egna undersökningar visar att det är ”liten eller ingen chans att nå ett användbart dna-resultat” under gränsen.

Men enligt en tysk undersökning, gjord på riktiga brottsplatsspår, går det att få fram användbara dna-profiler i fler än vart tredje fall som går under det svenska gränsvärdet. Något som bekräftas av experter som SVT har pratat med.
"

I det här fallet har man väl gått vidare med just ett sådant värde, det DNA spår som man hittade på ringen? Då handlade det dock om att NFC inte hade analysmetod som analyserade lika många delar av DNA:t som Holland gör.

Och det är väl det som förvånade kriminalteknikern. Att NFC ibland vid grova brott analyserar prover trots att de inte når gränsvärdet, men inte alltid. NFC menar att om de ska klara att svara på de analyser de får in på ett tillfredsställande sätt måste man göra en selektering, vilket väl antyder att NFC i Sverige faktiskt klarar av att analysera en del av dessa prover rent tekniskt, men inte hinner.

Jag hoppas att åklagarna känner till denna "upptäckt och att de tänker på att kanske gå vidare med analyssvar som man inte kunnat analysera pga av det satta gränsvärdet. Nu har de ju tiden iaf.
Citera
2020-11-02, 12:04
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vadå anmälde 24/7?
Varför ska du ta i så du spricker/ljuga? LW anmälde honom två gånger under alla år, men borde ha gjort det betydligt fler nu när vi har facit via FUP (LW var tyvärr kär och då blundar man för mycket).
LW hade inte tillgång till det (facit) och fortsatte gå på hans lögner/löften och fagra ord när de hade det mysigt i sängen/på geoturer.

Hoppas att HD/barnen klarar sig från att något förskräckligt ska hända innan nästa instans. Undrar hur SOA/fru tänker nu när de sett hur SD behandlat HD och LW under åren. Som förälder skulle jag vara riktigt orolig för mitt barn och mina barnbarn!
"Så såg det ut. Lena förfölde, hotade, tjatade, vädjade, grät, snackade skit bakom ryggen och anmälde SD 24/7, när han efter att visat ett anmärkningsvärt tålamod till slut reagerar av att hon anmält honom och ryter ifrån blir det till ett i form av "dödshot: vilket han bad om ursäkt för och som exploaterats in absurdum av LW och hennes postuma applåderare i tråden."

"Vadå anmälde 24/7? " Ingen verkar vilja hjälpa dig med det så jag svarar istället.
24/7 är ett begrepp som man lär sig som 4 åring och betyder dygnet runt,asså 24 timmar,7 dagar i veckan.
Citera
2020-11-02, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Väldigt intressant!

Det skadar inte att citera lite från artikeln:

Det är kriminaltekniker Björn Thurfors som "upptäckte" att NFC gallrar bort DNA prover.

"Han fick höra att de har ett gränsvärde, ett stopp för dna-prover: om dna-halten i till exempel en blodfläck är under denna gräns gör NFC i regel ingen fortsatt analys och spåret hamnar i en frys i källaren.

Men polis, åklagare och försvarare informeras inte om detta.
"

/.../

"NFC:s egna undersökningar visar att det är ”liten eller ingen chans att nå ett användbart dna-resultat” under gränsen.

Men enligt en tysk undersökning, gjord på riktiga brottsplatsspår, går det att få fram användbara dna-profiler i fler än vart tredje fall som går under det svenska gränsvärdet. Något som bekräftas av experter som SVT har pratat med.
"

I det här fallet har man väl gått vidare med just ett sådant värde, det DNA spår som man hittade på ringen? Då handlade det dock om att NFC inte hade analysmetod som analyserade lika många delar av DNA:t som Holland gör.

Och det är väl det som förvånade kriminalteknikern. Att NFC ibland vid grova brott analyserar prover trots att de inte når gränsvärdet, men inte alltid. NFC menar att om de ska klara att svara på de analyser de får in på ett tillfredsställande sätt måste man göra en selektering, vilket väl antyder att NFC i Sverige faktiskt klarar av att analysera en del av dessa prover rent tekniskt, men inte hinner.

Jag hoppas att åklagarna känner till denna "upptäckt och att de tänker på att kanske gå vidare med analyssvar som man inte kunnat analysera pga av det satta gränsvärdet. Nu har de ju tiden iaf.
Låt oss hoppas på det där DNA't på ringen.Menar du nu att SD's DNA ligger över LW's blod?
För hittar dom en nano cell på ringen så kommer det från 6 års filande i SD's...ja du vet var va?
Och varför då älta om DNA på ringen?
Citera
2020-11-02, 12:19
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Fast ett av de (enligt åklagaren) viktigaste bevisen mot SD är väl just att man inte har hittat någon DNA från gärningsmannen på brottsplatsen.
Citera
2020-11-02, 12:32
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Fast ett av de (enligt åklagaren) viktigaste bevisen mot SD är väl just att man inte har hittat någon DNA från gärningsmannen på brottsplatsen.
Just det, det var egentligen det jag for efter. Har för mig att det upprepats otaliga gånger att man inte kunnat binda någons DNA till brottsplatsen och därför måste SD vara gärningsmannen.
Citera
2020-11-02, 12:35
Medlem
Citat:
Just det, det var egentligen det jag for efter. Har för mig att det upprepats otaliga gånger att man inte kunnat binda någons DNA till brottsplatsen och därför måste SD vara gärningsmannen.
låter som ett vettigt bevis.Alla brott utan spår tillskrives SD
Citera
2020-11-02, 12:47
Medlem
Finns det något utsatt datum till hovrättens genomgång?
Citera
2020-11-02, 13:25
Medlem
Citat:
Gärningsmannen har troligtvis haft ett långt tillhygge så långt att LW inte har kunnat nå gärningsmannen och fått hans dna på sig ex under naglar. Det kan ha varit SD eller annan som slagit ihjäl henne med ex en stor påk eller liknande.
Citera
2020-11-02, 13:40
Medlem
Citat:
DNA-frånvaron på brottsplatsen ska nog inte användas som något slags bevis för att utesluta någon.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nfc-s-okanda-metod-gallrar-bort-stora-mangder-dna-spar

I något nyhetsprogram såg jag att någon uttalade sig om att det inte gäller grova brott, som mord. Låt mig vara lite skeptisk. De får plocka fram allt som hör till det här fruktansvärda mordet och gå till botten med allt material som inte blivit analyserat. Ska vi behöva ockupera NFC?
Citera
2020-11-02, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Gärningsmannen har troligtvis haft ett långt tillhygge så långt att LW inte har kunnat nå gärningsmannen och fått hans dna på sig ex under naglar. Det kan ha varit SD eller annan som slagit ihjäl henne med ex en stor påk eller liknande.

Mer troligt att han knuffade henne och alltså fick ett överläge. Kanske hon kom åt hans ben med någon av sina ringar? En ring är tydligen borta?
Citera
2020-11-02, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Finns det något utsatt datum till hovrättens genomgång?
Mars 2021 var det senaste jag såg. Jobbigt både för BOs anhöriga och för MGM, men eftersom han inte är häktad verkar det inte vara ngt att göra ngt åt. Vore ju skönt om ngt avgörande händer under tiden på bevisfronten, men det kanske man inte kan hoppas på.
Citera
2020-11-02, 13:49
Medlem
Citat:

SD är väl den enda som mordhotat henne upprepade gånger, på ett detaljerat sätt dessutom? Och haft "oturen" att ha hennes blod lite här och där hos sig. Motiv hade han också. Ska jag fortsätta, nä det tar för lång tid och vi kan ju det här nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in