Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Det betyder inte att vi kunde förutsäga när och om vi skulle få en topp. När den väl kom blev det liksom i många andra länder en snabb utveckling. Men hur skulle man kunna förutspå när, hur och var tillräckligt långt innan för att kunna sätta in åtgärder i precis rätt ögonblick? Det går inte. Det är lätt att vara efterklok och det är det du är. Du kan lika gärna försöka förutsäga nästa jordbävning i San Francisco och evakuera hela staden dan innan. Lycka till, säger jag bara. Eller menar du, för att fortsätta med samma analogi, att folk i San Francisco ska hållas evakuerade i åratal och decennier för att förr eller senare kommer katastrofen?
Men vad menar du nu? Vi
visste ju i februari att smittan fanns i stora delar av världen. Stoppar man då inte de internationella flygen (i alla fall ifrån drabbade regioner, och vilka regioner som är drabbade måste uppdateras proaktivt - man kan inte vänta tills man säkert vet att en region är drabbad, som Tegnell menade), samt Öresundsbron och de stora internationella hamnarna, så kommer smittan att komma hit. Exakt vilken vecka den skulle ha börjat strömma in, spelar väl ingen roll? Spärren skulle ha fått vara kvar tills vidare; det fanns ingen anledning att låta utlänningar komma in här, eller att låta svenskar komma tillbaka in hit utan att sitta i karantän först.
I San Francisco är det väl lämpligt att evakuera, när man märker på seismografiska instrument, eller på tecken hos djur och fåglar, att något är på gång.
Jag är för övrigt inte alls efterklok; om du läser mina första inlägg i den här tråden, så ser du att jag ville stänga ner våra gränser redan i januari.