Citat:
Nu kommer jag skriva ett inlägg enbart baserat på egen erfarenhet, tankar och rädsla. Ja, det här är verkligen inga biverkningar som man får av förkylning, flunsa, vinterkräksjuka eller bakteriell lunginflammation. Det ÄR något mystiskt med detta nya viruset!
Jodå, de allra flesta utvecklar antikroppar. Men immuniteten blir kvar även efter att de är borta ur blodet (kroppen vet hur den fort ska sätta igång och tillverka nya), så det känns lite meningslöst att betala för ett antikroppstest. Det säger inte så mycket, eftersom man kan vara immun även om svaret är negativt. Det verkar dom ha märkt på de privata företagen som erbjuder sådana test nu (att folk inte är så sugna längre): i min stad har priset sjunkit med 500 kr sedan i våras!
Jodå, de allra flesta utvecklar antikroppar. Men immuniteten blir kvar även efter att de är borta ur blodet (kroppen vet hur den fort ska sätta igång och tillverka nya), så det känns lite meningslöst att betala för ett antikroppstest. Det säger inte så mycket, eftersom man kan vara immun även om svaret är negativt. Det verkar dom ha märkt på de privata företagen som erbjuder sådana test nu (att folk inte är så sugna längre): i min stad har priset sjunkit med 500 kr sedan i våras!

Jag hade TBE för några år sedan och jag fick hjärnhinneinflammationen tyvärr. I våras insjuknade jag i en feber lungsjukdom som aldrig blev testad men jag har aldrig upplevt något liknande tidigare. Hade hela tiden behovet att öppna fönstret och vädra oavsett om jag var inne eller ute. Det som var obehagligt för mig var att jag kände samma trötthet i hjärnan som jag gjort när jag hade TBE. Inte lika illa men ändå så att det blev svårt att läsa, prata andra språk även titta på film osv. Detta var innan man ens hade börjat prata om påverkningar på hjärnan av covid-19. Jag får nog ändå säga att jag var lindrigt sjuk och efter en månad hade alla mina besvär försvunnit. Jag upplevde hjärnproblemet så likt mellan dessa två sjukdomar. När det gäller TBE så försvinner besvären inom ett år för två tredjedelar. Den där sista delen blir det permanent för. Jag är övertygad att vi kommer att se samma sak här och att det är i grunden samma problem.
Men som sagt egen erfarenhet egna tankar.