2020-11-02, 08:58
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det här är verkligen inga biverkningar som man får av förkylning, flunsa, vinterkräksjuka eller bakteriell lunginflammation. Det ÄR något mystiskt med detta nya viruset!

Jodå, de allra flesta utvecklar antikroppar. Men immuniteten blir kvar även efter att de är borta ur blodet (kroppen vet hur den fort ska sätta igång och tillverka nya), så det känns lite meningslöst att betala för ett antikroppstest. Det säger inte så mycket, eftersom man kan vara immun även om svaret är negativt. Det verkar dom ha märkt på de privata företagen som erbjuder sådana test nu (att folk inte är så sugna längre): i min stad har priset sjunkit med 500 kr sedan i våras!
Nu kommer jag skriva ett inlägg enbart baserat på egen erfarenhet, tankar och rädsla.

Jag hade TBE för några år sedan och jag fick hjärnhinneinflammationen tyvärr. I våras insjuknade jag i en feber lungsjukdom som aldrig blev testad men jag har aldrig upplevt något liknande tidigare. Hade hela tiden behovet att öppna fönstret och vädra oavsett om jag var inne eller ute. Det som var obehagligt för mig var att jag kände samma trötthet i hjärnan som jag gjort när jag hade TBE. Inte lika illa men ändå så att det blev svårt att läsa, prata andra språk även titta på film osv. Detta var innan man ens hade börjat prata om påverkningar på hjärnan av covid-19. Jag får nog ändå säga att jag var lindrigt sjuk och efter en månad hade alla mina besvär försvunnit. Jag upplevde hjärnproblemet så likt mellan dessa två sjukdomar. När det gäller TBE så försvinner besvären inom ett år för två tredjedelar. Den där sista delen blir det permanent för. Jag är övertygad att vi kommer att se samma sak här och att det är i grunden samma problem.
Men som sagt egen erfarenhet egna tankar.
Citera
2020-11-02, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja, chefer och politiker kommer ju inte att göra det. Deras jobb är att servera en sminkad version, en säljbar version. Vill man lära känna verkligheten ska man alltid fråga de som är på plats, de som arbetar.

Vi inom vården gjorde vad vi kunde, exakt vad man kunde begära, med tanke på krisläget, resurserna osv. Inget konstigt. Däremot blir jag oerhört irriterad när verkligheten förskönas. Vårens kris var och är djupgående - detta är inget som vi "klarat av", som man klarar av en bilbesiktning.

Skadorna som coronakrisen skapat inom vården är högst aktuella och ngt utrymme för liknande scenarion (som i våras) finns helt enkelt inte. Eftersom vårdskulden ökat dramatiskt, kommer vi troligen att få se ökad triagering i spåren efter coronakrisen. Dvs merparten av den inställda vården genomförs aldrig, och de äldre kommer att få betala igen. Deras planerade vård skrotas såklart först.

Det är oerhört komplicerade problem, och helt väntade.

Jag har fö lagt märke till att golvarbetande vårdpersonal inte är populär i denna tråd. Jag har blivit j-igt otrevligt bemött flera gånger och jag förstår varför. Vissa skribenter vill att jag ska hålla käften. Jag förstår varför.

Vissa bemöter mig med öppen misstro när jag beskriver covidvården. De kan inte tro att det är sant, de stackars välfärdsoffren.

Man blir så j-a trött.

Du blir förvånad av att mötas av misstro på ett anonymt internetforum? Nu blir jag trött.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Vad är bäst, storsläggan eller silverhandsken? Intressant blogg.

Kontentan blir att den mjuka strategin antagligen inte är så effektiv som vi förespeglats. Eftersom en väldigt tuff bekämpning får snabbare effekt kan den vara billigare än om man drar ut på processen genom att "... platta ut kurvan". Jag tycker erfarenheterna i EU talar för detta - länder som valt en tuff strategi har i alla fall fått andrum under sommaren.

https://www.ekonomism.us/entry/frivillighet-eller-brutal-lockdown?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
Problemet med att tuffa till det är att för att vara effektivt ska tuffheten sättas in tidigt, men på ett tidigt stadium vet man ju inte hur utvecklingen kommer att se ut, det vet man först i efterhand. Så att sätta in stentuff åtgärder när det finns liten spridning bara för att det kanske kommer att börja växa snabbt snart, det leder bara till godtyckliga nedstängningar som kan komma kosta långt mer än de smakar. Så jag tror inte alls det är så enkelt som du vill låta påskina. Fick inte Sverige också andrum över sommaren???

Det hela blir lite som att ideligen evakuera hela San Francisco bara för att det kanske kommer en jordbävning. Lycka till!
Citera
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
På många fler?
Jag uppfattade som att runt 95% skapat mätbara antikroppar.
De sista 5% kan ju inte kallas många fler enligt mig..

Jo, men även dom som har utvecklat antikroppar, tappar dem ju efter 6-12 månader. Men T-cellssvaret blir kvar. Det är det sista man skulle vilja testa för, för att verkligen VETA om man är immun, men det är dyrt och krångligt och görs inte annat än i forskningslaboratorier, vad jag har förstått.
Citera
2020-11-02, 09:00
Medlem
Citat:
Långtidscovid. Man kan tappa förmågan att köra bil bl a. Sällan sett sådana patienter.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/langtidssjuka-i-covid-19-kan-forlora-formagan-att-lasa-eller-kora-bil

Viruset tycks ha en väldigt positiv påverkan på klimatet: flyget går inte längre, Viking Line håller på att sälja en del av sina båtar, folk kan inte köra bil och Tegnell rekommenderar folk att inte använda allmänna färdmedel.

Återstår att gå och cykla.
Citera
2020-11-02, 09:01
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Majoriteten av smittade utvecklar antikroppar. 87.1 % av de med symptom. enl https://www.nature.com/articles/s41591-020-0965-6

Hur träffsäkert är hemtesterna av Covid 19?
Ok. De är mer förekommande än jag trodde.

Det handlar inte om hur träffsäkra hemtesterna (PCR) är. (Men visst, ju mer tillförlitliga de är desto bättre.) De behövs för att minska smittan med "Test. Trace. Isolate." Där är anitkroppstesterna tämligen meningslösa.
Senast redigerad av Madagascar 2020-11-02 kl. 09:07.
Citera
2020-11-02, 09:01
Medlem
Citat:
Vad är bäst, storsläggan eller silverhandsken? Intressant blogg.

Kontentan blir att den mjuka strategin antagligen inte är så effektiv som vi förespeglats. Eftersom en väldigt tuff bekämpning får snabbare effekt kan den vara billigare än om man drar ut på processen genom att "... platta ut kurvan". Jag tycker erfarenheterna i EU talar för detta - länder som valt en tuff strategi har i alla fall fått andrum under sommaren.

https://www.ekonomism.us/entry/frivillighet-eller-brutal-lockdown?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
Resonemanget att ett land som är "glesbefolkat" är det som skulle ha mest nytta av storsläggan (eftersom det finns en rimlig chans att hålla viruset borta) har väl en viss merit.

Men...

1) Det är för tidigt att säga. Det har inte ens gått en vinter, och det är mycket få länder som verkar klara sig till sommaren, samt

2) jag skulle inte säga att "glest befolkat" är det som utmärker dessa länder (just nu i huvudsak Norge, Finland, Taiwan och Nya Zeeland). Det är nog snarare att landet ligger avsides och har bra grundförutsättningar för att stoppa in-/utresor, alltså att sätta hela sitt land i karantän. I första hand är det nog en fråga om vad ens land har för yttre gräns, och hur "connected" man är med omvärlden.
Citera
2020-11-02, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
På många fler?
Jag uppfattade som att runt 95% skapat mätbara antikroppar.
De sista 5% kan ju inte kallas många fler enligt mig..
Olika i olika undersökningar.

Jag misstänker att man i de undersökningar som inte hittade antikroppar hos "nästan alla" har haft för dåliga tester för antikropparna (exempelvis i den som FHM gjorde i våras/somras). Den senaste från Sahlgrenska hittade ju antikroppar hos i princip alla, men ibland i låga doser.
Citera
Medlem
Positiva nyheter.

Report
Robust neutralizing antibodies to SARS-CoV-2 infection persist for months

https://science.sciencemag.org/content/early/2020/10/27/science.abd7728?utm_campaign=SciMag&utm_source=JHu bbard&utm_medium=Twitter
Citera
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Problemet med att tuffa till det är att för att vara effektivt ska tuffheten sättas in tidigt, men på ett tidigt stadium vet man ju inte hur utvecklingen kommer att se ut, det vet man först i efterhand. Så att sätta in stentuff åtgärder när det finns liten spridning bara för att det kanske kommer att börja växa snabbt snart, det leder bara till godtyckliga nedstängningar som kan komma kosta långt mer än de smakar. Så jag tror inte alls det är så enkelt som du vill låta påskina. Fick inte Sverige också andrum över sommaren???

Det hela blir lite som att ideligen evakuera hela San Francisco bara för att det kanske kommer en jordbävning. Lycka till!

Stämmer inte; vi var varnade. Kina, Iran, Italien och Alpområdet låg långt före oss.
Citera
2020-11-02, 09:05
Medlem
arbetets avatar
Lite mer om hu de fyra endemiska HCoV:s uppför sig mot immunförsvaret. Man ser samma fenomen med avtagande antikroppsnivåer vilket kan förklara återinfektionerna. Men hos två av dem, OC43 och 229E, ser man också en adaptiv utveckling i form av mutationer som påverkar S-proteinet. På så sätt kringgås immunförsvaret. En ny pre-print beskriver detta:
/.../. This suggests that reinfection may
be due, in part, to positively-selected genetic changes in these viruses that enable them to
escape recognition by the immune system. It is possible that, as with seasonal influenza, these
adaptive changes in antigenic regions of the virus would necessitate continual reformulation of a
vaccine made against them.
Man räknar med 1,5-2,5 år mellan återinfektionerna hos endemiska HCoV:s så där någonstans ligger tidsspannet för den antigeniska driften:
/.../We observe that S1 accumulates between 0.3 (229E) and 0.5
(OC43) adaptive substitutions per year.
/.../This study concluded that the
average time between infections was 1.5–2.5 years, depending on the HCoV (Edridge et al.
2020). In comparison, influenza H3N2 reinfects people roughly every 5 years (Kucharski et al.
2015). Thus, frequent reinfection by seasonal HCoVs is likely due to a combination of factors
and suggests waning immune memory, and/or incomplete immunity against reinfection, in
addition to antigenic drift.
Har detta någon betydelse för SCoV2? Ja, om det uppför sig på samma sätt. Vi har dock inte haft viruset omkring tillräckligt länge för att se funktionella förändringar på det viset och vi får verkligen hoppas att det förblir så:
/.../Here, we have provided support that at least 2 of the 4 seasonal HCoVs evolve adaptively in the
region of spike that is known to interact with the humoral immune system. These two viruses
span both genera of HCoVs, though due to the complexity of HCoV receptor-binding and
pathology mentioned above, it is not clear whether or not this suggests that other HCoVs, such
as SARS-CoV-2, will also evolve adaptively in S1. This is important because, at the time of
writing of this manuscript, many SARS-CoV-2 vaccines are in production and most of these
exclusively include spike (Krammer 2020). If SARS-CoV-2 evolves adaptively in S1 as the
closely-related HCoV OC43 does, it is possible that the SARS-CoV-2 vaccine would need to be
frequently reformulated to match the circulating strains, as is done for seasonal influenza
vaccines.
Studien:

Evidence for adaptive evolution in the receptor-binding domain of seasonal coronaviruses

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.10.30.352914v1.full.pdf
Citera
2020-11-02, 09:06
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
I första hand är det nog en fråga om vad ens land har för yttre gräns, och hur "connected" man är med omvärlden.

Det hade inte varit svårt att stoppa inresor till Sverige heller. De allra, allra flesta resenärer från utlandet, kommer antingen till våra internationella flygplatser eller över Öresundsbron. Och sedan en mindre grupp till vissa stora hamnar, som Göteborgs hamn t.ex.. Det hade räckt att stoppa den införseln. Ytterst få hade kommit med segelbåt ifrån Italien eller Kina, och lagt till vid någon liten, obevakad hamn. Eller vandrat in över gränsen genom skogen eller fjällen (speciellt som vi hade smittan före både Finland och Norge).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in