2020-11-02, 09:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är visst möjligt. Titta på siffrorna själv då! (Det är ju möjligt att region örebro eller platz har fel...)

Mitt spekulation om att Örebro har peakat i nya fall bygger på siffror som som örebro la ut på sin sida för mindre än två timmar sedan. I "artikeln" påstår Region Örebro att "
Antal bekräftade fall i Region Örebro län: 4 410"

På sin egen statistiksida skriver de har haft totalt 5285 fall.
https://www.regionorebrolan.se/sv/Halsa-och-vard/Corona/Lagesbilder-och-statistik/1/

Hur ska de ha det!?
Den sista inrapportering enl. stapeldiagrammet är från 2020-10-30, 174 fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Stämmer inte; vi var varnade. Kina, Iran, Italien och Alpområdet låg långt före oss.
Ja vi var allt varnade tidigt, men ingen brydde sig.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Stämmer inte; vi var varnade. Kina, Iran, Italien och Alpområdet låg långt före oss.
Det betyder inte att vi kunde förutsäga när och om vi skulle få en topp. När den väl kom blev det liksom i många andra länder en snabb utveckling. Men hur skulle man kunna förutspå när, hur och var tillräckligt långt innan för att kunna sätta in åtgärder i precis rätt ögonblick? Det går inte. Det är lätt att vara efterklok och det är det du är. Du kan lika gärna försöka förutsäga nästa jordbävning i San Francisco och evakuera hela staden dan innan. Lycka till, säger jag bara. Eller menar du, för att fortsätta med samma analogi, att folk i San Francisco ska hållas evakuerade i åratal och decennier för att förr eller senare kommer katastrofen?
Citera
2020-11-02, 09:08
Medlem
Professor: i Sverige däremot är det de som ska vara experter som har fört oss bakom ljuset

https://www.gp.se/debatt/coronastrategin-måste-bli-faktabaserad-och-sluta-vilseleda-1.36287313
Citera
2020-11-02, 09:11
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Den sista inrapportering enl. stapeldiagrammet är från 2020-10-30, 174 fall.
Fel. Den senaste stapeln visar 4 fall 1a nov (datum för när testet utfördes förmodar jag).

Och du har inte jämfört med Platz. Jämför totalen. Och det är nya rapporterade fall jag snackar om. De syns per datum på Platz.se

Kom igen nu...
Senast redigerad av Madagascar 2020-11-02 kl. 09:13.
Citera
2020-11-02, 09:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Har ju varit mycket fokus på att de äldre offras i den här pandemin.

Men det är ju också rätt klart att även yngre offras. Tänker på skolbarn, deras syskon och även föräldrar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7KK6Ev/magdalena-10-fick-dodliga-komplikationen-av-covid-19

Det började med att familjens yngste son, som är 7 år, fick feber och huvudvärk.
Några dagar senare drabbades även den äldre brodern liksom Zarahs särbo. Alla tre fick liknande symtom.

Det börjar alltså med att en 7-åring blir smittad i skolan som sedan smittar ned två syskon, mamma och särbo. 10-åriga Magdalena blir dödssjuk och hade hon inte fått läkarvård hade hon dött, då hon drabbades av hyperinflammation.

Hon kräktes, hade diarré och jättehög feber. Hon hade också jätteont i magen. Hon brukar vara tålig, men nu hade hon sådana smärtor att hon grät, säger Zarah.

Den stackars 10-åringen tvingades ligga på sjukhuset i 11 dagar.

Nu stänger samhället igen. Vi uppmanas jobba hemifrån och undvika affärer och kollektivtrafik. Men skolorna håller öppet med allt vad det innebär för smittspridningen. Det är ju helt sjukt tycker jag!
Citera
2020-11-02, 09:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Fel. Den senaste stapeln visar 4 fall 1a nov (datum för när testet utfördes förmodar jag).

Och du har inte jämfört med Platz. Jämför totalen. Och det är nya rapporterade fall jag snackar om. De syns per datum på Platz.se

Kom igen nu...
Nu ser jag. Men det kan väl inte vara kompletta siffror. Åtminstone inte för 11-01.
Citera
2020-11-02, 09:16
Medlem
arbetets avatar
Nämen har de inte fått PM:et från FHM?:

Covidfall på högstadieskolor – tvingas stänga
Två högstadieskolor i Huddinge i södra Stockholm går över till fjärr- och distansundervisning efter flera upptäckta coronafall, rapporterar P4 Stockholm.
https://www.dn.se/sthlm/covidfall-pa-hogstadieskolor-tvingas-stanga/
Citera
2020-11-02, 09:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Professor: i Sverige däremot är det de som ska vara experter som har fört oss bakom ljuset

https://www.gp.se/debatt/coronastrategin-måste-bli-faktabaserad-och-sluta-vilseleda-1.36287313

Ja.

DebattBland de länder som har lyckats sämst i världen med att hålla nere de covid-19-relaterade dödstalen finns USA och Brasilien, och Sverige. I de förstnämnda länderna beror misslyckandena på att politikerna har vilselett befolkningen. I Sverige däremot är det de som ska vara experter som har fört oss bakom ljuset.

Om man inser att de sk statliga "experterna" i själv verket är politiker eller åtminstone politikens förlängda arm blir det lättare att förstå att det ser ut som det ser ut. Det är inga smittskyddsskäl som fått råda när Tegnell säger att smittan inte sprids i skolorna. Det är högst politiska skäl vars agenda är att hålla de öppet, för att rädda BNP och undvika socialt stök i utsatta förorter. Det finns ingen smittskyddsläkare i världen som stödjer öppna skolor när man vill förhindra smitta av ett livsfarligt luftburet virus. Bra att det finns de som vågar säga ifrån.
Citera
2020-11-02, 09:21
Medlem
Citat:
Det hade inte varit svårt att stoppa inresor till Sverige heller. De allra, allra flesta resenärer från utlandet, kommer antingen till våra internationella flygplatser eller över Öresundsbron. Och sedan en mindre grupp till vissa stora hamnar, som Göteborgs hamn t.ex.. Det hade räckt att stoppa den införseln. Ytterst få hade kommit med segelbåt ifrån Italien eller Kina, och lagt till vid någon liten, obevakad hamn. Eller vandrat in över gränsen genom skogen eller fjällen (speciellt som vi hade smittan före både Finland och Norge).
Frågan är mer komplex än gränsbevakning.

Att spekulera i vad Sverige kunde gjort är helt ointressant tills vi sett att Norge och Finland klarat vintern.
Citera
2020-11-02, 09:23
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det betyder inte att vi kunde förutsäga när och om vi skulle få en topp. När den väl kom blev det liksom i många andra länder en snabb utveckling. Men hur skulle man kunna förutspå när, hur och var tillräckligt långt innan för att kunna sätta in åtgärder i precis rätt ögonblick? Det går inte. Det är lätt att vara efterklok och det är det du är. Du kan lika gärna försöka förutsäga nästa jordbävning i San Francisco och evakuera hela staden dan innan. Lycka till, säger jag bara. Eller menar du, för att fortsätta med samma analogi, att folk i San Francisco ska hållas evakuerade i åratal och decennier för att förr eller senare kommer katastrofen?

Men vad menar du nu? Vi visste ju i februari att smittan fanns i stora delar av världen. Stoppar man då inte de internationella flygen (i alla fall ifrån drabbade regioner, och vilka regioner som är drabbade måste uppdateras proaktivt - man kan inte vänta tills man säkert vet att en region är drabbad, som Tegnell menade), samt Öresundsbron och de stora internationella hamnarna, så kommer smittan att komma hit. Exakt vilken vecka den skulle ha börjat strömma in, spelar väl ingen roll? Spärren skulle ha fått vara kvar tills vidare; det fanns ingen anledning att låta utlänningar komma in här, eller att låta svenskar komma tillbaka in hit utan att sitta i karantän först.

I San Francisco är det väl lämpligt att evakuera, när man märker på seismografiska instrument, eller på tecken hos djur och fåglar, att något är på gång.

Jag är för övrigt inte alls efterklok; om du läser mina första inlägg i den här tråden, så ser du att jag ville stänga ner våra gränser redan i januari.
Citera
2020-11-02, 09:24
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.

Haha, som om han inte själv är expert och därför kanske den som för oss bakom ljuset. Det finns för mycket motstridiga "fakta" för att enkelt kunna fungera som ledstjärna. Det räcker inte med att leta fram en artikel och tro att den är sista ordet i diskussionen, för även resultaten i vetenskapliga artiklar kan motsäga varann, särskilt de generalisera för långt. Som t ex när artiklar baserade på förhållandena i Asien automatiskt antas utgöra "fakta" för svenska förhållanden. Är han en av de 22 eller ännu en gnällspik som är sur för att inte han får vara med och styra? Citera gärna lite ur artikeln. Vad menar han?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in