Citat:
Ursprungligen postat av
text-tv-202
Vill först bara poängtera att jag inte hävdar förekomsten av en bostadsbubbla (är neutral i den frågan). Jag undrar bara varför du så envist hävdar att produktionskostnaden skapar prisuppgången på en marknad där 99% av överlåtelserna sker andrahand och där kåkar i rivningsskick på 100 m2 skick går för 10+ miljoner konstant.
Ser ut som jag missade att svara på det här inlägget.
Jag brukar förklara detta då och då på följande sätt:
Antag att jag, du och Vilfredo tänker köpa hus.
Två likvärdiga hus bjuds ut på marknaden. Ett nyproducerad för 3500 kSEK. Och så säger vi ett begagnad där auktionen startar på 1 kr.
Vi börjar alla buda på de befintliga.
Du ger upp efter ett tag då du menar att begagnade hus skall säljas billigare än nyproducerade.
Jag och Vilfredo fortsätter tills vi är nära 3500 kSEK. Varvid jag accepterar det nyproducerade för 3500 kSEK. Och Vilfredo köer det befintliga för 3495 kSEK.
Och du får fortsätta bo under en gran i väntan på att befintliga hus skall bli billigare.
Förstår du nu varför underhållna/renoverade begagnade hus får samma pris som nyproducerade?
Och varför produktionskostnaden styr bostadspriserna.
Citat:
Ursprungligen postat av
text-tv-202
Med tanke på att marken i sig i och runt storstäder som Göteborg och Stockholm - trots att de inte är associerad med någon som helst produktionskostnad - har ökat exakt lika mycket i värde som färdiga bostäder procentuellt sett är det enkelt att visa att du har fel när du hävdar att produktionskostnad driver prisuppgång.
Byggnadskostnaden, som inte inkluderar mark, har stigit en hel del under åren. Den dominerar produktionskostnaden. Den är också tämligen lika över hela landet. Skiljer lite försumbart mellan orter.
För ordinära gruppbyggda småhus var 2018, enligt SCB, i landet, per kvm:
* byggnadskostnaden 25 573 kr
* markkostnaden 9 355 kr
Summa 34 928 kr
Så ska du ha dig ett hus på 120 kvm får du hala upp 4.2 MSEK.
Av det är byggnadskostnaden ungefär 3.1 MSEK Och 1.1 MSEK för tomten.
Detta är snittvärden för landet. Där det faktiskt byggs.
Om du kan bygga billigare är det bara att sätta igång. Du kommer tas emot med öppna armar av köparna.
Citat:
Ursprungligen postat av
text-tv-202
För många tomter är produktionen en närmast försumbar del av överlåtelsepriset. Nybyggda villor för produktionskostnad på 2.5M ute i de finaste områdena kostar ändå 12.5M så bara 10% är produktionskostnad. De resterande 10 miljonerna är landpriset. Vad tror du landpriset var 1980? Gissningvis 0.5M. 9.5M är prisuppgång på land, trots att inget har byggts.
Inte många tomter. För få tomter är det så. Annars hade snittet för mark varit dominerande.
Citat:
Ursprungligen postat av
text-tv-202
Sedan missar du en viktig sak till; utbudet på bostäder i attraktiva områden går inte att öka på samma sätt som du skalar upp produktion av andra prylar. Mark och bygglov är kraftigt begränsade och det som händer när efterfrågan ökar utan att utbud kan kompensera tillräckligt snabbt är att priserna ökar.
Jag missar inte det.
Tråden diskuterar bostadsbubbla i Sverige. I Sverige alltså. Du får visa att medel eller medianpriserna i Sverige är orimliga på något sätt.
Att några tomter i Bromma och Djursholm är högt prissatta har inte ens med diskussionen att göra.
Majoriteten hushåll i Sverige är småhus. Bromma och Djursholm är inte representative utan undantag.