2020-11-01, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markera-allt
Hur går ekonomin ihop i dom länder som stänger ner helt?

Folk sitter hemma isolerade. Går staten då in med pengar till företagen som i sin tur betalar ut lönerna som vanligt till sina anställda?

Det måste ju vara förödande för ekonomin och inte vara hållbart i längden?

Det finns något form av stadligt stöd i alla länder, lite olika utformat i olika länder, så även i Sverige, även om vi inte har total lockdown.
Och, du har förstås rätt, det är inte hållbart i längden. Alla gigantiska budgetunderskott som blir måste förstås, när pandemin är över vändas till balans och överskott. Och en hel del av de mestadels unga människor som blivit arbetslösa p.g.a Corona kommer få svårt att hitta ett nytt jobb på lång tid, i vissa fall för resten av livet.
Det blir tufft och en utmaning för alla, även om de flesta inte är medvetna om det än. Alla användare här i tråden som raljerar över att Löfvén och Tegnell sätter ekonomin före folket, det finns tyvärr en hel del sådana. Om ett par år kommer de få erfara att de måste slita ont för att få sina socialbidrag utbetalda.
Citera
2020-11-01, 01:39
Medlem
Markera-allts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det finns något form av stadligt stöd i alla länder, lite olika utformat i olika länder, så även i Sverige, även om vi inte har total lockdown.
Och, du har förstås rätt, det är inte hållbart i längden. Alla gigantiska budgetunderskott som blir måste förstås, när pandemin är över vändas till balans och överskott. Och en hel del av de mestadels unga människor som blivit arbetslösa p.g.a Corona kommer få svårt att hitta ett nytt jobb på lång tid, i vissa fall för resten av livet.
Det blir tufft och en utmaning för alla, även om de flesta inte är medvetna om det än. Alla användare här i tråden som raljerar över att Löfvén och Tegnell sätter ekonomin före folket, det finns tyvärr en hel del sådana. Om ett par år kommer de få erfara att de måste slita ont för att få sina socialbidrag utbetalda.

Ja vi pratar ju inte dåliga underskott. Det kommer ju ta många många år för länderna att återhämta sig. Ta då dom länderna som t ex Spanien där det redan innan pandemin var mycket hög arbetslöshet bland dom yngre 18-30år så är ju detta totalt haveri.

Att stänga ner helt flertalet gånger kan ju inte bli annat än misär i form av konkurser, arbetslöshet, psykisk ohälsa som det medför, privata ekonomier som går i spillror. Och så vidare.
Citera
2020-11-01, 02:02
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Det vore verkligen fantastiskt, men även jag, som tror/hoppas på ett muterat virus, mer smittsamt men mindre dödligt, är totalt övertygad om att IVA kommer fortsätta öka, allt annat vore alldeles för bra för att vara sant. Hoppas dock att ökningen blir signifikant långsammare än ökningen av bekräftade fall. Denna veckas extremt låga ökning än så länge, får dock nog till stora delar tillskrivas statistik-brus.
Vi får se, kurvan för hela landet ser ut att långsamt avta och det ser ut som det skett under en längre period. Fortsätter den tendensen så är vi på en platå nu. Det kan såklart vara en tillfällighet men kurvan ser onekligen ut att ha en trend och hela landet är så pass stort att slumpen inte kan få så värst stort utslag. Men som sagt, vi får se kommande dagar.

Jag bygger min åsikt på statistiken som SVT har i sin app.
Citera
2020-11-01, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markera-allt
Ja vi pratar ju inte dåliga underskott. Det kommer ju ta många många år för länderna att återhämta sig. Ta då dom länderna som t ex Spanien där det redan innan pandemin var mycket hög arbetslöshet bland dom yngre 18-30år så är ju detta totalt haveri.

Att stänga ner helt flertalet gånger kan ju inte bli annat än misär i form av konkurser, arbetslöshet, psykisk ohälsa som det medför, privata ekonomier som går i spillror. Och så vidare.

Ja, världens ekonomier är fullpumpade av steroider, och ändå drabbas många människor hårt. Vet att på min arbetsplats så har det varit väldigt många sökanden på de fåtaliga utlysta tjänster som finns, tillfälliga vikariat får ett antal kvalificerade sökanden etc.
Om 5-10 år kommer minst 95% av västvärldens befolkning, och kanske 75% av sjukvårdspersonalen, säga att man borde låtit pandemin bränna igenom snabbare än man gjorde. Inte helt utan restriktioner, det skulle bli fullständigt kaos, men snabbare än man gjorde, även mer öppet än vad Sverige har haft.
Citera
2020-11-01, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Vi får se, kurvan för hela landet ser ut att långsamt avta och det ser ut som det skett under en längre period. Fortsätter den tendensen så är vi på en platå nu. Det kan såklart vara en tillfällighet men kurvan ser onekligen ut att ha en trend och hela landet är så pass stort att slumpen inte kan få så värst stort utslag. Men som sagt, vi får se kommande dagar.

Jag bygger min åsikt på statistiken som SVT har i sin app.

Visar SVT en minskning av patienter pä IVA? Enligt covidstatistik så har det ökat från 56 i måndags, till 59 nu, vilket fortfarande är en jätteliten ökning om man ser till hur mycket de bekräftade fallen har ökat. Dock en stor ökning förra veckan, så visst statistik-brus lär vara inblandat, men som helhet ändå hyfsat lovande:
https://covidstatistik.se/iva#nuvarande-pa-iva
Citera
2020-11-01, 02:19
Medlem
Har jag missat något, men trodde inte att restauranger var öppna i Frankrike? Han som sköt en präst ska ha gripits på en kebabrestaurang:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Kyyb5E/frankrike-fruktar-fler-terrordad-efter-kyrkoskjutning
Citera
2020-11-01, 02:31
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Givetvis är det lockdown-människorna som hänvisar till Taiwan etc., och de är tyvärr i majoritetet i denna tråd. Slog mig bara hur otroligt lätt det var att slå hål på "Taiwan-myten". Japan har testat klart mer än Taiwan, men fortfarande väldigt lite. Sydkorea, har jag för mig att de testade jättemycket i början, det måste de i så fall slutat med, för totalt sett har de testat mer än Japan och Taiwan, men fortfarande bara en knapp fjärdedel av Sverige sett till invånarantal.
Indien har faktiskt testat mer än alla tre ovan nämnda, men ändå bara en tredjedel av Sverige.

Även om Taiwan testar lite så har de en positivity rate som är mindre än en tiondel av vad Sverige har nu. Positivity rate är en viktig indikator på hur stor spridningen är o där har ju Taiwan idag bland de lägsta resultaten.

Testvolymen hänger ihop med hur utbredd smitta du har. Om Sverige haft väldigt få smittade så hade vi inte heller testat så mycket.
Citera
2020-11-01, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Även om Taiwan testar lite så har de en positivity rate som är mindre än en tiondel av vad Sverige har nu. Positivity rate är en viktig indikator på hur stor spridningen är o där har ju Taiwan idag bland de lägsta resultaten.

Testvolymen hänger ihop med hur utbredd smitta du har. Om Sverige haft väldigt få smittade så hade vi inte heller testat så mycket.

Nja, Norge har testat mer än Sverige, så att testvolym har med smitta att göra stämmer inte riktigt. Låga andelar positiva tester i Taiwan, talar visserligen för låg smitta, men kan förstås ändå finnas ett mörkertal, och gör det säkert också i någon mån, även när det gäller döda.
Citera
2020-11-01, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Fake news typ? Men nu är de officiella siffrorna i princip det enda man har att gå efter och våra grannländer jämförde man med i förra pandemin, dessutom har exempelvis Tegnell med flera jämfört med andra länder många gånger om...

Exempelvis har det jämförts med länder med ännu högre dödstal. Även siffror från Norge har delats... Fast det gäller ju att man väljer när det passar! Då duger statistiken och rapporterna alldeles utmärkt.

Till och med Italien och andra länder duger då, som inte alls ses som lika ”duktiga som Sverige” på statistik.

Och det är precis så som flera sidor drar fram sina ”fake news”-kort och selektivt väljer och vrakar sina sanningar. Eller bara pajar all möjlighet till att kunna diskutera sansat vad som händer på ett vettigare sätt än det här tramset... Som jag tyvärr fastnar i, men du påminde mig om varför jag tog en paus från det här.

Och den här typen av trams är antagligen skälet till varför de som vill diskutera återgärder och annat mer seriöst flyr, och syns allt mindre i debatterna... Min paus var inte för att jag var upptagen av porr, utan pga dårar från båda sidor som pajar alla möjligheter till att ha en saklig diskussion.

Men för all del, kör vidare på er pajkastningstävling för snart är det bara ni kvar ändå. Hojta till vem som vinner! Inte lär det då (som vanligt) bli de som lider i alla fall...

De har nog viktigare saker att tänka på. Eller så låtsas de bara...

Du borde sluta kämpa så mkt...

Viruset kommer leva kvar länge o förr eller senare blir alla länder lika drabbade..

Gamla o sjuka kommer att dö ..

Men mänskligheten kommer klara detta!

Vi har klarat mkt värre än detta
Citera
2020-11-01, 06:00
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
En lockdown bidrar säkert till att folk testar sig mindre, så inte förvånande att siffrorna dippar lite nu, om det nu skulle vara en dipp vill säga.
Bra poäng. Nationell lockdown i Frankrike började i fredags.

Förra lördagen rapporterades 45 000+ nya fall. Och igår 35 000+ nya fall. Vilket till synes är en rejäl nedgång på en vecka. Om vi hade haft antalet test för de två dagarna så skulle vi kunna veta om det är en verklig nedgång i smittspridningen och om Frankrike har peakat i nya smittade.
Senast redigerad av Madagascar 2020-11-01 kl. 06:03.
Citera
2020-11-01, 06:52
Medlem
Sunimods avatar
Varför ska man testa sig om man blivit sjuk?

Jag tror många struntar i sådant och håller sig hemma tills de känner sig friska.
Dock risk att de går ut för tidigt och kan smitta andra.

Om de testar sig och har positivt svar på covid så ska närstående stanna hemma och får ansöka om smittbärarpeng av försäkringskassan och får pangar någon gång i framtiden.

Jag tror många ljuger om att de har testat sig och på jobbet säger de bara att testet var negativt och att det då bara var en förkylning.

Hur hade ni andra gjort?

Jag hade testat mig om jag blivit sjuk men troligen inte alla.
Citera
2020-11-01, 06:57
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Många av symptomen är helt klart folk som känner efter för mycket. Förihelvete trötthet och huvudvärk? Då har jag haft Corona I 15 år.

Det är inte en slump att alla(!) som gråtit ut i Aftonbladet om sina långtidssymptom är medelålders kärringar i fula glasögon, bruna tråkiga kläder och utan frisyr. Dvs folk du ser på bild när du söker på "långtidssjukskrivning" på Google.

Jag förnekar inte att man kan få fysiska men efter Covid. Men jag tror majoriteten har psykiska men och hade inte haft "långtidssymptom" om sjukdomen inte varit en världsnyhet. Då hade de haft fibromyalgi istället.

Jag tycker att det är beklämmande att din kvinnosyn är så dålig att du klassificerar alla med långtidsproblem som kärringar med ful frisyr och glasögon. Det är oroande och tyvärr alltför vanligt. Synsättet finns enda in i Primärvården och företrädelsevis hos manliga läkare. Det kommer allt mer forskning inom området långtidssymptom och något som visat sig är att kvinnor 50-60 år har 50% större risk att drabbas än t ex män i samma ålder. Dessutom verkar det finnas en koppling mellan antal symptom vid insjuknandet och långtidsbesvär. Jag hoppas att du lever ensam eller är homosexuell, annars tycker jag synd om den kvinna som lever med dig.

”Kvinnor i åldern 50 - 60 år med covid-19 har en tydligt ökad risk att utveckla långdragna besvär, dubbelt så stor jämfört med män i samma ålder. Hög ålder är oavsett allt annat en oberoende riskfaktor för både män och kvinnor. Tjugotvå procent av patienter över 70 år riskerar ett långdraget förlopp men endast 10 procent i åldersspannet 18 – 49 år.

Omräknat till ett brittiskt perspektiv skulle det betyda att 14,5 procent av alla infekterade individer riskerar ha besvär i 4 veckor, 5 procent i 8 veckor och dryga 2 procent i 3 månader eller längre. Beräkningar från Sverige visar att cirka 25 000 covid-19-drabbade har kvarstående besvär i över 2 månader.

SARS-CoV-2-infekterade med långdragna sjukdomsperioder har ofta en av två olika symtombilder. Den ena gruppen uppger luftvägsbesvär med hosta, andningspåverkan, huvudvärk och allmän trötthet. Den andra gruppen har mer diffusa besvär med symtom från både hjärnan, hjärtat och magtarmkanalen”

https://www.lif.se/forskningsoversikt-coronavirus/kronika-johan-brun-2910--20-minskad-dodlighet-i-covid-19-men-fler-langtidssjuka/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in