Citat:
Ursprungligen postat av
Pica-pikant
Ärligt talat, 99.5% av alla svenskar kan gå ut och promenera utan att komma närmare än några meter från närmsta person. Möjligtvis några som bor i Gamla Stan eller några av de gammelbebygda centralorterna där man kanske behöver möta några personer i gränden. Att ha en "förbjudet att gå ut"-lockdown är helt meningslös. Jag är väldigt stark anhängare av de klassiskt svenska medborgerliga dygderna, där man gör det som är rätt för att det är det rätta, inte för att man straffas om man blir påkommen. Men blir det utegångsförbud så blir det nog att rita ett anarkistkors i pannan och ge sig ut och ägna sig åt lite civil olydnad i form av en stärkande promenad i vår vackra natur.
Jag håller med om att total lockdown inte är önskvärt och då tillhör jag riskgrupp och sitter sedan länge själv i någon typ av lockdown.
Och visst finns det yta att promenera utan att komma nära andra. Ett problem jag stöter på dagligen är dock att det är förhållandevis få som verkar bry sig något nämnvärt. Jag får hoppa ut i gatan, in i buskage, ta omvägar för att mötande inte mäktar med att gå några steg åt sidan och dela på gångytan.
Sedan har vi de som utan någon förvarning ska förbi till varje pris och flåsar en i nacken. Vem har så brottom kl 14 en torsdag I ett relativt glesbefolkat område kan man ju undra.
De med barnvagn är helt klart värst tätt följt av kvinnor i medelåldern. Unga män är förvånansvärt bra så länge de inte är ute och motionerar.
Där jag bor är det f.ö minst tre halvstora till stora fester just nu och det är ett jävla liv. I en region med de nya strängare restriktionerna så helt ärligt skulle jag inte förvånad av en lockdown lite längre fram.
De som kommer skrika högst när detta händer häromkring är garanterat de som just nu festar som om det inte fanns en morgondag. Det kan jag ändå känna skulle vara lite festligt.