2020-10-31, 23:11
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hmmm... I så fall blir det sannolikt likadant här. Vilket var vårt värsta-scenario? Jag minns inte längre.

Hittade det här
Det andra scenariot utgår från en ojämn smittspridning, vilket väntas ge en kraftig topp tidigt på hösten som följs av en ny topp efter nyår. Enligt modellen blir då antalet dödsfall ytterligare 3 247.

Folkhälsomyndigheten skriver i rapporten att detta är en tänkbar utveckling om folk börjar umgås mer frekvent, i nya konstellationer och i större grupper. ”I scenariot antas att infektiviteten snabbt minskar igen då människor blir medvetna om utbrottet och följer rekommendationer om distansering. Efter ett par månader sker en liknande snabb ökning och minskning.”

Statsepidemiolog Anders Tegnell säger under Folkhälsomyndighetens presskonferens att detta scenario är det mest sannolika:

– Det vi tror mest på är det att vi får utbrott här och där, som vi sett i Gällivare och som vi sett i andra delar av världen.

Ingen prognos utan planeringsunderlag
Det tredje scenariot beskriver en stadigt ökande och ihållande smittspridning i alla regioner. Antalet nya dödsfall blir då 4 462, enligt Folkhälsomyndighetens beräkningar, varav 4 014 är över 70 år.

https://www.nyteknik.se/samhalle/fhm-sa-kan-smittspridningen-fortsatta-i-sverige-6998653

FHM har uppdaterat scenarierna efter den här artikeln. Scenario 0-2 istället för 1-3.
Finns som PDF på deras hemsida.
Senast redigerad av Pethuglin 2020-10-31 kl. 23:13.
Citera
2020-10-31, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Två grannländer Norge och Finland har stängd skolor. Ett land Sverige inte gjorde det. Antal barn drabbad av multi inflammatorisk syndrom är 10 gånger mer än Norge och Finlands drabbade barn med samma syndrom tillsammans.
Vad betyder det?
Jo, att smittspridningen varit betydligt större bland Svenska skolbarn än grannländerna som hade stängt sina skolor.
Barnen är inte lika smittsamma som vuxna enligt rapporten men tydligen tillräckligt för att sprida smittan mellan sig själva och förmodligen till sina familjer.

Ingen har sagt att barn inte smittar alls. Men de är på inget sätt drivande i pandemin.

Ditt exempel från grannländerna visar ju dessutom på att barnens smittnivåer snarare är beroende av den allmänna samhällsspridningen snarare än skolorna. Räknar man runt dödsfall så har ju Sverige haft cirka 10ggr högre smittspridning i samhället än Norge. Hade vi haft 100 gånger högre incidens av multiinflammatoriskt syndrom skulle det ju varit ett tydligt tecken på att barn smittats i högre grad i Sverige. Nu är det ju samma kvot mellan allmän smittspridning och smittade barn, trots stängda skolor.
Citera
2020-10-31, 23:13
Medlem
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AllElM/tusentals-kan-ha-tappat-luktsinnet-for-gott

Det är mest unga kvinnor som drabbas av detta problem med förlorat lukt- och smaksinne efter en coronainfektion (inte under), står det här. Och det brukar mest drabba personer som INTE varit allvarligt sjuka, INTE legat på IVA. Står det också i artikeln.

Nu ska jag vara lite elak, men kan det vara så att symptomet drabbar eller "drabbar" individer som KÄNNER EFTER mera än andra...?

Många av symptomen är helt klart folk som känner efter för mycket. Förihelvete trötthet och huvudvärk? Då har jag haft Corona I 15 år.

Det är inte en slump att alla(!) som gråtit ut i Aftonbladet om sina långtidssymptom är medelålders kärringar i fula glasögon, bruna tråkiga kläder och utan frisyr. Dvs folk du ser på bild när du söker på "långtidssjukskrivning" på Google.

Jag förnekar inte att man kan få fysiska men efter Covid. Men jag tror majoriteten har psykiska men och hade inte haft "långtidssymptom" om sjukdomen inte varit en världsnyhet. Då hade de haft fibromyalgi istället.
Citera
2020-10-31, 23:15
Medlem
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AllElM/tusentals-kan-ha-tappat-luktsinnet-for-gott

Det är mest unga kvinnor som drabbas av detta problem med förlorat lukt- och smaksinne efter en coronainfektion (inte under), står det här. Och det brukar mest drabba personer som INTE varit allvarligt sjuka, INTE legat på IVA. Står det också i artikeln.

Nu ska jag vara lite elak, men kan det vara så att symptomet drabbar eller "drabbar" individer som KÄNNER EFTER mera än andra...?

Det tror jag absolut, även om man inte ska döma alla.

På samma sätt som att det är en viss typ av människor som blir sjukskrivna för utmattning, trots att de har betydligt färre arbetsuppgifter än sin företrädare på samma tjänst, och att deras vikarie under sjukskrivningen på fikapauserna öppet säger att det åtminstone periodvis är jättelugnt.
Citera
2020-10-31, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
.
Att närmare 6.000 dött bryr man sig inte om. ”Det var ändå gamla och skröpliga som snart ändå skulle dö.”

Jag tror du känner igen dig i det här tankesättet. För jag tror du tänker precis så när gamla personer dör av något annat än covid.

Eller, jag tror inte att du tänker på dem alls faktiskt.
Citera
2020-10-31, 23:22
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Vem f_n vill äta mat om man inte känner smak?! Som tjejen gör man nog det för att överleva, men man hade lika gärna kunna äta skit.
Man lär ju vara hungrig öven om man inte känner smak. Jag tycker mer det låter som en klassisk tonårs-ätstörning MED Covid-19, inte PGA.
Citera
2020-10-31, 23:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Många av symptomen är helt klart folk som känner efter för mycket. Förihelvete trötthet och huvudvärk? Då har jag haft Corona I 15 år.

Det är inte en slump att alla(!) som gråtit ut i Aftonbladet om sina långtidssymptom är medelålders kärringar i fula glasögon, bruna tråkiga kläder och utan frisyr. Dvs folk du ser på bild när du söker på "långtidssjukskrivning" på Google.

Jag förnekar inte att man kan få fysiska men efter Covid. Men jag tror majoriteten har psykiska men och hade inte haft "långtidssymptom" om sjukdomen inte varit en världsnyhet. Då hade de haft fibromyalgi istället.

Vi är oeniga om mycket, men där har du rätt..

Om nu nån vågar ikväll så finns det en spektakulär SVT-doku som heter "sjukt stressad"

Före ni ser den så lånar ni lite lugnande piller från flickvännen.
Citera
2020-10-31, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag har lagt mitt svar i tråden "Har moderatorerna gett upp Coronatråden?", där jag tror denna diskussion hör mer hemma bättre. Gå gärna dit, och lägg fram era förslag.

Jag instämmer med både "NurseRatched", "aw" och "virvelbagg". Det behövs en plats där vetenskap och politik möts. Men jag inser även behovet av en egen vrå för dom som önskar rent medicinska diskussioner.
Tack för ett diplomatiskt och sakligt bemötande. 🙏🏻 Jag svarade dig där istället. Du har rätt i att det är rätt tråd för den diskussionen.
Citera
2020-10-31, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Ärligt talat, 99.5% av alla svenskar kan gå ut och promenera utan att komma närmare än några meter från närmsta person. Möjligtvis några som bor i Gamla Stan eller några av de gammelbebygda centralorterna där man kanske behöver möta några personer i gränden. Att ha en "förbjudet att gå ut"-lockdown är helt meningslös. Jag är väldigt stark anhängare av de klassiskt svenska medborgerliga dygderna, där man gör det som är rätt för att det är det rätta, inte för att man straffas om man blir påkommen. Men blir det utegångsförbud så blir det nog att rita ett anarkistkors i pannan och ge sig ut och ägna sig åt lite civil olydnad i form av en stärkande promenad i vår vackra natur.

Jag håller med om att total lockdown inte är önskvärt och då tillhör jag riskgrupp och sitter sedan länge själv i någon typ av lockdown.

Och visst finns det yta att promenera utan att komma nära andra. Ett problem jag stöter på dagligen är dock att det är förhållandevis få som verkar bry sig något nämnvärt. Jag får hoppa ut i gatan, in i buskage, ta omvägar för att mötande inte mäktar med att gå några steg åt sidan och dela på gångytan.
Sedan har vi de som utan någon förvarning ska förbi till varje pris och flåsar en i nacken. Vem har så brottom kl 14 en torsdag I ett relativt glesbefolkat område kan man ju undra.

De med barnvagn är helt klart värst tätt följt av kvinnor i medelåldern. Unga män är förvånansvärt bra så länge de inte är ute och motionerar.

Där jag bor är det f.ö minst tre halvstora till stora fester just nu och det är ett jävla liv. I en region med de nya strängare restriktionerna så helt ärligt skulle jag inte förvånad av en lockdown lite längre fram.

De som kommer skrika högst när detta händer häromkring är garanterat de som just nu festar som om det inte fanns en morgondag. Det kan jag ändå känna skulle vara lite festligt.
Citera
2020-10-31, 23:24
Medlem
Citat:

Första gången jag faktiskt håller med dig i tråden.
Citera
2020-10-31, 23:25
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Finns inga svenska prognoser.

IHME:s prognos för Sverige. Vi ligger ca två veckor före deras worst case-scenario för antal nya fall (Sweden).

https://covid19.healthdata.org/sweden?view=infections-testing&tab=trend&test=infections

I så fall är det bråttom nu, att skruva åt.
Citera
2020-10-31, 23:26
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Den kanske "äter" upp den vanliga influensan.

Det skall inte så mycket till för att influensorna temporärt skall få ett Re-värde under Ett. Det ser vi varje år i anslutning till sportlovet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in