2020-11-01, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Runt den 18 oktober och framåt ser Sverige ut att sticka ut mer i Norden gällande... Igen. Totalt gällande inlagda på sjukhus och på intensiven. Ev. ökning av dödsfallen borde komma något senare baserat på tidigare trender. Om cirka 7-10 dagar skulle jag tippa på, hoppas jag har fel.

Inlagda på sjukhus 30 okt per 100 000 invånare:

Norge: 1,1
Finland: 1,1
Danmark: 2,5
Sverige: 5

I antal:

Norge: 60
Finland: 58
Danmark: 144
Sverige: 500

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/norden/

Patienter på IVA har dock ökat häpnadsväckande lite denna vecka. Dock kraftig ökning förra veckan, så antagligen brus i statistiken, men ändä värt att nämna.
Citera
2020-11-01, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Brukar du ha smak-/luktbortfall när du är förkyld? Har det hänt innan corona?
Nej, det brukar jag inte ha. Jag kan komma ihåg någon gång när jag varit dundersjuk för drygt 20 år sedan (värsta influensan jag någonsin haft), men det är allt. Frugan har haft det några gånger när hon varit kraftigt förkyld (vilket iofs inte är så ofta då hon är lärare), men det har alltid kommit tillbaka så fort det har lättat i näsan/bihålorna för henne.
Citera
2020-11-01, 00:19
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Ärligt talat, 99.5% av alla svenskar kan gå ut och promenera utan att komma närmare än några meter från närmsta person. Möjligtvis några som bor i Gamla Stan eller några av de gammelbebygda centralorterna där man kanske behöver möta några personer i gränden. Att ha en "förbjudet att gå ut"-lockdown är helt meningslös. Jag är väldigt stark anhängare av de klassiskt svenska medborgerliga dygderna, där man gör det som är rätt för att det är det rätta, inte för att man straffas om man blir påkommen. Men blir det utegångsförbud så blir det nog att rita ett anarkistkors i pannan och ge sig ut och ägna sig åt lite civil olydnad i form av en stärkande promenad i vår vackra natur.
Nationalromantiker..?
Svenskar skiljer sig inte från andra folk. När du har växt upp och skaffat dig livserfarenhet så förstår också du det.
Hur kommer det sig annars att vi sen sekler tillbaka haft lagstiftning och att straff utmätts för brott mot den?

Ja, fjanta på med ditt ”anarkistkors i pannan” och idka ”civil olydnad”. Även bland vandaler - som älskar att förstöra för andra - finns det de som ser sitt handlande som ”civil olydnad”.
Blir det dock lockdown här kommer du garanterat att sitta på ditt pojkrum och darra ...
Citera
Avslutad
Var 573.000 fall igår, tror ni att det är risk för 1 miljon fall/dag kring årsskiftet ? Eller kommer det snart peaka ?
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Blir ni på riktigt inte trötta?
Trötta när ni ser hur världen omkring er flockas runt ett påhittat låtsasvirus som förstör människors friheter och rättigheter?

Är Boris Johnson lurad?

Citat:
Beskedet: Fyra veckor lång engelsk lockdown

Premiärministern Boris Johnson meddelade i kväll att England stänger ner stora delar av samhället i fyra veckor. Syftet är att möta den senaste tidens snabbt ökande smittspridning av coronaviruset.

https://www.svd.se/uppgifter-fyra-veckor-lang-brittisk-lockdown

Eller ingår han i kretsen som lurar oss?

Och när Boris Johnson fick intensivvård pga coronaviruset tidigare i år. Var allt en teater bara? Fake? Eller vart han drogad?

Citat:
Boris Johnson får intensivvård

Storbritanniens premiärminister Boris Johnson intensivvårdas för covid-19, rapporterar nyhetsbyrån Reuters. Under tisdagen meddelades det att hans tillstånd är stabilt men att han får hjälp att andas med syrgas.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/boris-johnson-far-intensivvard

Eller hur förklarar man det som inträffade då?
Citera
2020-11-01, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Var 573.000 fall igår, tror ni att det är risk för 1 miljon fall/dag kring årsskiftet ? Eller kommer det snart peaka ?

1 miljon bekräftade fall/dag kommer vi sannolikt aldrig att få se, då väldigt många länder nu gör kraftiga restriktioner, och vissa länder, som Belgien, skulle vara nära peaken med eller utan restriktioner.

EDIT: Möjligen om det blev ett jätteutbrott även i Asien, men tror att mörkertalet skulle vara/är för stort där, för att det ska komma upp i de siffrorna.
Senast redigerad av jenlov 2020-11-01 kl. 00:31.
Citera
2020-11-01, 00:35
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
"Johnson said the virus is spreading even faster than the reasonable worst case scenario of the government’s scientific advisers. He added that unless the government acts, “we could see deaths running at several thousand a day … the over-running of the NHS would be a medical and a moral disaster … the virus is doubling faster than we can conceivably add capacity and so now is the time to take action, because there is no alternative.”"

https://www.google.com/search?q=%22Johnson+said+the+virus+is+spreading+ev en+faster+than+the+reasonable+worst+case+scenario+ of+the+government%E2%80%99s+scientific+advisers.%2 2
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Ny lockdown i England / Premiärminister Boris Johnson: "viruset sprider sig ännu snabbare än det rimliga värsta fall-scenariot"

Det verkar vara oerhört smittsamt det här viruset. Mer smittsamt än influensa.

Och utan vaccin så blir det förstås ännu värre.

Vintern har ju inte ens börjat, och det ser redan så här illa ut. Hur är situationen om 6 månader?
Citera
2020-11-01, 00:39
Medlem
Herregud, Taiwan som folk i denna tråd hänvisat till som något slags föredöme, har testat drygt 4 000 personer/miljon invånare. Är då helt omöjligt att dra några slutsatser om hur stort mörkertal det finns, kan vara hur stort som helst även bland döda. Som jämförerelse har Sverige testat drygt 221 000 personer/miljon invånare.
Citera
2020-11-01, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Är Svenskar fortfarande duktiga på att följa råden?
Jag var ute o shoppade idag o var knappast ensam. Mycket trafik o folk ute. Butiker hade hyffsat med kunder.

Vad ska Löfvén göra om Svenskar inte bryr sig om råden längre?

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/trangt-pa-stockholms-gator-efter-nya-raden/
Tegnell följer inte råden han va ganska nyligen ute på en restaurang och hängde med folk. Det togs bilder och han höll inte avstånd.
Citera
2020-11-01, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Herregud, Taiwan som folk i denna tråd hänvisat till som något slags föredöme, har testat drygt 4 000 personer/miljon invånare. Är då helt omöjligt att dra några slutsatser om hur stort mörkertal det finns, kan vara hur stort som helst även bland döda. Som jämförerelse har Sverige testat drygt 221 000 personer/miljon invånare.

Mest lockdown människorna härinne som hänvisar till länder som "lyckas" när man säger att mörkertalet är stort så hänvisar dom till en länk från någon sajt...🤪
Citera
2020-11-01, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Mest lockdown människorna härinne som hänvisar till länder som "lyckas" när man säger att mörkertalet är stort så hänvisar dom till en länk från någon sajt...🤪

Givetvis är det lockdown-människorna som hänvisar till Taiwan etc., och de är tyvärr i majoritetet i denna tråd. Slog mig bara hur otroligt lätt det var att slå hål på "Taiwan-myten". Japan har testat klart mer än Taiwan, men fortfarande väldigt lite. Sydkorea, har jag för mig att de testade jättemycket i början, det måste de i så fall slutat med, för totalt sett har de testat mer än Japan och Taiwan, men fortfarande bara en knapp fjärdedel av Sverige sett till invånarantal.
Indien har faktiskt testat mer än alla tre ovan nämnda, men ändå bara en tredjedel av Sverige.
Citera
2020-11-01, 00:57
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Tegnell följer inte råden han va ganska nyligen ute på en restaurang och hängde med folk. Det togs bilder och han höll inte avstånd.

Har du bildbevis ditt jävla pulver? Nä knappast
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in