2020-10-31, 22:36
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Ny lockdown i England - Premiärminister Boris Johnson "viruset sprider sig ännu snabbare än det rimliga värsta fall-scenariot"

Viruset sprider sig ännu snabbare än det rimliga värsta fall-scenariot i England. Känns ju tryggt att vi är välförberedda i Sverige med våra "råd" till svenska folket, "råd" som svenska folket inte är intresserade av att följa eftersom vi är genomtrötta, utmattade och utarmade. Den jobbiga sommaren och hösten då ingen följde råden har gjort att vi är helt utslagna. Nu orkar vi inte mer! Ge oss flockimmunitet, landsfader Tegnell!

Citat:
Johnson said the virus is spreading even faster than the reasonable worst case scenario of the government’s scientific advisers. He added that unless the government acts, “we could see deaths running at several thousand a day … the over-running of the NHS would be a medical and a moral disaster … the virus is doubling faster than we can conceivably add capacity and so now is the time to take action, because there is no alternative.”

källa guardian
Citera
2020-10-31, 22:41
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AllElM/tusentals-kan-ha-tappat-luktsinnet-for-gott

Det är mest unga kvinnor som drabbas av detta problem med förlorat lukt- och smaksinne efter en coronainfektion (inte under), står det här. Och det brukar mest drabba personer som INTE varit allvarligt sjuka, INTE legat på IVA. Står det också i artikeln.

Nu ska jag vara lite elak, men kan det vara så att symptomet drabbar eller "drabbar" individer som KÄNNER EFTER mera än andra...?
Citera
2020-10-31, 22:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Ny lockdown i England - Premiärminister Boris Johnson "viruset sprider sig ännu snabbare än det rimliga värsta fall-scenariot"

Viruset sprider sig ännu snabbare än det rimliga värsta fall-scenariot i England. Känns ju tryggt att vi är välförberedda i Sverige med våra "råd" till svenska folket, "råd" som svenska folket inte är intresserade av att följa eftersom vi är genomtrötta, utmattade och utarmade. Den jobbiga sommaren och hösten då ingen följde råden har gjort att vi är helt utslagna. Nu orkar vi inte mer! Ge oss flockimmunitet, landsfader Tegnell!

källa guardian

Hmmm... I så fall blir det sannolikt likadant här. Vilket var vårt värsta-scenario? Jag minns inte längre.
Citera
2020-10-31, 22:49
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, det var det nog ingen som gjorde i det här slappa landet. Men i en sådan här situation tycker jag att man är skyldig att hålla sig informerad. Besluten kan ju komma fort nu, ibland samma dag som de träder i kraft...
Jo, men för mig har Sverige+Lockdown kommit att bli en otänkbar kombination.
Jag kommer nog själv att reagera ”Öh, vaddå, lockdown?!? Får jag inte gå ut alls? Men jag har väl inte gjort nåt.” Är själv påverkad av den slappa attityden.
Skulle inte förvåna mig om folk i stort finner sig i en lockdown och håller sig lugna tills man blir utsläppta.
Citera
2020-10-31, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Så länge livet flyter på har folk inget att klaga på utan rycker på axlarna och lallar vidare. Restriktionerna som är på gång kommer man att acceptera eftersom man insett att viruset inte är att leka med, och jag tror inte att folk förväntar sig allvarligare och långvariga restriktioner. Vi är Sverige och därmed osårbara.
Att närmare 6.000 dött bryr man sig inte om. ”Det var ändå gamla och skröpliga som snart ändå skulle dö.”

Men gamla o sjuka dör ju varje år av sjukdomar...ca 300 tusen faktiskt..

Hur mkt bryr du dig eg ?

Att bryr sig på flashback är den nya empati o riktiga tårar byts mot gråtande emoji..
Senast redigerad av Problem2020 2020-10-31 kl. 22:58.
Citera
2020-10-31, 23:01
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hmmm... I så fall blir det sannolikt likadant här. Vilket var vårt värsta-scenario? Jag minns inte längre.

Finns inga svenska prognoser.

IHME:s prognos för Sverige. Vi ligger ca två veckor före deras worst case-scenario för antal nya fall (Sweden).

https://covid19.healthdata.org/sweden?view=infections-testing&tab=trend&test=infections
Citera
2020-10-31, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jo, men för mig har Sverige+Lockdown kommit att bli en otänkbar kombination.
Jag kommer nog själv att reagera ”Öh, vaddå, lockdown?!? Får jag inte gå ut alls? Men jag har väl inte gjort nåt.” Är själv påverkad av den slappa attityden.
Skulle inte förvåna mig om folk i stort finner sig i en lockdown och håller sig lugna tills man blir utsläppta.

Ärligt talat, 99.5% av alla svenskar kan gå ut och promenera utan att komma närmare än några meter från närmsta person. Möjligtvis några som bor i Gamla Stan eller några av de gammelbebygda centralorterna där man kanske behöver möta några personer i gränden. Att ha en "förbjudet att gå ut"-lockdown är helt meningslös. Jag är väldigt stark anhängare av de klassiskt svenska medborgerliga dygderna, där man gör det som är rätt för att det är det rätta, inte för att man straffas om man blir påkommen. Men blir det utegångsförbud så blir det nog att rita ett anarkistkors i pannan och ge sig ut och ägna sig åt lite civil olydnad i form av en stärkande promenad i vår vackra natur.
Citera
2020-10-31, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
Var finns bevisen?

Allt tyder på att du 3-4 månader efter Corona återigen kan bli infekterad.

Sen krävs det minst 70 procent som haft det för att få effekt. I stora delar av landet har knappt 3 procent haft det.

Enbart vaccin, lockdown och social distansering som kan rädda oss.
Nej det finns inget som tyder på det. Då skulle vi se betydligt fler återinfektioner.
Citera
2020-10-31, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Av de 200 000 lärare vi har i grundskolan, så dog en? Trots att skolorna var öppna igenom hela våren? När smittspridningen var enorm i hela samhället? Som dessutom troligen blev infekterad av hennes vuxna kollegor i lärarrummet?

Hur fan får du det till att barnen driver pandemin. Tyder väl snarare på att ett klassrum med småglin är en av de säkrare arbetsplatserna du kan ha för tillfället.
Två grannländer Norge och Finland har stängd skolor. Ett land Sverige inte gjorde det. Antal barn drabbad av multi inflammatorisk syndrom är 10 gånger mer än Norge och Finlands drabbade barn med samma syndrom tillsammans.
Vad betyder det?
Jo, att smittspridningen varit betydligt större bland Svenska skolbarn än grannländerna som hade stängt sina skolor.
Barnen är inte lika smittsamma som vuxna enligt rapporten men tydligen tillräckligt för att sprida smittan mellan sig själva och förmodligen till sina familjer.
Citera
2020-10-31, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Finns inga svenska prognoser.

IHME:s prognos för Sverige. Vi ligger ca två veckor före deras worst case-scenario för antal nya fall (Sweden).

https://covid19.healthdata.org/sweden?view=infections-testing&tab=trend&test=infections

Finns några scenarier som FHM tog fram i somras.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/de0d0ffc939f43c397a0de23c5aa9be6/scenarier-tre-smittspridningsscenarier-plan-eventuella-nya-utbrott-covid-19.pdf
Citera
2020-10-31, 23:06
Medlem
Angående vaccin-diskussionen, enligt vissa kommer riskgrupper börja vaccineras innan jul. Jan Albert är tyvärr inte lika optimistisk i aftonbladet-chatten.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qAARRw/overlakaren-svarar-pa-lasarnas-coronafragor (bakom betalvägg)

Citat:
Jan Albert
Fråga: När tror du att det kommer ett vaccin?

Kanske börjar bli tillgängligt någon gång i vår, men det är knappast så att man kommer vaccinera stora delar av befolkningen förrän möjligtvis till nästa vinter.
Citera
2020-10-31, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
Helt okänt virus, många stammar. Du bara freestylar. Sars 2003 säger emot dig.

Hursomhelst vill ej börja surra med dig om detta, för vi kommer aldrig nå dessa 70 procent, samhället har rasat långt långt innan.

Move on.

Vad är dina förslag hur vi skall lösa detta?
Vad tror du att SARS-CoV 2003 säger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in