2020-10-31, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det står i artikeln att hon känner grundsmaker som sött salt och surt, så en citron smakar surt/känns stickande men smakar inte citron. Dessutom att hon vill gärna ha saker som är krispiga. Antar att det ger lite mer ätupplevelse än mjuk mat, även om smaken saknas. Intressant att hon kan ange på timmen när smaken försvann. Synd bara att vården ignorerar henne.

Bortsett från det trista med avsaknad smakupplevelse så är smak och lukt viktiga för att varna om mat blivit dålig. Så länge hon bor hemma går det väl an för där finns alltid någon annan, men tänk flytta hemifrån och bo ensam och inte kunna avgöra om maten är dålig. Dålig lukt är ju en varningssignal i många olika sammanhang. Hoppas det ordnar sig för henne.
Ja, och tänk på småbarnsföräldrar som lagar mat till sina små om de inte kan avgöra hur maten smakar om de tappat lukt/smak. Jag orkar snart inte tänka hur kaosigt det måste bli.
Citera
2020-10-31, 22:14
Medlem
Madagascars avatar
Eventuellt har Frankrike peakat i nya smittade :-)

Idag rapporterar de 35 000+ nya fall. Förra lördagen rapporterades 45 000+.
Senast redigerad av Madagascar 2020-10-31 kl. 22:41.
Citera
2020-10-31, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
Du var mig en riktigt knepig fuck...fattar inte vad du vill ha sagt..

Du hyllar svenska modellen, som i din värld är ungefär det samma som Trumps. Total frihet och låt skiten rulla igenom populationen.

Men samtidigt har vi haft riktigt jävla hårda restriktioner mot idrott, kultur och nöje, hårdare än i de flesta andra länder.

Vi stänger ner badhus/idrottshallar och Museum just nu like a mother.

Är du riktigt säker på att du gillar Tegnell? För ni två står jävligt långt ifrån varandra.

Vi behöver inte se Metallica i globen. Vi klarar oss utan det.

Demokrati är viktigt, jag tycker inte vi klarar oss utan det.

Att dricka 18 öl på krogen och stå och skrika som en mansbebis i publiken på "sitt" lag är inte viktigt. Vi klarar oss utan det.

Att barn och unga kan fortsätta med sin motion och rörelse är viktigt, jag tycker inte vi klarar oss utan det.

Finns en balansgång, och att fokusera på det som gör stor skillnad och inte påverkar samhället i övrigt negativt.
Citera
2020-10-31, 22:17
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Går deras barn i särskola? Den vanliga skolan har nämligen lov.
Så att de skulle få info från skolan redan förra veckan hade ju varit svårt..

Det tror jag inte, i alla fall... Mamman uttryckte sig så. Men hon kan ju ha menat "ingen information över skolans mailsystem" - och det borde ju kunna fixas av rektor/administrativ personal när det är så här superviktigt, även om eleverna har lov. Mina barn är vuxna och jag håller inte längre koll på när det är lov.
Citera
2020-10-31, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Vi behöver inte se Metallica i globen. Vi klarar oss utan det.

Demokrati är viktigt, jag tycker inte vi klarar oss utan det.

Att dricka 18 öl på krogen och stå och skrika som en mansbebis i publiken på "sitt" lag är inte viktigt. Vi klarar oss utan det.

Att barn och unga kan fortsätta med sin motion och rörelse är viktigt, jag tycker inte vi klarar oss utan det.

Finns en balansgång, och att fokusera på det som gör stor skillnad och inte påverkar samhället i övrigt negativt.

Okay, du är för hårda restriktioner (som moi) sen vill du att kidsen skall gå i skola (som moi)...

Måste missförstått dig tidigare... nu är vi ju t.o.m på speaking terms mellan varandra.

När kinaviruset är över kanske vi kan träffas och krama varandra?
Senast redigerad av Hitler.was.a.vegan 2020-10-31 kl. 22:23.
Citera
2020-10-31, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Har du 300 fingrar på din hand? Det är nämligen siffran från Mexico.

För en vecka sedan handlade det om ca 25 personer och så dina händer måste se väldigt konstiga ut.

Handfull och "antalet fingrar på en hand" är inte synonymer. Snarare "några få", "en liten mängd" etc. Med 100 miljoner+ smittade är ju även 300 personer en försvinnande liten mängd efter 10 månader.
Citera
2020-10-31, 22:18
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MycketOintressant8
Hur kan den familjen ha missat det? Är de arbetslösa och saknar TV och Internet?

Nej, inte det heller. Och som sagt, det var inte bara dom - det hade varit FULLT i butikerna i Linköpings innerstad.
Citera
2020-10-31, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Har du 300 fingrar på din hand? Det är nämligen siffran från Mexico.

För en vecka sedan handlade det om ca 25 personer och så dina händer måste se väldigt konstiga ut.
En handfull betyder inte att man kan räkna dom på fingrarna, det betyder så många som ryms i en hand!

Om Mexico har 900 000 fall och 300 återinfektioner så stärker det inte ditt argument.
Citera
2020-10-31, 22:24
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Då kan vi säga hejdå till Kitzbuhel, Schladming och St Anton. Det blir ingen skidfest i år. Tråkigt men sant.

Ja, men ändå ett litet problem i sammanhanget.
Citera
2020-10-31, 22:33
Medlem
Ganska tydligt lägre siffra smittade i Frankrike idag jämfört med förra lördagen. Om det inte är minskad rapportering p.g.a alla helgeona, så tyder det på att våg 2 där är på väg att kulminera, eller kanske redan har gjort det.
Med lockdown så lär det minska stadigt där fram till jul. Sedan kommer våg 3 i början av 2021, om det inte sker ett under med vaccineringen.
Citera
2020-10-31, 22:34
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Intressant att 7 av 10 svenskar uppger att regeringen skött pandemin väl även om det är en viss minskning från våren. Vet dock inte hur mycket credd regeringen ska ha. Känns som dem enbart lastade över ansvaret på FHM.
Dock inte speciellt överraskande att förtroendet är fortsatt högt för Tegnell och co generellt. Antar att en stor del av dem som är välvilligt inställda till strategin har familj och släkt i andra länder där deras familjemedlemmar blivit instängda och isolerade likt djur.
Så länge livet flyter på har folk inget att klaga på utan rycker på axlarna och lallar vidare. Restriktionerna som är på gång kommer man att acceptera eftersom man insett att viruset inte är att leka med, och jag tror inte att folk förväntar sig allvarligare och långvariga restriktioner. Vi är Sverige och därmed osårbara.
Att närmare 6.000 dött bryr man sig inte om. ”Det var ändå gamla och skröpliga som snart ändå skulle dö.”
Citera
2020-10-31, 22:35
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Barn driver inte smittan, det är ju uppenbart.

Mig veterligen har man aldrig snackat om att 17-18åringar på gymnasiet inte skulle kunna vara en smittrisk. Om gymnasieskolorna blir drivande lär vi väl få svar på närmsta tiden kan jag tänka mig, men det verkar ju ha varit rätt begränsade utbrott hittills så troligen är det väl ingen jättefaktor.

Universitetens studentfester verkar ju dock vara en smitthärd, men detta var väl mer eller mindre väntat.
Det handlar ju om ungdomar, barn över 12 år som driver smittan lika mycket som vuxna. Så kanske även högstadiet.
”En amerikansk studie visar till exempel att andelen barn med covid-19 var dubbelt så stor bland 12–17-åringar jämfört med 5–11-åringar. Walter Haas och hans kollegor publicerade nyligen en studie i Eurosurveillence, som ger en liknande bild.
– Det är tonåringar och lärare som borde vara fokus för förebyggande åtgärder när smittspridningen ökar i samhället, som att bära ansiktsmask eller återgå till distansundervisning, säger Walter Haas.”

Man pratar ju om gruppen under det du nämner? 12-17 år. De skulle ju också klara distansundervisning.
Jag tycker ofta man läser och hör just detta. Gymnasium eller gymnasium och högstadier.

Young children are unlikely to spread the virus — but older kids are more at risk, say researchers. Sidorna man kommer till om man klickar vidare och inte bara vill läsa den häpnadsväckande artikeln utan det den baseras på.

https://www.nature.com/articles/d41586-020-02973-3
https://tt.omni.se/bara-enstaka-smittfall-i-skolorna/a/OQQz2q
Senast redigerad av virvelbagg 2020-10-31 kl. 22:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in