2020-10-31, 20:53
Medlem
"Influcers" som ska synas, göra nåt och vara överallt, för att få ihop nåt vettigt att visa...tror jag kan vara en grupp som medverkar till mycket smittspridning. Och det verkar ju vara många unga som är det idag.
Citera
2020-10-31, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Pratade just i telefon med en familj som bor i Linköping. De hade ingen aning om att det är lockdown där i tre veckor! Jag fick upplysa dem om det! Ingen hade sagt något i barnens skolor heller igår, fastän kommunen stängde ner allting igår och beskedet om hela Östergötlands restriktioner kom i torsdags redan. De (familjen som jag känner) sa, att det hade varit fullt på stan i alla affärer idag, så det verkar som om andra linköpingsbor inte har fått veta det heller..?

Alltså - hur ska det här gå?

https://www.linkoping.se/nyheter/nyheter/presstraff-med-anledning-av-radande-coronalage/

Det står på kommunens hemsida, men där kollar väl inte alla varje dag. Jag kollar inte min kommuns sida heller, om jag inte söker information om något särskilt. Kanske skulle man ha sådana där bilar med megafoner, som åker runt och sprider meddelandet på gatorna?

Går deras barn i särskola? Den vanliga skolan har nämligen lov.
Så att de skulle få info från skolan redan förra veckan hade ju varit svårt..
Citera
2020-10-31, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Var finns bevisen för att immunitet inte funkar?

Var finns bevisen?

Allt tyder på att du 3-4 månader efter Corona återigen kan bli infekterad.

Sen krävs det minst 70 procent som haft det för att få effekt. I stora delar av landet har knappt 3 procent haft det.

Enbart vaccin, lockdown och social distansering som kan rädda oss.
Senast redigerad av Hitler.was.a.vegan 2020-10-31 kl. 21:01.
Citera
2020-10-31, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är väl bara att sjukskriva sig ett par dagar och se hur det utvecklar sig? Det är väl inget drygt med det?

Beror väl på lite, trist att sitta hemma och peta naveln om man har ett kul jobb. Sen är det ju en del som inte bara är en enkelt utbytbar kugge, och då orsakar det ju ofta massa problem då man måste lägga om sin planering för att man inte hann med en massa saker som behövde göras.

Givetvis skall man hålla sig hemma vid minsta symtom, men det kan vara rejält drygt att gå runt och småsnörvla hemma.
Citera
2020-10-31, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan
Var finns bevisen?

Sen krävs det minst 70 procent som haft det för att få effekt. I stora delar av landet har knappt 3 procent haft det.

Enbart vaccin som kan rädda oss.
Egenpåhittat.
Citera
2020-10-31, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Artikeln baseras på en studie som man kan ta del av sammanställt här www.nature.com.
De förespråkar hemundervisning på gymnasium vid ökad smittspridning, kanske en bra ide för Sverige nu också?

“The potential to transmit increases” with age, and adolescents are just as likely to transmit the virus as adults, he says. Teenagers and teachers should be the focus of mitigation measures, such as wearing masks or a return to online lessons when community transmission is high, says Haas.

så kan man ju också läsa in det.

Anledningen till att jag länkade till Nature var att vissa här inne är helt hysteriska om att skolorna driver pandemin.
Detta måste väl ändå ses som motbevisat.
Att gymnasiet borde studera på distans är en helt annan fråga.
Citera
2020-10-31, 21:03
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snitsigare
Sen igår lätt halsont, snuvig och nu 37,8 i temp. Bör vara lättare förkylning bara, men är det sjukskrivning som gäller?
Och civid-test vilket verkar vara flera dagars väntetid på.
Känns drygt nu.

Självklart ska du sjukskriva dig.
Citera
2020-10-31, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hitler.was.a.vegan

Nej. Allt tyder på att några enstaka personer av de många miljoner som varit infekterade har blivit infekterade igen såhär 10 månader in i pandemin. Allt talar ju istället för att immunitet är robust och långvarig för 99%+ av alla som blivit infekterade.
Citera
2020-10-31, 21:07
Medlem
Luna, 16, tappade luktsinnet – och känner inte längre hunger
”Jag äter bara för att jag måste”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/560dxE/luna-16-tappade-luktsinnet--och-kanner-inte-langre-hunger
Citera
2020-10-31, 21:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Nej. Allt tyder på att några enstaka personer av de många miljoner som varit infekterade har blivit infekterade igen såhär 10 månader in i pandemin. Allt talar ju istället för att immunitet är robust och långvarig för 99%+ av alla som blivit infekterade.

Helt okänt virus, många stammar. Du bara freestylar. Sars 2003 säger emot dig.

Hursomhelst vill ej börja surra med dig om detta, för vi kommer aldrig nå dessa 70 procent, samhället har rasat långt långt innan.

Move on.

Vad är dina förslag hur vi skall lösa detta?
Citera
2020-10-31, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
så kan man ju också läsa in det.

Anledningen till att jag länkade till Nature var att vissa här inne är helt hysteriska om att skolorna driver pandemin.
Detta måste väl ändå ses som motbevisat.
Att gymnasiet borde studera på distans är en helt annan fråga.

Barn driver inte smittan, det är ju uppenbart.

Mig veterligen har man aldrig snackat om att 17-18åringar på gymnasiet inte skulle kunna vara en smittrisk. Om gymnasieskolorna blir drivande lär vi väl få svar på närmsta tiden kan jag tänka mig, men det verkar ju ha varit rätt begränsade utbrott hittills så troligen är det väl ingen jättefaktor.

Universitetens studentfester verkar ju dock vara en smitthärd, men detta var väl mer eller mindre väntat.
Citera
2020-10-31, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant

Njae. Det är osäkert skulle jag säga. Det är väldigt få som får sitt covid-virus gensekvenserat bägge gånger de blivit infekterade. De som får det är de enda som anses bevisat re-infekterade. Det finns väl ungefär 50 sådana fall beskrivna men andra fall lär vara tusen gånger högre.

Edit: troligen varar immuniteten kring 6 månader som vid andra coronavirus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in