2020-10-30, 15:51
Medlem
Är det bara jag som inte förstår psykologin. Det breda nedstället som har kommit nu. Grovt sett verkar det drabba kursraketer och aktier som knappt återhämtat sig sen i våras ungefär lika mycket i procent. Skulle kännas mer logiskt om nedstället i betydligt större grad drabbade årets kursraketer som i många fall har galna värderingar, pga. vinsthemtagningar. Tesla är väl det värsta exemplet.
Citera
2020-10-30, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Är det bara jag som inte förstår psykologin. Det breda nedstället som har kommit nu. Grovt sett verkar det drabba kursraketer och aktier som knappt återhämtat sig sen i våras ungefär lika mycket i procent. Skulle kännas mer logiskt om nedstället i betydligt större grad drabbade årets kursraketer som i många fall har galna värderingar, pga. vinsthemtagningar. Tesla är väl det värsta exemplet.

Ett brett nedställ signalerar misstro mot makro, det brukar drabba rubbet.

Ta Corona i våras, även företag som inte drabbades, som t ex Eric, föll kraftigt.
Citera
2020-10-30, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Håller med, tex Tele2 är lägre nu än under mars, trots tre bra rapporter sen dess. Telia börjar också tryckas ner ordentligt. Trodde aldrig dessa om några skulle ner på de där nivåerna igen...
Citera
2020-10-30, 20:51
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Du kanske bör kolla igen, om S&P står sig någorlunda som nu blir det nog åka av imorgon för EU.

SPY står just nu på gränsen till den gigantiska gap som skapades vid nedgången:
https://i.imgur.com/PMCcWea.png
SPY (S&P500 ETF) @ 1h

Hög dramatik.

Verkar som inte blev av någon nedgång för sthlmsbörsen idag. Däremot S&P gått ned som satan. Har förlorat många många tusen.
Citera
2020-10-30, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Verkar som inte blev av någon nedgång för sthlmsbörsen idag. Däremot S&P gått ned som satan. Har förlorat många många tusen.

Har du kollat sista 10 minuterna på S&P?

Helt galen återhämtning

Typ liknande avslut som igår fast tvärtom

Edit: nästan alla eu terminer är gröna nu efter denna nästan 1% uppgång sista 10 på slutet i us
Senast redigerad av Temujin56 2020-10-30 kl. 21:28.
Citera
2020-10-30, 21:59
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56

Helt galen återhämtning

Edit: nästan alla eu terminer är gröna nu efter denna nästan 1% uppgång sista 10 på slutet i us

Vet inte vilken graf du tittar på men allt lyser rött.
Citera
2020-10-30, 22:08
Avstängd
Odagans avatar
Citat:

Helt galen återhämtning

Användaren VarmaDrycker är nog helt rätt ute med sitt tips om Amundis volatilitetsfond.
Man hittar enstaka pärlor i den förvirrade röran..
Citera
2020-10-30, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Användaren VarmaDrycker är nog helt rätt ute med sitt tips om Amundis volatilitetsfond.
Man hittar enstaka pärlor i den förvirrade röran..

Vet inte riktigt vad det är för något men det låter bra just nu med tanke på vix som är uppe på 38.02 nu
Citera
2020-10-31, 00:04
Avstängd
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Håller med, tex Tele2 är lägre nu än under mars, trots tre bra rapporter sen dess. Telia börjar också tryckas ner ordentligt. Trodde aldrig dessa om några skulle ner på de där nivåerna igen...
Värderingen av Tele2 är en gåta. Förlorade massvis i samband med utdelning/rapport.
Brukar inte fucka upp det, men det gjorde jag med Tele2. Ränner väl upp mot 130 när man minst anar det?
Citera
2020-10-31, 08:34
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften

Jo, jag såg det. Ett väldigt uppseendeväckande resultat, både breda OMXSPI och smalare OMXS30 sträcker ut armen och räcker med kraft upp ett pekfinger åt USA. Det är knappast något som händer särskilt ofta.

Avslut fredag,
OMXS30: +0.09%
OMXSPI: +0.58% (!)

Om man ska spekulera så kan det ha att göra med att det helt enkelt är så att företag rent generellt fortfarande fungerar väl i Sverige pga den strategi man valt för Corona. Borta i USA ser det väldigt annorlunda ut, där har man stängt ned väldigt mycket istället varpå företag tvingas säga upp folk.

I Sverige finns dessutom en viss tröghet i systemet då vi bl a har saker som LAS som reglerar anställningar mm. Jättedåligt tycker vissa medan jag själv anser det bra att ha viss tröghet i system då detta leder till högre stabilitet (men visst finns detaljer som man kan prata om, men det är en annan tråd).

-

Det är nog många som förlorat en del, den portfölj jag skriver om och handlar med här har gått ned 35% den här månaden. Fortfarande upp sett till den totala tiden sedan portföljen startades, men ... som du säger blir det ju en del sett till den senaste månaden.
Där kan man dock välja att sätta sig i ett hörn och grina illa eller så kan man inte göra så. Personligen puttade jag istället in ännu mer pengar. När folk är rädda och det råder ett 'hela havet stormar' är trots allt rätt läge att börja titta på att ta fler och nya entries.
Citera
2020-10-31, 08:49
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

Helt galen återhämtning

Tänkte skriva att det vore typiskt om det blir tvärtom mot tidigare, men man vill inte jinxa saker och tro för mycket på något sådant.

En djävligt seg dag igår precis som under torsdagen. De flesta exits och entries blev tidigt under dagen något 50/50 och först på slutet blev det bättre.

Stannade kvar i den termin jag handlat med under dagen, förhoppningen är att den håller sig (dvs att uppgången inte totalt raderas ut rakt av på måndag).
Bör dock gå ok då den senaste entry kom att bli väldigt bra trots att den periodvis såg sisådär ut:
https://i.ibb.co/BjpwmP7/Screenshot-2020-10-31-08-38-27-620-com-android-chrome.png
DE30EUR @ 1 min

Det man inte ser ovan är US-börserna, jag väger hela tiden också in hur datan ser ut för US-börserna. Den Exit i skärmdumpen som senare leder till ny Entry är t ex ett resultat av att SP tydligare började trenda nedåt och inte bara att DAX gick ned. En typ av 'double confirm' (dvs att man tittar på A och bekräftar med B).
Senast redigerad av sinewave 2020-10-31 kl. 09:35.
Citera
2020-10-31, 09:59
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Tänkte skriva att det vore typiskt om det blir tvärtom mot tidigare, men man vill inte jinxa saker och tro för mycket på något sådant.

En djävligt seg dag igår precis som under torsdagen. De flesta exits och entries blev tidigt under dagen något 50/50 och först på slutet blev det bättre.

Stannade kvar i den termin jag handlat med under dagen, förhoppningen är att den håller sig (dvs att uppgången inte totalt raderas ut rakt av på måndag).
Bör dock gå ok då den senaste entry kom att bli väldigt bra trots att den periodvis såg sisådär ut:
https://i.ibb.co/BjpwmP7/Screenshot-2020-10-31-08-38-27-620-com-android-chrome.png
DE30EUR @ 1 min

Det man inte ser ovan är US-börserna, jag väger hela tiden också in hur datan ser ut för US-börserna. Den Exit i skärmdumpen som senare leder till ny Entry är t ex ett resultat av att SP tydligare började trenda nedåt och inte bara att DAX gick ned. En typ av 'double confirm' (dvs att man tittar på A och bekräftar med B).

Hur mycket, ungefär, går du ut/in med varje Exit/entry?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in