Citat:
Ursprungligen postat av
Klappasäften
Verkar som inte blev av någon nedgång för sthlmsbörsen idag. Däremot S&P gått ned som satan. Har förlorat många många tusen.
Jo, jag såg det. Ett väldigt uppseendeväckande resultat, både breda OMXSPI och smalare OMXS30 sträcker ut armen och räcker med kraft upp ett pekfinger åt USA. Det är knappast något som händer särskilt ofta.
Avslut fredag,
OMXS30: +0.09%
OMXSPI: +0.58% (!)
Om man ska spekulera så kan det ha att göra med att det helt enkelt är så att företag rent generellt fortfarande fungerar väl i Sverige pga den strategi man valt för Corona. Borta i USA ser det väldigt annorlunda ut, där har man stängt ned väldigt mycket istället varpå företag tvingas säga upp folk.
I Sverige finns dessutom en viss tröghet i systemet då vi bl a har saker som LAS som reglerar anställningar mm. Jättedåligt tycker vissa medan jag själv anser det bra att ha viss tröghet i system då detta leder till
högre stabilitet (men visst finns detaljer som man kan prata om, men det är en annan tråd).
-
Det är nog många som förlorat en del, den portfölj jag skriver om och handlar med här har gått ned 35% den här månaden. Fortfarande upp sett till den totala tiden sedan portföljen startades, men ... som du säger blir det ju en del sett till den senaste månaden.
Där kan man dock välja att sätta sig i ett hörn och grina illa eller så kan man inte göra så. Personligen puttade jag istället in ännu mer pengar. När folk är rädda och det råder ett 'hela havet stormar' är trots allt rätt läge att börja titta på att ta fler och nya entries.