2020-04-07, 13:26
Medlem
Cincinnatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Vad är det som trams menar du?

Folk agerar utifrån vad de tror, för en månad sedan trodde att världen skulle gå under och sålde, nu tror folk att det stabiliseras. Om det inte stabiliseras utan bli mer utdrager så säljer folk i panik igen. Folk köper och säljer på känslor, inte på rationella beslut.
Det jag menade är trams var det du skrev om att alla krisscenarier är inprisade. Det är trams eftersom folk inte har tillräcklig information om alla tänkbara scenarier för att rimligtvis kunna pris in dem.
Citera
2020-04-07, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati
Det jag menade är trams var det du skrev om att alla krisscenarier är inprisade. Det är trams eftersom folk inte har tillräcklig information om alla tänkbara scenarier för att rimligtvis kunna pris in dem.

All information som är känd är inprisad men det betyder inte att kunskap som inte är känt är det.
Citera
2020-04-07, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati
Nja, fast folk agerar ju pga rädsla, så när de faktiska siffrorna kommer så kan det mycket väl vara så att det inte avspeglas i aktien, en minskad lönsamhet kan till och med ge stigande aktiekurser för att det inte blev så illa som man trodde, allt handlar i slutändan om förväntningar.

Annars skulle ju inte börsen påverkas alls av Coronan än eftersom vi inte har några faktiska siffror.
Citera
2020-04-07, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Merparten av alla avslut görs efter algoritmer, är rätt få som räknar värdet på bolaget och sitter 1-3 mån just nu.
Därför följer flesta kurvorna varandra i nån form.

Tror du ska ta det lugnt och vänta in nått mer solid att förankra, räcker med en död Boris Johnsson så är det ner 10-20% till på sth börsen

Det har du nog i rätt i. Jo planen har varit att sitta tills det finns någon ljusglimt i sandkorn storlek men det ser jag inte ännu. Fler och fler flaggningar om nyemissioner dyker upp på mitt nyhetsflöde med.
Citera
2020-04-07, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
All information som är känd är inprisad men det betyder inte att kunskap som inte är känt är det.
Precis.
Citera
2020-04-07, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Låter som du är i ett bra läge att göra det klassiska misstaget, sälja på botten och köpa tillbaks på en studs för att sen följa med ner till den tidigare botten och vidare..

Ja tyvärr. Funderar på att köpa bolagen efter kvartalsrapporterna. Då borde jag få ett rättvist pris iaf.
Citera
2020-04-07, 14:38
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Hoppade av i panik. Lyckades såklart träffa botten fredag den 13. Men mindes hur det var i förra kraschen. Hoppades kunna köpa tillbaka billigare.

Ouch tycker synd om dig, i ungefärliga slängar hur mycket tappade du?
Mitt råd är att vänta lite jag tror vi kan peaka snart med en hyffsad djup bulltrap sedan köper du stabilt utdelningsföretag och kör långsiktig vinst då slipper du bränna dig mer och är typ garanterad det du vill ha.
Citera
2020-04-07, 14:39
Medlem
johnny_viciouss avatar
Visst är det trist att se hur företagen man tänkt köpa in sig i rusar uppåt just nu, men om man ursprungligen trodde (som jag) att den här krisen skulle leda till en lågkonjunktur och riktigt ekonomisk katastrof så är det ju oklokt att omvärdera det NU. Har man fel så har man fel och får acceptera det, bättre det än att överge sin strategi och ta ogenomtänkta risker.

Med det sagt håller jag mig likvid ett tag till.
Citera
2020-04-07, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
Ouch tycker synd om dig, i ungefärliga slängar hur mycket tappade du?
Mitt råd är att vänta lite jag tror vi kan peaka snart med en hyffsad djup bulltrap sedan köper du stabilt utdelningsföretag och kör långsiktig vinst då slipper du bränna dig mer och är typ garanterad det du vill ha.

500 000+ kanske inte mest i den här tråden. Men mycket för en knegare som mig. Ligger dock på plus totalt. Men har ju hållt på i tio år.
Citera
2020-04-07, 15:07
Medlem
RobertoSavianos avatar
Skönt att kunna plocka upp Storytel hyfsat billigt idag iallafall. Annars inte så mycket bra köplägen idag.
Citera
2020-04-07, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Visst är det trist att se hur företagen man tänkt köpa in sig i rusar uppåt just nu, men om man ursprungligen trodde (som jag) att den här krisen skulle leda till en lågkonjunktur och riktigt ekonomisk katastrof så är det ju oklokt att omvärdera det NU. Har man fel så har man fel och får acceptera det, bättre det än att överge sin strategi och ta ogenomtänkta risker.

Med det sagt håller jag mig likvid ett tag till.

+1. Sluta titta på börsen, titta på fundamentala förutsättningar för globala ekonomin resten av 2020.
Citera
2020-04-07, 15:16
Medlem
Tips från coachen är att blanka eller köpa Bear OMX inför stängning idag. Index kommer falla tillbaka till minst 1450 innan påsk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in