2020-10-30, 10:02
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Jag skulle inte vara fullt så säker. Tänk t.e.x om det här muslimska partiet Nyans skulle börja få flera procent i opinionsundersökningarna, så kan det mycket väl tänkas att många tycker att SD inte är tillräckligt hårda och därför lägger sin röst på AFS istället. För att ta en av många tänkbara anledningar.

Vidare tycker jag att det låter lite som att du vill att afs ska "krascha". Och tycka vad man vill men de är inte ett promilleparti längre. De har fått över en (1) procent i opinionsundersökningar.

Jag minns månaderna före valet 2018. Då fick AfS 5-6% i dessa opinionsundersökningar och Kasselstrand och alla inom AfS var tvärsäkra på att de skulle ta sig in i riksdagen. De bokade till och med bord på restaurang för att de skulle fira segern.
Citera
2020-10-30, 10:04
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Jag tror inte dom upplöses. Däremot kanske Kasselstrand avgår och lämnar partiet. I så fall är det dags för någon hard-liner att ta över som partiledare, exempelvis Chris Dulny eller Jonas de Geer.

Alt-right har inget att hämta i Sverige. De kommer alltid förblir promille oavsett vilken idiot som tar över.
Citera
2020-10-30, 10:34
Medlem
Kan Paludan bli en av topparna i AfS? Kan han vara partiledare för Stram Kurs samtidigt som han är en frontfigur för AfS? Naturligtvis skall han inte peta undan Kasslern. Jag är inte så insatt i AfS men jag kan tänka mig trojkan: Kasslern---Ahl---Paludan.

Men Rasmus Paludan blir kanske bara en stödfigur och jag tror man får hitta på något bättre än koranbränning. Det slår inte tillräckligt som propaganda. Man måste angripa etablissemanget mycket hårdare men på ett sätt så det uppmärksammas.
Citera
2020-10-30, 11:58
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Alt-right har inget att hämta i Sverige. De kommer alltid förblir promille oavsett vilken idiot som tar över.

AfS verkar som ett flugnät som fångar upp personer som släppt den politiska korrektheten som hör SD till, men som fortfarande tror på och legitimerar det parlamentariskt-demokratiska systemet och som inte vågar "tänka färdigt" tanken vad återskapandet av ett etniskt homogent Sverige faktiskt hade inneburit och krävt avseende styrelseskick och tvångsåtgärder. Dessa personer är som du säger inte särskilt många och potentialen är tämligen låg.

Saken är dock den att inga invandringskritiska, högerpopulistiska partier har på sikt någon framtid i Sverige som annat än småpartier som är utestängda från inflytande. Det är tyvärr sanningen. SD kommer säkert fortsätta att sitta i riksdagen i decennier framöver men reduceras till ett allt mindre parti över tid. Det är oundvikligen så givet landets demografiska utveckling. Efter de överenskommelser inom det politiska etablissemanget som såg till att Stefan Löfvén blev statsminister efter både 2014 och 2018 års val, så borde det vara klart sedan flera år tillbaka att man ej kan rösta sig ur denna diskurs vi slagit oss in på. Det fylls dessutom på stora numerär av nya invandrare med rösträtt hela tiden som har hög nativitet. Majoriteten av svenskarna ger sin röst till 7-klövern i val efter val efter val. Tillitsfullt, förutsägbart och konsensusinriktat.

Att verka lokalpolitiskt samt rösta till kommunalvalen på sina håll finns dock mer mening i eftersom demografin avseende både politiskt korrekta svenskar och andelen migranter skiljer sig åt inom landet. SD har gjort mer nytta lokalt i Sölvesborg på senare år än i riksdagen. Med rätt demografiska förutsättningar kombinerat med rätt politiskt ledarskap kan en kommun sätta sig upp mot centralmakten. Fler Sjöbo 1988, tack.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkomr%C3%B6stningen_om_flyktingmottagande_i_Sj%C 3%B6bo_kommun_1988

Jag tror på en kombination av följande, som åtminstone teoretiskt möjliga scenarion för att minska förödelsen/vända skutan:

- Verka lokalpolitiskt
- Massdemonstrationer
- Verka metapolitiskt, vilket kan göras i exil
- En coup d'État/Putsch, ledd av en liten klick nyckelpersoner inom militären och näringslivet.

Sannolikt så bevaras dock status quo tills dess att svenskar på allvar börjar att lämna landet eller skyddar sig i gated communites med grindar, bommar, stängsel, övervakning och tungt beväpnad vaktpersonal. Kvarvarande normalsvenskar med arbetar- och lägre medelklassbakgrund som ej är resursstarka nog kommer att se sin tillvaro allt mer likna den i brasilianska favelas. Timbro-liberalerna Norberg och Segerfeldt ser sin gränslösa, våta pojkrumsdröm realiserad.
Senast redigerad av GusFring 2020-10-30 kl. 12:02.
Citera
2020-10-30, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Jaha? Ja då är det väl så. Men jag lovar att Paludan med AfS kommer orsaka stor uppståndelse innan valet 22. Musslorna kommer provoceras, var så säker.
Såg precis klippet på youtube som Gustav.K lagt upp om att Paludan nu är medlem i partiet.
Vad jag ser framemot detta! Hoppas på totalt kaos inom politiken och bland musslorna. Kanske blir startskottet till alla svenskars uppvaknande och förklara krig mot dessa invällare och STOR spark i röven ut från Norden av oss skandinavier!
Citera
2020-10-30, 14:18
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Kan Paludan bli en av topparna i AfS? Kan han vara partiledare för Stram Kurs samtidigt som han är en frontfigur för AfS? Naturligtvis skall han inte peta undan Kasslern. Jag är inte så insatt i AfS men jag kan tänka mig trojkan: Kasslern---Ahl---Paludan.

Men Rasmus Paludan blir kanske bara en stödfigur och jag tror man får hitta på något bättre än koranbränning. Det slår inte tillräckligt som propaganda. Man måste angripa etablissemanget mycket hårdare men på ett sätt så det uppmärksammas.
Han skulle definitivt kunna bli en av topparna i AFS om han valde sin "svenska sida". För som jag skrev i ett tidigare inlägg, så är Rasmus Paludan långt ifrån någon ointelligent, småkorkad gaphals till människa som enbart vill ställa till ett jävla liv och därmed själv få ett slags "kändisskap". Alltså vad man kunde kalla för en "totalpopulist".

Han är tvärtemot en mycket intelligent och kunnig person, inte minst inom islam/koranen och därtill mycket seriös och hängiven sin politiska gärning i Stram Kurs. Ett parti som hållit flera "riksting" och utformat en, för samhället, heltäckande politik. Men för ganska många, särskilt i Sverige, är han bara känd från små klipp de sett på nätet där han kanske ger ordentligt svar på tal till någon som ropar oförskämdheter till honom. Eller när de bränner en koran.

Hade de däremot sett hela upptagningarna av dessa demonstrationer, så skulle vederbörande också hört politiska tal som vilket partimöte som helst. Och i fråga om att kunna "prata för sig" är Rasmus Paludan, och många andra i Stram Kurs, verkligen duktiga på. Så "vanlig" politisk debatt är Rasmus Paludan verkligen inte främmande för.
Citera
2020-10-30, 22:35
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Jag gillar Paludan, det är stake i honom. Ändå lite förvånad att han valde AfS då Kasslerns försvar av honom inte var helt solklar när han sa något i stil med: "att självklart ska man få bränna koraner men det föredrar inte jag utan jag föredrar att hålla dom där flygtalen om att invandrarna ska åka hem" Vilket är ganska patetiskt i jämförelse. Även om Kasslern är ganska i framkant än övriga Sverige så finns det ändå en viss försiktighet där och det kanske är en bra grej att balansera på knivsudden. Men Paludan gör väl inte det och om han får media så måste Kasslern vara beredd att försvara honom och hans uttalanden. Så det blir ju intressant att följa.
Citera
2020-10-31, 11:32
Medlem
BorkaOdalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Kommer aldrig att hända. Inse detta för ert eget bästa: AfS är ett promilleparti och kommer vara det så länge de finns. Efter fiaskot i valet 2022 kommer de upplösas, var så säker!

Personligen så tror jag mer att det här är önsketänkande ifrån din och en del andras sida som gillar SD. Man hör ofta att AfS skulle vara ”extremister” eller ”alt-right”. Att man skulle splittra SD och alla nationalkonservativa.

Jag tycker mig se att SD går mot en mer liberal riktning värderingsmässigt. Det finns inte mycket konservativt kvar i partiet mer än invandringspolitiken. Och ska man vara ärlig så har SD mjuknat även på den här punkten. Frivillig återvandring pratar man mycket om. Där tror jag att AfS kan fånga många nationalkonservativa röster som inte har lust att betala bidrag till uppskattningsvis en miljon invandrare som lever på olika statliga transfereringar.

Det skiljer sig en del åt mellan SD och AfS nuförtiden. Platt skatt, riksrätt, tjänstemannaansvar, tvångsåtervandring och ett Swexit. Lägg därtill till att AfS förmodligen inte är så jävla intresserade av allt rövslickande till hbt-rörelsen. Förhoppningsvis så står AfS upp för barnen i framtiden så att barn får möjlighet att växa upp i en traditionell familj utan en massa psyksjuka ”föräldrar” som identifierar sig som något onaturligt.

Jag har röstat på SD sedan 2002 men 2018 la jag min röst på AfS. Bortkastat? Inte en chans. Hade det inte varit för mina och mina vänners röster på SD under hela 2000-talet så hade SD aldrig varit där dom är idag. Så tacka fan för att man inte hade samma loser-mentalitet som en del andra.

Jag tror att en del SD:are har ett agg till AfS och jag tror att det är oerhört destruktivt att vara så partilojal som en del verkar vara. De gamla partierna är ett skräckexempel på hur partilojaliteter kan förstöra ett helt land. Det viktiga är inte att SD växer, det viktiga är att den nationalkonservativa rörelsen växer både partipolitiskt och i mediekanaler på nätet.

Jag tror att det kan vara bra på kort sikt om AfS skulle lyckas ta sig in i riksdagen på SD:s bekostnad. För har vi två partier som tillhör den konservativa floran då har de andra partierna inte en antagonist utan två som de behöver bekämpa med sina känsloargument vilket blir svårt i längden. Med SD och AfS så skulle jag säga att det kommer att bli ännu mera legitimt att bli konservativ och normaliseringen av våra åsikter kan bli verklighet mellan 2022-2026.

I ett sånt scenario så tror jag att både SD och AfS mycket väl kan ligga på 30- respektive 10% i ett val 2026. Men då gäller det verkligen att SD-väljare som sympatiserar mer på AfS att de verkligen röstar med hjärtat och hjälper in AfS i riksdagen till valet 2022. Man vet enligt en opinionsundersökning 2018 att väldigt många SD-väljare är positiva till AfS så det är definitivt ingen omöjlighet att rösta in AfS till riksdagen enligt de uppgifter som opinionsundersökningen förtäljde.

Så även om du hatar AfS se möjligheterna som det kan generera för SD och hela Sverige i längden. Att Åkesson fördömer AfS ska man ta med en nypa salt. Det är ett politiskt spel där man på kort sikt vill ha så mycket inflytande som möjligt. I längden så tror jag att Åkesson och SD gärna hade samarbetat med AfS i ett nationalkonservativt block. ”Huvudsaken vi får igenom våran politik” är ett mantra man har hört i SD. Så AfS hade nog varit en bra samarbetspartner i framtiden om man nu inte avser att bli ett vänsterliberalt invandringsparti som alla andra skitpartier i Sveriges riksdag.
Citera
2020-10-31, 12:00
Medlem
Grodfrityrs avatar
Kasselstrand på Twitter:
Citat:
Johannes Klenell på Arbetet recenserar mitt samtal med Navid Modiri och menar att folkutbytet är en "konspirationsteori".

Snacka om att leva i total förnekelse och lögn. Varför kan vänstern inte bara stå för den politik de för?

Sedan uppstod en diskussion med ett antal folkutbytes-förespråkare som försökte blanda bort korten.

https://twitter.com/gustavkassel/status/1321805477072769024
Citera
2020-10-31, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorkaOdalman
Personligen så tror jag mer att det här är önsketänkande ifrån din och en del andras sida som gillar SD. Man hör ofta att AfS skulle vara ”extremister” eller ”alt-right”. Att man skulle splittra SD och alla nationalkonservativa.

Jag tycker mig se att SD går mot en mer liberal riktning värderingsmässigt. Det finns inte mycket konservativt kvar i partiet mer än invandringspolitiken. Och ska man vara ärlig så har SD mjuknat även på den här punkten. Frivillig återvandring pratar man mycket om. Där tror jag att AfS kan fånga många nationalkonservativa röster som inte har lust att betala bidrag till uppskattningsvis en miljon invandrare som lever på olika statliga transfereringar.

Det skiljer sig en del åt mellan SD och AfS nuförtiden. Platt skatt, riksrätt, tjänstemannaansvar, tvångsåtervandring och ett Swexit. Lägg därtill till att AfS förmodligen inte är så jävla intresserade av allt rövslickande till hbt-rörelsen. Förhoppningsvis så står AfS upp för barnen i framtiden så att barn får möjlighet att växa upp i en traditionell familj utan en massa psyksjuka ”föräldrar” som identifierar sig som något onaturligt.

Jag har röstat på SD sedan 2002 men 2018 la jag min röst på AfS. Bortkastat? Inte en chans. Hade det inte varit för mina och mina vänners röster på SD under hela 2000-talet så hade SD aldrig varit där dom är idag. Så tacka fan för att man inte hade samma loser-mentalitet som en del andra.

Jag tror att en del SD:are har ett agg till AfS och jag tror att det är oerhört destruktivt att vara så partilojal som en del verkar vara. De gamla partierna är ett skräckexempel på hur partilojaliteter kan förstöra ett helt land. Det viktiga är inte att SD växer, det viktiga är att den nationalkonservativa rörelsen växer både partipolitiskt och i mediekanaler på nätet.

Jag tror att det kan vara bra på kort sikt om AfS skulle lyckas ta sig in i riksdagen på SD:s bekostnad. För har vi två partier som tillhör den konservativa floran då har de andra partierna inte en antagonist utan två som de behöver bekämpa med sina känsloargument vilket blir svårt i längden. Med SD och AfS så skulle jag säga att det kommer att bli ännu mera legitimt att bli konservativ och normaliseringen av våra åsikter kan bli verklighet mellan 2022-2026.

I ett sånt scenario så tror jag att både SD och AfS mycket väl kan ligga på 30- respektive 10% i ett val 2026. Men då gäller det verkligen att SD-väljare som sympatiserar mer på AfS att de verkligen röstar med hjärtat och hjälper in AfS i riksdagen till valet 2022. Man vet enligt en opinionsundersökning 2018 att väldigt många SD-väljare är positiva till AfS så det är definitivt ingen omöjlighet att rösta in AfS till riksdagen enligt de uppgifter som opinionsundersökningen förtäljde.

Så även om du hatar AfS se möjligheterna som det kan generera för SD och hela Sverige i längden. Att Åkesson fördömer AfS ska man ta med en nypa salt. Det är ett politiskt spel där man på kort sikt vill ha så mycket inflytande som möjligt. I längden så tror jag att Åkesson och SD gärna hade samarbetat med AfS i ett nationalkonservativt block. ”Huvudsaken vi får igenom våran politik” är ett mantra man har hört i SD. Så AfS hade nog varit en bra samarbetspartner i framtiden om man nu inte avser att bli ett vänsterliberalt invandringsparti som alla andra skitpartier i Sveriges riksdag.

Ett parti som AfS har potential att lyfta, vilket var anledningen till att SD lyfte återvandringen strax innan valet. Därtill har SD blivit bättre på att tala om etniska svenskars utsatthet, vilket ju var tabu tidigare. Blotta existensen av AfS har alltså redan påverkat svensk inrikespolitik och inga röster var eller är bortkastade.

Pålitliga politiker förutsätter svekfulla väljare.

Sedan gillar jag spontant inte tanken på koranbrännande Paludan, även om jag inte vet mer om honom än att han bränner koraner.
Citera
2020-11-04, 01:51
Medlem
Har Jessica Ohlson lämnat Afs?
Citera
2020-11-04, 03:51
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Denna herre får nog ett samtal från AFS snart? https://www.sydsvenskan.se/2020-11-02/lundapolitikern-christoffer-brinkaker-utesluten-ur-sd

AFS skulle nog låta honom få stanna. Ju mer jag ser av detta från SD ju mer sugen blir jag på att rösta på AFS. En röst på dom till riksdagen och SD kommunalt. För övrigt har dom äntligen börjat kritisera dom andra partierna med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in