2020-10-31, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/forlands-rad-till-sverige-man-maste-strama-at/

Hur menar Forland här?

Han drar paralleller till andra hårt drabbade europeiska länder:

– De länder i Europa som hade en hög spridning i den första fasen har kvar en hög grundsmitta i samhället som kan blossa upp. Vi ser det hända i bland annat Frankrike, Spanien och Belgien. Och det är likadant med Sverige som hade en hög spridning i våras och nu återigen ser smittan blossa upp.

Var skulle denna "grundsmitta" ha legat på lur över sommaren? Den kan väl inte ligga på lur i friska människor - och i somras var nästan alla friska? Och utanför människokroppen klarar den sig definitivt inte.
Är det grundsmittan norrbaggarna bygger upp nu?

"Det senaste dygnet har 499 personer i Norge konstaterats smittade med covid-19. Det är den högsta dygnssiffran sedan pandemins början."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-10-31, 09:38
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Men är inte riktlinjerna för tråden nog redan nu då?

”- Inlägg som i huvudsak handlar om den politiska hanteringen av pandemin hör hemma här:
(FB) Coronapandemin ”

Själv tycker jag denna är bäst
”Utlåtanden om andra användares intellekt och moraliska karaktär. ”

Vad är det du vill, ha strängare regler vad som får och inte får skrivas i tråden?

Nej, jag kan inte påverka mer än att ödmjukt vädja att den här fixeringen vid att ge uttryck för hur mycket man ogillar tegnell i inlägg efter inlägg, som inte tillför mer än massa dötext, kanske kan begränsas. Det är en mindre skara användare som i sitt hat mot fhm verkar ha svårt att släppa det, när få andra ens diskuterar honom längre. Jag ser liksom inte poängen med det längre, kritiken har gått till monologa inlägg fylld av invektiv som ingen ens pallar svara på. Det borde ju ligga i allas intresse att minska den typen av inlägg som mest verkar syfta till att skifta fokus, medvetet missförstå och skapa opinion
Citera
2020-10-31, 09:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det har skrivits om flera fall som får mildare sjukdom andra gången också. En någorlunda intelligent person förstår ju att det behövs mer fakta innan man kan slå fast något Men det vore intressant att höra hur en sån som du tänker?

Finns ju givetvis udda fall, men de flesta verkar drabbas hårdare den andra gången.
Citera
2020-10-31, 09:39
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Tyskland: Nytt rekord i ny fall igen! - Tyskland rapporterar 19059 nya fall och 103 döda

Tyskland rapporterar 19059 nya fall och 103 döda idag lördag. Ni vet lördag, denna veckodag som disfunktionella bananrepubliken Sverige inte är kapabelt att rapportera på.

Germany sets new infection record
Citat:
Germany has set a new record for daily coronavirus cases, reporting 19,059 infections.
The country’s previous highest daily increase was 18,681, reported on Friday, according to data from the Robert Koch Institute.
Germany also announced 103 further Covid-19 deaths, with its tally rising to 10,452 on Saturday.

källa guardian
Citera
2020-10-31, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Men duger inte
"- Inlägg som i huvudsak handlar om den politiska hanteringen av pandemin hör hemma här:
(FB) Coronapandemin" som en riktlinje här. Hur mycket hårdare vill du ha det, ska man inte ens få snudda vid politik.
Nej, det duger inte, om det varken följs eller modereras.

Problemet är inte när coronapolitik nämns i förbigående, och man lämnar det där. Eller om åtgärder diskuteras i en kontext av objektiv vetenskaplig diskussion.

Problemet är att politik dominerar över den vetenskapliga diskussionen. Det hänger en massa folk här i vetenskapsdelen, som bara utnyttjar tråden för att tillfredsställa sitt behov av politiskt tjafs.
Citera
2020-10-31, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är ju inte riktigt vad som står. Vill man sammanfatta innehållet är det i princip att yngre skolelever, smittar mindre än äldre skolelever.

Research shows that children can catch the virus and shed viral particles, and older children are more likely than very young kids to pass it on to others.

Inga direkta nyheter. Det har vi känt till i ett halvår nu. Men vi har också sett att öppna skolor leder till högre smittspridning.

Så skolelever smittar alltså i betydligt lägre grad än förväntat, givet att det är de som normalt driver smittan under exempelvis influensasäsonger. Inte att de är de drivande huvudsaken till att smittan sprids i samhället.

"Yet, globally, COVID-19 infections are still much lower among children than among adults, he says. “They seem rather to follow the situation than to drive it.”"
Citera
2020-10-31, 09:41
Medlem
Citat:
Finns ju givetvis udda fall, men de flesta verkar drabbas hårdare den andra gången.

Källa?
Citera
2020-10-31, 09:42
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Lägg ägg.

Skämt åsido, jag förstår att folk behöver prata av sig. Men om man behöver ett känslomässigt bollplank så är kanske Flashbacks torra vetenskapsdel den sämsta platsen på hela Internet.

Det måste finnas andra forumdelar där man kan diskutera den politiska frågan, på sätt som politiskt lagda personer diskuterar.

Jag tyckte också det var roligt i början att ordet var fritt, men det är inte roligt varje dag i sex månader.

Dessutom går det inte längre att diskutera vetenskapen kring covid på ett sakligt sätt, utan att få en massa påhopp från politiska tyckare. Lycka till att skriva två ord om smitta mellan personer under 20 år, utan att få tilbaka tio sidor med inlägg från personer som frågar varför Sverige inte har stängt skolorna. Lycka till att skriva två ord om munskydd, utan att bombarderas med inlägg om Tegnell och Sveriges coronastrategi.
Men det är ju samma sak för mig. Jag bli ofta påhoppad av samma ”iglar”, det är säkert inte samma personer som för dig men det finns en del som älskar påhopp och biter sig kvar i oändlighet. Men att byta namn på tråden och flytta den gör den ju bara mer svår hittad igen. Och Iglarna kommer säkert att följa dig ändå. Måste du forma om tråden så att den passar dig och det är ju OT att diskutera rent politiskt och även göra påhopp om någons intellekt redan . Vad är det mer du vill ha, polis liknade personer utsatta som ser till att reglerna följs till punkt och pricka.

Själv förstår jag inte varför det är OT att diskutera munskydd här inne. Tycker den borde tas bort.

Varför ett namn byte på tråden skulle vara viktigt för dig kan jag inte ens fatta.
Senast redigerad av virvelbagg 2020-10-31 kl. 09:57.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jag läste flera artiklar bl a denna från the Sibirian Times. Tror ursprungsartikeln är från Komsomolskaja Pravda. Dvs samma källa i alla artiklar. Verkar variera bland folk. Hongkongkillen hade gått oupptäckt om han inte fastnat i provtagning i Hongkong då han återvände hem. Alltså kan det gå runt folk med andra infektion som inte visar sig och som vi inte kommer att få veta. Så man kan inte dra slutsatsen från dessa fall att man alltid blir sämre vid andra infektionen. Verkar vara individuellt.

The second illness was more acute, with Chepurnov needing hospitalisation after his saturation fell below 93.

‘For five days, my body temperature remained above 39C,’ he said. ‘I lost the sense of smell, my taste perception changed.

https://siberiantimes.com/other/others/news/professor-69-risked-his-life-by-deliberately-catching-covid-19-to-test-his-immune-response/
Right. Verkar onekligen som du säger.

Man är uppenbarligen inte helt skyddad mot svår sjukdom av att ha varit smittad en första gång. I alla fall inte som en i övrigt frisk 69-årig man med trivselvikt.
Citera
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Vem säger att man inte får ge uttryck för sina åsikter i tråden längre? Det är en Covid19 tråd och allt går ihop. Ska tråden vara en strikt medicinsk faktatråd, utan åsikter vad gäller sjukdomen i sig måste minst 99, 99% av inläggen betraktas som off topic.
Ja, men saken är ju den att alla redan är medvetna om vad din åsikt är. Det jag menar är att du inte behöver upprepa den trettio gånger per dygn, vi har fattat vad du tycker om tegnell, regeringen och fhm. Då jag tvivlar på att du är förmögen att ändra på din åsikt så ser jag verkligen inte poängen med att ens bemöta det. Jag ber dig då, allra ödmjukast, att kanske variera inläggen en smula, nu blir det mest repetitivt på ett ganska tröttsamt sätt
Citera
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Frågan är om vi ens är uppe på någon markant överdödlighet i Sverige i år. Jag är väldigt tveksam.. Det låter kanske cyniskt men överdödligheten per år är ju det som är intressant egentligen.
Att folk som ändå skulle strukit med inom några månader av någon annan orsak dör är ju lite grann skitsamma. Sedan är det ju alltid förjävligt när någon dör, speciellt om det är någon ung och tidigare frisk. Men sådant kan ju alltid hända, även av en vanlig lunginflammation.

Nej, jag tror inte Covid19-året kommer sticka ut mer än marginellt från ett 30års-medelvärde i överdödlighet
Det är en intressant fråga. Om det stämmer att folk ändå skulle ha strukit med inom några månader, så skulle jag förvänta mig att vi kanske skulle se en överdödlighet på cirka 6 000 under vårmånaderna (då FHM rapporterade att de flesta dog), följt av en underdödlighet på kanske 1 000 personer i månaden under andra halvan av året.

Sen i slutet av december skulle vi vara tillbaka på en vanlig dödlighet. Håller du med om att det låter rimligt?

Om du har tid, ta gärna och räkna på SCBs data över avlidna, som finns länkad här:
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/preliminar-statistik-over-doda/

Skulle vara intressant att höra vad du kommer fram till.
Citera
2020-10-31, 09:44
Medlem
johan.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Källa på det?

Apropå värre andra gången, om det nu är själva viruset och inte andra vågen ni pratar om.

När man får smittan andra gången tror immunförsvaret att man redan har antikroppar och reagerar inte lika starkt, och det är rätt, är ju det som är meningen med antikroppar.

Men om viruset har muterat, då är fienden inte den kroppen lärt känna, utan förklädd och hinner sprida sig innan immunförsvaret reagerar på allvar och kavalleriet sätts in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in