2020-10-31, 09:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja, totalt bananas var det.

Och nu går vi tillbaka till GÅ, efter sanslöst harvande. Som jag förstått det ska svenska restriktioner skärpas. Vi kryper mot nån sorts lockdown och ytterligare en stenkross för näringslivet.

Vi misslyckades med att skydda de äldre, vi kraschade vården totalt (FHM kan köra upp, den sk arbetsron i röven), men vi försökte rädda näringslivet. Det fanns lite ljus.

Nu ska vi (på tok för sent) krascha näringslivet också, undvika butiker osv och bli ännu mer distanserade, eller fattar jag fel?

Samtidigt hävs besöksförbudet på boenden, samtidigt som smittan accelererar. Förbudet som dessutom kom för sent i våras, efter att smittan just satt igång.

Det finns fan ingen styrning och bollkänsla någonstans.

Bristen på nationell logistik är otrolig.

Jag håller med. Regeringen borde lyssnat på Lena Einhorn.
Citera
2020-10-31, 09:25
Medlem
Nature sammanfattar skolors inverkan. Kommer till samma slutsats som tidigare. Skolor är inte drivande.

https://www.nature.com/articles/d41586-020-02973-3
Citera
2020-10-31, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har skrivits om det upprepade gånger i tråden.

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30764-7/fulltext

Ett fall bygger du detta på? Eller vad menar du?
Citera
2020-10-31, 09:29
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, nämen faktiskt. Tråden innehåller en hel del intressant för historiken, inte minst i början innan innan politikerfolk började fylla tråden dagligen. Det skulle vara synd att flytta den.

Det är kanske för sent för att övertyga mods, men det hade ju varit skönt om man som minsta möjliga bestämde att det var OT att posta "inlägg som bara innehåller åsikter om myndigheter och politiska personer" för att få bort det värsta.

Men duger inte
"- Inlägg som i huvudsak handlar om den politiska hanteringen av pandemin hör hemma här:
(FB) Coronapandemin" som en riktlinje här. Hur mycket hårdare vill du ha det, ska man inte ens få snudda vid politik.
Citera
2020-10-31, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Att byta namn på tråden skulle väl vara helt onödigt, varför vill du det? Flytta den kanske, men att flytta den till politikdelen skulle väl inte lösa problemet, då skulle ju de som enbart vill diskutera politik ha samma upplevelse som du nu. Tråden är bred, själv gillar jag det, tycker att reglerna om vad man får och inte får skriva är mer en tillräckligt hårda. Vill inte ha fler eller hårdare restriktioner där. Det går väl aldrig att få alla att bli nöjda, men kan vi inte enas på något vis. Själv tänker jag mig att jag behöver tråden för att klara av att behålla sinnes friden över vintern. Jag tror att det nu är många som behöver tråden, det är en svår tid vi går in i nu. Tråden är också en fantastisk plats att hitta information om pandemin. Man skulle själv aldrig klara att söka av nätet på det viset. Så om man flyttade tråden och de som ville diskutera vetenskapligt försvann skulle det stympa tråden på ett tragiskt vis.

Kan vi inte bara hålla hand och sjunga we shall overcome eller något.
(Det där sista var helt och hålet ett skämt och absolut inte menat att vara kränkande och jag är ledsen, också helt ovetenskapligt)
Lägg ägg.

Skämt åsido, jag förstår att folk behöver prata av sig. Men om man behöver ett känslomässigt bollplank så är kanske Flashbacks torra vetenskapsdel den sämsta platsen på hela Internet.

Det måste finnas andra forumdelar där man kan diskutera den politiska frågan, på sätt som politiskt lagda personer diskuterar.

Jag tyckte också det var roligt i början att ordet var fritt, men det är inte roligt varje dag i sex månader.

Dessutom går det inte längre att diskutera vetenskapen kring covid på ett sakligt sätt, utan att få en massa påhopp från politiska tyckare. Lycka till att skriva två ord om smitta mellan personer under 20 år, utan att få tilbaka tio sidor med inlägg från personer som frågar varför Sverige inte har stängt skolorna. Lycka till att skriva två ord om munskydd, utan att bombarderas med inlägg om Tegnell och Sveriges coronastrategi.
Citera
2020-10-31, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Var läste du att det blev värre andra gången?

Jag såg bara att han fick "symptom" andra gången. Men första gången fick han ju lunginflammation.

Jag läste flera artiklar bl a denna från the Sibirian Times. Tror ursprungsartikeln är från Komsomolskaja Pravda. Dvs samma källa i alla artiklar. Verkar variera bland folk. Hongkongkillen hade gått oupptäckt om han inte fastnat i provtagning i Hongkong då han återvände hem. Alltså kan det gå runt folk med andra infektion som inte visar sig och som vi inte kommer att få veta. Så man kan inte dra slutsatsen från dessa fall att man alltid blir sämre vid andra infektionen. Verkar vara individuellt.

The second illness was more acute, with Chepurnov needing hospitalisation after his saturation fell below 93.

‘For five days, my body temperature remained above 39C,’ he said. ‘I lost the sense of smell, my taste perception changed.

https://siberiantimes.com/other/others/news/professor-69-risked-his-life-by-deliberately-catching-covid-19-to-test-his-immune-response/
Citera
2020-10-31, 09:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nature sammanfattar skolors inverkan. Kommer till samma slutsats som tidigare. Skolor är inte drivande.

https://www.nature.com/articles/d41586-020-02973-3

Det är ju inte riktigt vad som står. Vill man sammanfatta innehållet är det i princip att yngre skolelever, smittar mindre än äldre skolelever.

Research shows that children can catch the virus and shed viral particles, and older children are more likely than very young kids to pass it on to others.

Inga direkta nyheter. Det har vi känt till i ett halvår nu. Men vi har också sett att öppna skolor leder till högre smittspridning.
Citera
2020-10-31, 09:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ett fall bygger du detta på? Eller vad menar du?

Nej, det har skrivits om det flera gånger än en
Citera
2020-10-31, 09:33
Medlem
johan.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Tråden får INTE låsas/brytas upp/ändras.

Den här tråden kommer vara ett viktigt dokument när vi framtiden utreder FHMs agerande under pandemin. Den innehåller flertalet "tidskapslar" med diskussionener som illustrerar hur kunskapsläget såg ut under året, vad vi visste och hur vi resonersde.

Det vore djupt olyckligt om någon moderator fick för sig att "omorganisera" den. Ge fan i det!

Håller med, finns bland annat massa info från mars/april om att viruset muterar och att man kan bli smittad flera gånger. Länkades till officiella hemsidor då, där detta avfärdades som nonsens.
Citera
2020-10-31, 09:36
Medlem
Citat:

Så vad säger du om exempelvis denna?

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.08.24.20179457v2.full.pdf
Citera
2020-10-31, 09:36
Medlem
Citat:

Det har skrivits om flera fall som får mildare sjukdom andra gången också. En någorlunda intelligent person förstår ju att det behövs mer fakta innan man kan slå fast något Men det vore intressant att höra hur en sån som du tänker?
Citera
2020-10-31, 09:37
Medlem
Sjukhus säng kapacitet i Europa.
Kan nån hitta lägre siffra för nåt annat land än Sverige?
Det kunde inte jag göra med mina dåliga ögon!

https://www.statista.com/chart/7495/germany-leads-europe-in-hospital-bed-capacity/?utm_source=Statista+Global&utm_campaign=4ea2ae4c7 4-All_InfographTicker_daily_COM_PM_KW44_2020_Fr&utm_ medium=email&utm_term=0_afecd219f5-4ea2ae4c74-310901550
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in