2020-10-31, 09:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Nej ingen kan veta men bättre att gå på vad forskarna räknar på för siffror än clickbate från media. Du fick en färsk krönika på Mail 😀

Nu är ju inte forskarna någon homogen grupp.
Citera
2020-10-31, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Rysk professor, 69 år, testade hur länge immunitet varar. 6 månader i hans fall. Sjukdomen allvarligare andra gången.

After recovering, he took a test that revealed the presence of antibodies, the outlet reported.

A second test three months later found that the antibodies had disappeared – though another infection did not occur despite his constant close contact with coronavirus patients.

The scientists decided to administer periodic tests in an effort to determine for how long his immune system would continue to protect him from the virus.

After six months, he developed symptoms and was confirmed to be infected.

https://nypost.com/2020/10/28/russian-scientist-contracts-covid-19-twice-for-experiment-report/
Var läste du att det blev värre andra gången?

Jag såg bara att han fick "symptom" andra gången. Men första gången fick han ju lunginflammation.
Citera
2020-10-31, 09:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Var läste du att det blev värre andra gången?

Jag såg bara att han fick "symptom" andra gången. Men första gången fick han ju lunginflammation.

Det blir nästan alltid värre den andra gången.
Citera
2020-10-31, 09:18
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Gärna, men den här tråden fullständigt stryper annan diskussion i den här forumdelen av sin blotta närvaro.

Det är svårt att få till en ny tråd med "allmän vetenskaplig diskussion" när det finns en annan diskussionstråd i forumdelen, där det postas flera gånger i minuten.

Den här tråden borde döpas om till "Megatråden om Sveriges coronastrategi" och flyttas till politikdelen. Jag lovar att hålla mig borta.

Sen kan vi ha en allmän diskussion här i vetenskapsforumet, där coronastrategi bara är on-topic när den fokuserar sakligt på antal dödsfall, immunitet m.m. men där allt politiskt tjafs om vem som har längst och fetast coronastrategi är OT och modereras eller flyttas.
Att byta namn på tråden skulle väl vara helt onödigt, varför vill du det? Flytta den kanske, men att flytta den till politikdelen skulle väl inte lösa problemet, då skulle ju de som enbart vill diskutera politik ha samma upplevelse som du nu. Tråden är bred, själv gillar jag det, tycker att reglerna om vad man får och inte får skriva är mer en tillräckligt hårda. Vill inte ha fler eller hårdare restriktioner där. Det går väl aldrig att få alla att bli nöjda, men kan vi inte enas på något vis. Själv tänker jag mig att jag behöver tråden för att klara av att behålla sinnes friden över vintern. Jag tror att det nu är många som behöver tråden, det är en svår tid vi går in i. Tråden är också en fantastisk plats att hitta information om pandemin. Man skulle själv aldrig klara att söka av nätet på det viset. Så om man flyttade tråden och de som ville diskutera vetenskapligt försvann skulle det stympa tråden på ett tragiskt vis.

Kan vi inte bara hålla hand och sjunga we shall overcome eller något.
(Det där sista var helt och hålet ett skämt och absolut inte menat att vara kränkande och jag är ledsen, också helt ovetenskapligt beteende )
Senast redigerad av virvelbagg 2020-10-31 kl. 09:23.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Källa?
Citera
Medlem
Citat:

Källa på det?
Citera
2020-10-31, 09:19
Medlem
JedanProblems avatar
Tråden får INTE låsas/brytas upp/ändras.

Den här tråden kommer vara ett viktigt dokument när vi framtiden utreder FHMs agerande under pandemin. Den innehåller flertalet "tidskapslar" med diskussionener som illustrerar hur kunskapsläget såg ut under året, vad vi visste och hur vi resonersde.

Det vore djupt olyckligt om någon moderator fick för sig att "omorganisera" den. Ge fan i det!
Citera
2020-10-31, 09:19
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Rysk professor, 69 år, testade hur länge immunitet varar. 6 månader i hans fall. Sjukdomen allvarligare andra gången.

After recovering, he took a test that revealed the presence of antibodies, the outlet reported.

A second test three months later found that the antibodies had disappeared – though another infection did not occur despite his constant close contact with coronavirus patients.

The scientists decided to administer periodic tests in an effort to determine for how long his immune system would continue to protect him from the virus.

After six months, he developed symptoms and was confirmed to be infected.

https://nypost.com/2020/10/28/russian-scientist-contracts-covid-19-twice-for-experiment-report/

Varför måste du förstöra en intressant nyhet med en ren och skär lögn?

I artikeln står att han första gången utvecklade lunginflammation. Om andra gången står endast att han utvecklade "symtom".

Så med den "fact checken" så kommenterar jag nyheten.
En person är naturligtvis för lite för att dra några slutsatser. Men säg att immuniteten varar i genomsnitt 6 månader, hur skulle ett kommande vaccinationsprogram läggas upp?

Kan det räcka med att göra som influensa och köra allmän vaccinering varje år i augusti/september? Det kommer inte eliminera viruset eftersom inte alla tar det och för några försvinner immuniteten efter några månader och ma kanske hinner bli infekterad under säsongen. Men antalet mottagliga borde väl på detta sätt hålla sig på så låg nivå att det inte kan bli den spridning som vi ser nu när vi är oskyddade. Sars-cov2 blir ett virus som skördar ett par 100 dödsfall varje är framöver.
Citera
2020-10-31, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Vart är tråden placerad?

Vetenskap & humaniora Medicin och hälsa Coronaviruset och covid-19

Varför skapa en annan tråd?
Ja, nämen faktiskt. Tråden innehåller en hel del intressant för historiken, inte minst i början innan innan politikerfolk började fylla tråden dagligen. Det skulle vara synd att flytta den.

Det är kanske för sent för att övertyga mods, men det hade ju varit skönt om man som minsta möjliga bestämde att det var OT att posta "inlägg som bara innehåller åsikter om myndigheter och politiska personer" för att få bort det värsta.
Citera
2020-10-31, 09:22
Medlem
Citat:

Nästan alltid?
Intressant..
Vart har du fått det ifrån?
Citera
2020-10-31, 09:22
Medlem
Citat:
Jo, det kommer löpande rapporter om liknande fall. Det är riktigt illa och visar hur snett det är att låta smitta ned hela befolkningen.

Ja, totalt bananas var det.

Och nu går vi tillbaka till GÅ, efter sanslöst harvande. Som jag förstått det ska svenska restriktioner skärpas. Vi kryper mot nån sorts lockdown och ytterligare en stenkross för näringslivet.

Vi misslyckades med att skydda de äldre, vi kraschade vården totalt (FHM kan köra upp, den sk arbetsron i röven), men vi försökte rädda näringslivet. Det fanns lite ljus.

Nu ska vi (på tok för sent) krascha näringslivet också, undvika butiker osv och bli ännu mer distanserade, eller fattar jag fel?

Samtidigt hävs besöksförbudet på boenden, samtidigt som smittan accelererar. Förbudet som dessutom kom för sent i våras, efter att smittan just satt igång.

Det finns fan ingen styrning och bollkänsla någonstans.

Bristen på nationell logistik är otrolig.
Citera
2020-10-31, 09:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Källa?

Har skrivits om det upprepade gånger i tråden.

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30764-7/fulltext
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in